صادرکنندگان استان کرمانشاه به عنوان یک استان مرزی با مجموعه‌ای از موانع خارجی، داخلی و محلی رو‌به‌رو هستند که عرصه را به آن‌ها تنگ کرده است.
کد خبر: ۷۹۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 07 November 2019

به گزارش خبرگزاری  تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم،، در تمام دنیا شهرهای مرزی از اهمیت بالایی از نظر اقتصادی و امنیتی برخوردار هستند و با توجه به ظرفیت‌های بسیار بیش از سایر استان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند اما بسیاری از مردم مناطق مرزی استان کرمانشاه همچنان در محرومیت به سر می‌برند.

استان کرمانشاه از جمله شهرهای مرزی کشور است که در دوره‌های مختلف زمانی با مشکلات متعددی از جمله هشت سال جنگ تحمیلی دست و پنجه نرم کرده و اکنون که مردم منطقه باید از ظرفیت‌های مرزی بودن بهره‌مند شوند موانعی ایجاد می‌شود.

استان کرمانشاه دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه مشتقات نفتی، کشاورزی و معادن است که می‌تواند نقطه قوتی برای استان باشد اما برخی موانع داخلی و خارجی تاکنون مانع از چشیدن طعم شیرین مرزنشینی توسط مردم منطقه شده است.

صادرات و واردات از دیگر ظرفیت‌های استان است که علاوه بر صادرات کالاهای خود بسیاری از استان‌ها محصولات خود را از طریق مرزهای استان کرمانشاه صادر می‌کنند اما در چند سال گذشته قوانین دست و پا گیر داخلی مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

سیستم بانکی فعالی در کشور عراق وجود ندارد

احسان باقرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه با وجود تحریم‌ها و فشارهای دشمن در زمینه صادراتی رتبه و جایگاه استان در کشور بسیار چشمگیر است اظهار داشت: در 6 ماه نخست امسال پنج درصد صادرات کل کشور مربوط به استان کرمانشاه است و این رقم در سال گذشته 6.6 درصد بوده است.

وی عنوان کرد: در 6 ماه نخست امسال با وجود تمام فشارها و بسته شدن مرز سومار که یکی از مهمترین مرزها در قسمت عرب‌نشین عراق است یک میلیارد و 50 میلیون دلار صادرات انجام شده و تغییرات آنچنانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رخ نداده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در کل کشور 20 میلیارد و 948 میلیون دلار صادرات انجام شده است افزود: صادرات کل کشور به عراق طی 6 ماه نخست امسال سه میلیارد و 293 میلیون دلار بوده که یک میلیارد و 39 میلیون دلار و 32 درصد آن مربوط به استان کرمانشاه است.

 

باقرخانی با بیان اینکه این رقم نسبت به استان‌های همجوار چشمگیر است بیان کرد: برخی از مرزهای استان از جمله مرز پرویزخان در سطح کشور رتبه نخست را دارند که نیمی از صادرات انجام شده در استان از طریق این مرز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال 602 قلم کالا به 25 کشور دنیا صادر شده است گفت: باید از خام‌فروشی جلوگیری و از ظرفیت‌های موجود به درستی استفاده شود.

باقرخانی بیان کرد: در 6 ماه نخست امسال حدود 31.5 میلیون دلار واردات در استان انجام شده است که مشمول 63 قلم کالا است که از 13 کشور جهان وارد می‌شود و یک تراز تجاری مثبت در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه باید از خام‌فروشی جلوگیری و از ظرفیت‌های موجود بیشتر استفاده شود گفت: تجارت با کشور عراق همچنان به صورت سنتی انجام می‌شود و سیستم بانکی فعال و رایج بین‌المللی در این کشور وجود ندارد و صادرکنندگان با این شرایط فعالیت می‌کنند.

باقرخانی با اشاره به مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور عراق و افغانستان عنوان کرد: با تدبیر مسئولان این مشکل در حال رفع شدن است و دستورالعمل جدید ابلاغ می‌شود.

سهم تجارت در تسهیلات بانکی بسیار ناچیز است

کیوان کاشفی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره اینکه بخشی از مشکلات صادرکنندگان در حوزه کلان و برای کل کشور وجود دارد اظهار داشت: تغییر مداوم بخشنامه‌ها مهمترین مشکل در طول یکسال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه شوک اقتصادی یکسال گذشته به دنبال تغییرات نرخ ارز سبب صدور بخشنامه‌های متعدد شد عنوان کرد: ابن بخشنامه‌ها ضمن اینکه آینده را مبهم و تصمیم‌‌گیری را دشوار می‌کرد مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده بود.

کاشفی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات به مسائل محلی مربوط می‌شود گفت: این مشکلات به طور عمده مسائل گمرکی، تأمین مالی و استانداردسازی کالاها است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخشی از مشکلات در حوزه مرز است افزود: گاهی تعطیلی و اختلالاتی در مرزها ایجاد می‌شود آنچنانکه اکنون مرز سومار تعطیل شده و مشکلاتی را به وجود می‌آورد زیرا صادرات یک زنجیره است.

وی با اشاره به اینکه برخی از واحد‌های تولیدی که صادرکننده نیز هستند چالش‌های بسیاری با بانک‌ها دارند گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها نیاز به نقدینگی ابن واحدها افزایش یافته است.

کاشفی با بیان اینکه سهم تجارت از تسهیلات بانکی در کشور بسیار ناچیز است بیان کرد: در تمام دنیا به حوزه تجارت بسیار توجه می‌شود در حالی که در ایران بانک‌ها حداقل تسهیلات را به این حوزه تخصیص می‌دهند.

مشوق‌های صادراتی در استان کرمانشاه بسیار ضعیف است

علیرضا سالکی صادرکننده جهان اسلام در سال 95 و یکی از تولیدکنندگان فعال استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که اکنون خودنمایی می‌کند مشکل بازگشت ارز از کشورهای مختلف به‌ویژه از عراق و افغانستان است که صادرکنندگان کرمانشاهی بیشتر با این دو کسور مراوده دارند.

وی عنوان کرد: نبود سیستم بانکی یا حتی صرافی‌های مجاز که بتواند ارز صادراتی که یکی از مهمترین مسائل است را به کشور بازگرداند و به دست صادرکننده برساند.

سالکی گفت: حدود 70 درصد از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازگشته است و این میزان با توجه به مشکلات پیش روی صنعتگران و بازرگانان در یکسال گذشته نشان‌دهنده تعهد و احساس مسئولیت فعالان اقتصادی و صادرکنندگان است؛ بنابراین می‌طلبد در این شرایط همت مسئولان بیشتر همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه باید اتاق فکری از فعالان اقتصادی تشکیل و راهکارهایی تنظیم شود افزود: باید نظرات و مشکلات فعالان اقتصادی بررسی و در کوتاهترین بروکراسی رفع و تبدیل به قانون و اجرا شود.

سالکی با اشاره به اهمیت انگیزه‌بخشی به صادرکنندگان و بازرگانان گفت: انگیزه‌بخشی به صادرکنندگان و مشوق‌های صادراتی در استان کرمانشاه بسیار ضعیف است و بدون برنامه و خارج از برنامه اجتماعی توسعه فردی و اجتماعی است.

این فعال اقتصادی استان عنوان کرد: تنها به طور سالانه طی مراسمی از صادرکنندگان تجلیل می‌شود در حالی که این موضوع انعکاس وسیعی ندارد در موضوع توسعه نگاه‌ها نیز باید وسیع‌تر شود.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار