جبار کیانی به جزئیاتی اشاره می کند که نشان می دهد 1 میلیارد تومان تسهیلات بدون هیچگونه عملکرد خاصی در این مدت راکد مانده است و البته در این بین ضعف عملکردی یک مدیر در موضوع این شرکت عیان می شود!
کد خبر: ۷۹۴۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷ 04 November 2019
ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یکی از طرح های ابتکاری دولت تدبیر و امید بوده که در شرایط خاص و سخت اقتصادی حاکم بر کشور و بروز برخی مشکلات و چالش ها برای تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی و تولیدی دچار رکود آغاز به کار کرده است.
این ستاد که با هدف رفع موانع و مشکلات فرا روی تولیدکنندگان از حدود چهار سال پیش در سطح استان ها تشکیل شد توانسته بر اساس آخرین آمارها و اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون افزون بر یکهزار و ۲۰۰ طرح تولیدی راکد صنعتی و سایر بخش ها را در کشور به دلیل کمبود اعتبار و نقدینگی و برخی مشکلات دیگر مجدد به چرخه تولید بازگرداند.
در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز از تیرماه ۱۳۹۴ تاکنون بیش از ۱۷۰ جلسه کارشناسی و تخصصی کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای بررسی و رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی، کشاورزی، گردشگری و دیگر موارد تشکیل شده است.
تاکنون از دل این جلسات و کارگروه ها نیز افزون بر ۱۳۰ واحد راکد تولیدی استان در بخش های مختلف و با اجری مصوبات این ستاد به چرخه تولید بازگشته اند.
وقتی ستاد تسهیل اجازه حق وتوی مصوبات را به بانک ها نمی دهد
کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در کهگیلویه وبویراحمد حتی آنجایی که بانک ها مدعی بودند که حق با انهاست و متقاضی بعد از دریافت وام مکلف به پراخت اقساط خود است ، اما برای حمایت از تولید و رونق کسب و کار باز هم مدافع حقوق تولیدکننده می شودو جلوی این کار را می گیرد .
امروز البته تاثیر و ایفای نقش این ستاد تسهیل گر برای رفع موانع تولید ۲۴ واحد صنعتی صنعتی راکد در کهگیلویه وبویراحمد مشهود بود آنجا که برخی از واحدهای تولیدی این استان که حتی با وجود گذشت بیش از یک سال از دریافت وام، ولی به دلیل برخی مشکلات و چالش های ناخواسته نه توان پرداخت اقساط و بازگشت پول را به بانک داشته و نه امکان رونق و راه اندازی کارخانه را اما باز هم با پیگیری و ابتکار این ستاد مهلت تفس مجدد به این کارخانه داده می شود.
همین ابتکار عمل و سازوکار مدیریتی و قانونی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هرچند به مذاق برخی سازمان ها و دست اندرکاران امر بویژه بانک های عامل و یا امور مالیاتی برای دریافت مالیات از متقاضیان خوش نیامده اما از طرف دیگر بهترین پشتوانه برای بخش خصوصی و راه حلی میان بر در برخی بزنگاه ها و سخت گیری های بی مورد فرا روی سرمایه گذاران و تولیدکنندگان شده است.
در برخی موارد که بانک ها خود بخشی از بدنه اجرایی دولت نیز محسوب می شوندبا استفاده از تبصره ها و راهکارها و یا دور زدن قانون با سبک های مدیریتی ویژه خود و گاه سخت گیری های بی مورد به دنبال وتوی کردن مصوبات و دستورالعمل های این ستاد برای عدم پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران هستند که ستاد تسهیل به فراخور اختیار و حتی فراتر از ماموریت های خود با صلابت و اقتدار از تولید کننده دفاع کرده است.
در آخرین نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در کهگیلویه و بویراحمد برای ۲۴ واحد راکد افزون بر ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات و سرمایه در گردش مصوب و هفت طرح راکد دیگر نیز تعیین تکیف شدند.
۱۲ مورد از این طرح ها مربوط به طرح های صنعتی بودند که میزان سرمایه در گردش آنها رقمی افزون بر ۶۳۰ میلیارد ریال است.
یک طرح مرغ گوشتی در منطقه نقاره خانه شهرستان بویراحمد حتی با وجود دریافت وام و سرمایه در گردش حدود ۱۳ میلیارد ریالی ظرف سه سال گذشته اما بدلیل افزایش قیمت در تامین مواد اولیه قادر به راه اندازی طرح خود نشد که با ضمانت مجدد ستاد تسهیل قرار شد ظرف ۲۰ روز اینده مبلغ یک میلیارد ریال دیگر به این واحد تولیدی تزریق شود.
در حالی این ۲۴ واحد راکد تولیدی و صنعتی در کهگیلویه وبویراحمد مجوز تسهیلات رونق تولید و سرمایه در گردش گرفتند که برخی از بانک ها به سختی مجبور به تحمل و پذیرش این وضعیت هستند.
سرمایه گذاران واقعی حمایت می شوند

وجه مشترک در دیدگاه ها و فحوای کلام مسئولان دولتی اعم از معاونت اقتصادی استانداری ، بانک ها و بخش خصوصی آنست که سرمایه گذاران و تولیدکنندگان واقعی باید حمایت شوند و چنانچه دولت هزینه ای را در این شرایط سخت تحریم ها و وضعیت اقتصادی متحمل می شود در مسیر درست و در راستای رونق تولید و بهبود وضعیت کسب و کار باشد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در همین زمینه گفت: راهبرد و سیاست دولت و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید حمایت از تولید کننده واقعی است و باید با دقت و نظارت دقیق از برخی انحراف در مسیر تسهیلات ارایه شده نیز جلوگیری کرد.

حشمت الله صمیمی اظهار داشت: تعیین تکلیف واحدهای راکد تنها در اعطای تسهیلات و مشکلات نقدینگی خلاصه نمی شود و در برخی موارد نیز مسایل دیگری از جمله ضعف مدیریتی نیز مشهود است که البته باید وضعیت آنها نیز مشخص شود.

وی  گفت: نقش بانک ها در حمایت از تولید و سرمایه گذاری برغم محدودیت های منابع و شرایط سخت اقتصادی قابل تقدیر است.

جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی و متولی بخش خصوصی در استان کهگیلویه وبوایرحمد نیز معتقد است که باید ضمن اعطای تسهیلات با متقاضیان و سرمایه گذاران واقعی نظارت دقیق و مستمر بر نحوه هزینه کرد این تسهیلات از سوی نهادهای نظارتی نیز بیشتر شود.

وی وجود برخی انحرافات و اهلیت نداشتن برخی سرمایه گذاران در امر تولید را یاداور شد و گفت: بخش خصوصی خود نیز همگام با بخش دولتی و نهادهای نظارتی قایل به حمایت از سرمایه گذاران واقعی است.
ضعف مدیریت و نامشخص بودن سرانجام یک میلیار تومان تسهیلات!
در آخرین نشست ستاد تسهیل و رفع م.انع تولید کهگیلویه و بویراحمد که در تاریخ 11 آبان ماه برگزار شد و در بررسی شرایط یکی از واحدهای اقتصادی برای کمک به این واحد در جهت برگشتن به چرخه تولید مسائلی مطرح شد که نشان از برخی کاستی ها از طرف برخی مدیران مرتبط با ستاد تسهیل است!
یکی از واحد های اقتصادی در شهرستان گچساران ، سال گذشته و بنابر مصوبه ستاد تسهیل مبلغ 1 میلیارد تسهیلات از بانک عامل دریافت می کند و در قرارداد مطرح می شود که طی اقساط 4 ماهه نسبت به بازپرداخت آن اقدام کند. اما پس از گذشت حدود 10 ماه اکنون مشکلات این واحد دوباره به ستاد تسهیل ارجاع می شود!
بانک عامل معترض است و می گوید : ستاد تسهیل اکنون که حداقل دو سررسید برگشت اقساط تسهیلات اعطایی رسیده است ، دوباره خواستار همکاری با این واحد تولیدی است!
معاون اقتصادی هم می گوید : مسئولین صنعت و معدن باید مشخص کنند که ایراد کار در چیست؟ چگونه پس از گذشت حدود 1 سال از اعطای تسهیلات هنوز هیچ کاری صورت نگرفته است ؟! این 1 میلیارد چه شده است؟
صمیمی اینگونه ادامه می دهد: اگر تسهیلاتی در این کارگروه تصویب می شود هدف بازگشت واحدها به چرخه تولید و فعالیت و ایجاد اشتغال است و اکنون هم باید مشخص شود که چرا چنین اتفاقی رخ داده است.
جبار کیانی به جزئیاتی اشاره می کند که نشان می دهد 1 میلیارد تومان تسهیلات بدون هیچگونه عملکرد خاصی در این مدت راکد مانده است و البته در این بین ضعف عملکردی یک مدیر در موضوع این شرکت عیان می شود!
جبار کیانی می گوید واحد تولیدی تسهیلات دریافتی را که بانک مستقیما به حساب شرکت تولید کننده مواد اولیه پتروشیمی واریز کرده است در ظاهر دریافت کرده است چون در چنین مصوبه هایی هدف بازگشت کارخانه به چرخه تولید است تسهیلات مستقیما به واحد تولیدی داده نمی شود بلکه به حساب فروشنده مواد اولیه واریز می شود اما در این بین به دلیل عدم باز شدن کد اقتصادی سرمایه گذار و صاحب واحد تولیدی توسط مدیر کل سابق صنعت و معدن ، عملا این پول طی یک سال راکد مانده است! حتی فروشنده مواد هم که پول در حساب وی مانده است گفته پول را با سود آن برگشت خواهد داد!

ضعف مدیریت در بسیاری از واحدهای راکد مشهود است
کیانی یادآور شد: بر اساس بررسی های انجام شده هم اینک افزون بر سه هزار میلیارد ریال طرح صنعتی و تولیدی راکد در سطح استان وجود دارد که به نظر می رسد بسیاری از آنها با مشکل ضعف مدیریتی مواجه شده اند و حتی با تزریق اعتبار و تسهیلات توان بازگشت به چرخه تولید را در چنین شرایطی ندارند.

 وی از استاندار، معاون اقتصادی استاندار و سایر متولیان امر خواست که در زمینه شناسایی متقاضیان و اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی اهلیت داشتن و توانایی مدیریتی شخص سرمایه گذار را مدنظر قرار دهند.

اما سیاست ، راهبرد و رویکرد دولت آنگونه که از نام این ستاد نیز پیداست رفع موانع و تسهیل گری در امر سرمایه گذاری و رونق تولید با وجود مشکلات ، چالش ها و فشارهای اقتصادی است.

حدود نیمی از واحدهای تولیدی راکد در این استان ظرف سه سال گذشته با پرداخت تسهیلات رونق و سایر کمک‌های فنی و اعتباری به چرخه تولید بازگشته‌اند.

حدود ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی استان در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ راکد و یا نیمه فعال بودند.

هم اینک کمتر از ۳۵ درصد این واحدها راکد هستند و ظرف سه سال گذشته ۱۲۵ طرح صنعتی، تولیدی و کشاورزی در مناطق مختلف استان با کمک تسهیلات رونق به چرخه تولید بازگشتند.

۴۴۴طرح صنعتی با سرمایه گذاری افزون بر ۲۷۰ هزار میلیارد ریال در این استان در حال اجراست.

تعداد کل واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان ۶۴۳ واحد است که ۵۷۲ مورد از این تعداد فعال هستند.

میزان سرمایه گذاری واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده این استان افزون بر ۶ هزار و ۶۴ میلیارد ریال است

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی فعال است..

بر اساس آمارها بخش صنعت، ۳۶ درصد سهم اشتغال این استان را در اختیار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار