رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: شاهد موازی‌کاری‌هایی در حوزه صادرات هستیم که کار را برای تجار و صادرکنندگان سخت می‌کند.
کد خبر: ۷۹۰۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 21 October 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، کیوان کاشفی به مناسبت روز ملی صادرات (۲۹ مهر)از شرایط سختی که صادرکنندگان و تولیدکنندگان طی یک سال اخیر پشت سر گذاشته‌اند یاد کرد و گفت: طی این مدت فعالان اقتصادی در شرایطی بسیار پیچیده کار خود را حفظ کردند که جای قدردانی دارد.

وی با اشاره به نوسانات اقتصادی خصوصا در نرخ ارز که سال گذشته در کشور رخ داد، یادآور شد: این نوسانات کشور را دچار یک غافلگیری اقتصاد کرد که پیامد‌های آن گریبانگیر بخش خصوصی شد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه این شرایط اقتصادی باعث صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد و متنوع از سوی دستگاه‌های مختلف آن هم در یک بازه زمانی کوتاه شد، افزود: در این مدت شاهد ممنوعیت صادرات خیلی از کالا‌ها و یا وضع تعرفه برآن‌ها با هدف تنظیم بازار داخلی بودیم که این امر باعث شد بسیاری از بازار‌های مهم صادراتی که تجار سال‌ها برای بدست آوردن آن‌ها زحمت کشیده بودند دچار مشکل شود.

کاشفی با اشاره به سایر مشکلات پیش روی حوزه صادرات خصوصا طی یکسال اخیر، خاطرنشان کرد: مشکلات برگشت ارز و اختلاف قابل توجه ارز نیمایی و بازار آزاد از دیگر موارد بود که صادرات را تحت تاثیر قرار داد.

وی گفت: نتیجه این مشکلات را در کاهش صادرات کشور در شش ماهه اول امسال شاهد بودیم. البته، چون این کاهش صادرات صرفا در بعد ارزی بوده و کاهشی از نظر وزنی نداشتیم، به نظر می‌رسد کاهش صادرات ناشی از واقعی شدن قیمت‌های صادراتی است.

کاشفی ابراز امیدواری کرد در شش ماهه دوم سال شاهد جبران بخشی از این کاهش صادرات باشیم.

وی بخشی از این امیدواری را مربوط به ثبات نسبی دانست که اکنون در اقتصاد کشور ایجاد شده و ادامه داد: خوشبختانه شاهد کنترل بخشی از بخشنامه‌ها و قوانین خلق‌الساعه هستیم و دولت به این نتیجه رسیده که باید در تصمیم گیری‌های حوزه اقتصاد و تجارت نظر بخش خصوصی را نیز بخواهد.

همه به کمک صادرات بیایند

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در ادامه با تاکید بر لزوم بهره‌مندی بیشتر از بازار‌های صادراتی، افزود: صادرات یک بازار رایگان است که بدون هیچ فعالیتی در اختیار ما قرار دارد و می‌تواند به رونق تولید، اشتغالزایی و ارزآوری برای کشور کمک کند، پس باید با همکاری بخش خصوصی و دولتی استفاده بیشتری از این بازار ببریم.

کاشفی با اشاره به راهکار‌های متعددی که می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی کشور کمک کند، عنوان کرد: اگر چه ما مسئولین دولتی را خادم حوزه صادرات می‌دانیم و از اقداماتی که در این حوزه انجام داده‌اند قدردانی می‌کنیم، اما باید تلاش بیشتری برای تسهیل شرایط صادرات انجام دهند.

وی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که افزایش صادرات از خواسته‌های مهم مقام معظم رهبری نیز هست که در سال رونق تولید تاکید زیادی بر آن داشتند.

کاشفی خواستار برقراری مشوق‌های صادراتی برای تجار و صنعتگران شد و اظهار کرد: بسیاری از کشور‌های پیشتار در صادرات، در زمینه مشوق‌های صادراتی بسیار خوب عمل کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه بروکراسی پیش روی حوزه صادرات نیز باید کاسته شود، افزود: متاسفانه شاهد موازی‌کاری‌هایی در حوزه صادرات هستیم که کار را برای تجار و صادرکنندگان سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه بخشی از مسئولیت‌های حوزه صادرات بر عهده خود تولیدکنندگان و تجار نیز هست، گفت: یکی از مهمترین این موارد توجه به علم بازاریابی و توجه به خواسته و سلیقه بازار هدف است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: افزایش رقابت پذیری با تولید کالا‌های با کیفیت و قیمت مناسب، توجه به استاندارد‌های بین‌المللی، بسته‌بندی مناسب کالا‌های صادراتی و... از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.

کاشفی همچنین بر لزوم فاصله گرفتن از شیوه‌های سنتی تجارت و صادرات هم تاکید کرد و ادامه داد: امروزه شیوه‌های تجارت در دنیا مدرن شده و ما نیز باید به همین سمت پیش برویم.

وی با بیان اینکه عمده طرف تجاری ایران ۱۵ تا ۲۰ کشور شامل کشور‌های همسایه، چین، اوراسیا و ... است، عنوان کرد: باید برای هرکدام از این کشور‌ها الگوی صادراتی مخصوص به همان کشور را داشته باشیم.

از بازار سوریه غافل نشویم

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بر لزوم توجه به بازار سوریه به عنوان یک منطقه استراتژیک هم تاکید کرد و گفت: با بازگشایی معبر بوکمال بین سوریه و عراق و تسهیل ترانزیت زمینی بین ایران و سوریه، صادرات بسیاری از کالا‌ها به دلیل کاهش هزینه‌های حمل و نقل توجیه اقتصادی بیشتری پیدا کرده است.

وی کالا‌هایی مانند فولاد، کاشی و سرامیک، لوازم ساختمانی و بهداشتی و... را از جمله این موارد دانست.

کاشفی همچنین از پیگیری برای راه‌اندازی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بین سه کشور ایران، عراق و سوریه هم خبر داد که می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل را بیش از پیش کاهش دهد.

وی تصریح کرد: سوریه برای حدود ۱۰ سال آینده بازار خوبی برای خدمات فنی و مهندسی است که باید در این حوزه نیز کار کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: البته باید توجه داشته باشیم بازار سوریه متفاوت از بازار عراق است و به نظر می‌رسد بخش خصوصی ما اطلاعات کافی در زمینه این بازار ندارد که البته ما به زودی سمینار‌های آموزشی در این زمینه برگزار خواهیم کرد.

کش و قوس‌های مرز‌ها تهدیدی برای صادرات کرمانشاه

کاشفی در ادامه از وضعیت صادرات استان کرمانشاه نیز یاد کرد و با بیان اینکه استان کرمانشاه یکی از استان‌های صادراتی است که همواره جایگاه ششم تا هفتم صادرات کشور را دارد، تاکید کرد: در برخی سال‌ها آمار صادرات سه میلیارد دلاری را نیز در استان به ثبت رسانده‌ایم.

وی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک استان کرمانشاه و محوریتی که در زمینه تعاملات اقتصادی ایران و عراق دارد، افزود: متاسفانه با وجود این محوریت، آنطور که باید به زیرساخت‌های صادراتی استان توجه نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: به علاوه طی یکسال گذشته نیز مرز‌های استان دچار کش و قوس‌های فراوانی شد که نمود آن را همچنان در بسته بودن مرز سومار می‌بینیم که امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده بزودی شاهد بازگشایی این مرز باشیم.

کاشفی تاکید کرد: با وجود این مشکلات، بازگشایی مرز خسروی بارقه جدیدی را در استان ایجاد کرده و به نظر می‌رسد شاهد سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در این منطقه باشیم.

وی از برنامه‌های اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برای رونق صادرات استان هم یاد کرد و گفت: اعزام و پذیرش هیات‌های اقتصادی از مهمترین این موارد است که هم در نیمه اول سال با جدیت انجام شد و هم برای نیمه دوم سال برنامه‌های مشخصی در این زمینه داریم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به پیگیری برای راه‌اندازی مرکز شتاب دهنده صادرات استان و همچنین آغاز فعالیت مرکز رتبه‌بندی واحد‌های تولیدی و صنعتی، ابراز امیدواری کرد مجموعه این اقدامات به رونق صادرات استان کمک کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار