کد خبر: ۷۸۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴ 09 October 2019
 
روستا

تابناک / مدیرکل دفتر امور روستایی گیلان، جمعیت روستایی گیلان را 927 هزار نفر معادل 36.7 درصد جمعیت استان دانست و گفت: درآمد پایین یکی از مهمترین عوامل مهاجرت از روستا به شهر است.

یاور پیرعلایی در گفت وگو با ایسنا، توسعه روستایی را یکی از سیاستگذاری های دولت طی سال های اخیر دانست و اظهار کرد: دانش بومی، مشارکت های مردمی، سرمایه گذاری و تامین درآمدهای پایدار مهمترین مولفه های توسعه روستایی است.

وی با تاکید بر لزوم خودکفایی روستاییان در سرمایه گذاری و اشتغال به واسطه کسب درآمد مکفی، افزود: در حال حاضر به دو هزار و 557 روستای گیلان برق رسانی شده و صد درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان برق دارند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان از گازرسانی به دو هزار و 15 روستا با 298 خانوار تحت پوشش خبر داد و گفت: 93 روستا هنوز گاز ندارند که تا پایان امسال گازدار می شوند.

پیرعلایی، روستاهای آبرسانی شده گیلان را یک هزار و 678 روستا با جمعیت تحت پوشش 763 هزار نفری دانست و تصریح کرد: گیلان دارای 43 بخش و 109 دهستان و دو هزار و 567 روستاست و یک هزار و 832 دهیار داریم لذا گیلان در تعداد روستا و دهیاری جزو پنج استان اول کشور است.

وی جمعیت روستایی گیلان را 927 هزار نفر معادل 36.7 درصد جمعیت استان دانست و یادآور شد: دو هزار و 479 روستای ما برخوردار از تلفن ثابت و دو هزار و 268 روستا دارای شبکه اینترنت پرسرعت هستند.

این مقام مسئول سه شاخص امید به زندگی، آموزش و معیشت را شاخص های توسعه انسانی دانست و عنوان کرد: گیلان در شاخص توسعه انسانی روستایی رتبه پنجم کشور را دارد لذا با توجه به تراکم بالای جمعیت در روستاهای گیلان، توسعه روستایی تنها از طریق تامین درآمد روستاییان محقق می شود.

وی وضعیت مالکیت اراضی زراعی و باغی را یکی از چالش های توسعه روستایی در گیلان دانست و اضافه کرد: متراژ زمین های کشاورزی گیلان در حال کم شدن است. در این راستا طرح تقسیم، ساماندهی و یکپارچه سازی اراضی استان طی دو سال آینده برای 60 درصد اراضی زراعی و باغی استان اجرا خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی گیلان درآمد پایین را یکی از مهمترین عوامل مهاجرت از روستا به شهر دانست و خاطرنشان کرد: اشتغالزایی و بهبود فضای کسب و کار در روستاها از طریق کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع خرد مرتبط با مشاغل خانگی و واحدهای بوم گردی در دستور کار دهیاران قرار دارد.

پیرعلایی از پیش بینی طرح های درآمدزا با تسهیلات کم بهره برای دهیاری ها خبر داد و متذکر شد: اشتغالزایی و درآمدزایی دهیاری ها به روستاییان بازمی گردد، زیرا شوراها و دهیاران جزو ارکان مدیریت روستایی محسوب می شوند و مادامی که به دنبال توسعه روستایی هستیم باید به دل روستا مراجعه کنیم و کارآفرینان روستایی را دریابیم.

وی با بیان اینکه توسعه روستایی باید از دهیاری ها شروع شود، گفت: دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان در سال 98 اقدام به شناسایی کارآفرینان روستایی به ویژه بانوان کارآفرین کرده و بانک اطلاعاتی کارآفرینان گیلان تشکیل شده است.

این مقام مسئول از ابلاغ حدود 528 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی روستایی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: 333 میلیارد تومان تخصیص یافته، سه هزار و 968 طرح در بانک است و 325 میلیارد تومان پرداختی داشتیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی گیلان با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی های روستاییان گیلان در تهران طی مردادماه 98، یادآور شد: برای نخستین بار در اسفندماه امسال نمایشگاه توانمندی های روستاییان را در گیلان برگزار خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار