مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد : هشت اثر صنایع دستی و هنرهای سنتی استان نشان ملی مرغوبیت دریافت کردند که تعدادی از آنها بخشی از پوشش محلی زنان و مردان این سرزمین را شامل می شود.
کد خبر: ۷۹۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ 12 November 2019
 
پوشش محلی گیلان نشان ملی مرغوبیت گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد : هشت اثر صنایع دستی و هنرهای سنتی استان نشان ملی مرغوبیت دریافت کردند که تعدادی از آنها بخشی از پوشش محلی زنان و مردان این سرزمین را شامل می شود.

شهرود امیرانتخابی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  زیورآلات سنتی منبت چوب، رشتی دوزی، جلیقه دامن شال، جلیقه مردانه، گلیم، نمد و چادرشب موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در پنجمین دوره داوری نشان ملی شده اند.
وی اظهار داشت: در پنجمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت محصولات صنایع‌دستی که در محل معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، از مجموع ۳۹ اثر ارائه شده از استان گیلان در جلسه داوری اعطای نشان ملی مرغوبیت، هشت اثر نشان مرغوبیت ملی دریافت کردند.
داوری نشان ملی صنایع دستی کشور رویدادی است که از سال ۱۳۹۰ به صورت دوسالانه با اهداف معین بر روی آثار تولیدی صنایع دستی سراسر کشور توسط هیات داوران متشکل از متخصصان و خبرگان صنایع دستی در داخل و بیرون از سازمان انجام می شود. هیات داوران محصولات دریافتی را بر اساس چهار معیار مرغوبیت، اصالت، نوآوری، قابلیت بازاریابی، و دو پیش شرط احترام به ارزش‌های محیط زیست در بکارگیری مواد و تکنیک‌های تولید و مسئولیت اجتماعی ارزیابی می کنند و آثار منتخب گواهی (نشان) مرغوبیت صنایع دستی را دریافت می کنند.
از ۹۰ رشته صنایع دستی گیلان ۷۱ رشته فعال است و تاکنون شش هزار و ۲۹۸ هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده‌اند.
تاکنون ۷۲ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.
همچنین چادرشب و گلیم گیلان نشان جغرافیایی کسب کرده و تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر ۲۴ هزار هنرمند در بخش صنایع دستی استان فعال هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار