کد خبر: ۷۸۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 09 October 2019

تابناک / حال ۵ ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم، چهره‌های سیاسی با اشاره به دست‌بالایی نیروهای تندرو درجریان‌های سیاسی، احتمال حضور افراطی‌ها در مجلس یازدهم را مطرح کردند. البته این ادعا پیش‌تر هم ازسوی برخی تحلیلگران سیاسی مطرح شده بود. چنان که بهزاد نبوی عنوان کرده بود که آرایش سیاسی پس از انتخابات سال ۹۶ به دوگانه تندروی و میانه‌روی تغییر یافته است.

از اصولگرا- اصلاح‌طلب تا تندرو- میانه‌رو

سعید حجاریان، تئوریسین اصلاحات با اشاره به موضوع حضور تندروها در عرصه انتخابات مجلس یازدهم در گفت‌وگویی که با روزنامه شرق داشت، گفت: «طیف میانه‌ که شامل نیروهای اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و حتی راست میانه می‌شود، تضعیف شده و افراط و تفریط به‌ویژه قائلان به عبور از جمهوری اسلامی رشد کرده است. جامعه به سمت دوقطبی‌شدن رفت؛ در این قطب‌بندی افراطی‌ها مصرانه می‌گویند موجودیتی به‌نام جمهوری اسلامی نباشد و تفریطی‌ها یک‌صدا بر حفظ وضع موجود با تمام نواقصش اصرار می‌ورزند.» حجاریان در ادامه و با اشاره به فضای دوقطبی ایجاد شده درمورد احتمال میزان رای‌آوردن جریان‌های سیاسی گفت: «افراطی‌ها اساسا رای نمی‌دهند، میانه هم به‌شدت ضعیف است، پس نتیجتا رقابت بین تفریطی‌ها خواهد بود؛ یعنی رقابت بین حافظان وضع موجود و باندهای تفریطی خواهد بود؛ پس مجلسی به‌شدت محافظه‌کار خواهیم داشت.»

به نظر می‌رسد این تحلیل حجاریان مورد پذیرش برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نباشد. چنان که محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که درباره سازوکار اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه با خبرآنلاین گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به هدف اصلی اصلاح‌طلبان در این انتخابات گفت: «برای انتخابات آینده باید یک هدف کلی را درنظر گرفت. به نظر من هدف کلی از شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده، باید امنیت ملی باشد.» او در واکنش به برخی پیشنهادات مبنی بر ائتلاف با نیروهای میانه‌روی جناح مقابل گفت: «معتقدم که در این انتخابات بهتر است که هر جناح و خط فکری خودش به تنهایی وارد میدان شود.» به نظر می‌رسد واکنش سلامتی به سخنان نبوی بود که به اصلاح‌طلبان توصیه کرده در انتخابات پیش‌رو با اصولگرا‌های میانه‌رو ائتلاف کنند.

سلامتی: نگران تندروها نیستم

سلامتی در ادامه و درمورد احتمال حضور نیروهای تندرو و افراطی در انتخابات آتی و حضور این افراد در مجلس یازدهم به خبرآنلاین گفت: «به نظر من اگر هم تعداد قابل ملاحظه‌ای از تندروها بیایند، آن حالت افراطی سابق را ندارند.» او در ادامه تاکید کرد که اگر هم برخی از افراطیون در مجلس یازدهم حضور پیدا کنند، اشکالی ندارد. چراکه به گفته او، به هر حال آنها هم نماینده بخشی از جامعه تلقی می‌شوند. سلامتی همچنین در واکنش به احتمال حضور چهره‌های افراطی در مجلس یازدهم گفت: «من نگران تندروها نیستم، حتی اگر در مجلس تعدادشان بیشتر از مجلس فعلی شود. اما احتمالا کمتر خواهند بود، چون بافت اجتماعی این را می‌گوید که مردم به میانه‌روی گرایش دارند. بافت اجتماعی نشان نمی‌دهد که باید تندروی کرد.»

احتمال کاندیداتوری جلیلی از زادگاهش

به نظر می‌رسد در واکنش به همین تغییر بافت اجتماعی است که خبرهایی مبنی بر تغییر شهر کاندیداها به گوش می‌رسد. چنان که حسین امینی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خراسان رضوی درباره تصمیم جلیلی برای نامزدی در انتخابات مجلس از مشهد به نامه‌نیوز گفت: «صحبت‌هایش مطرح است. شاید چاره‌ای غیر از این تصمیم ندارد؛ چون آقای جلیلی در تهران فاقد جایگاه است و در مشهد بیشتر از شهرهای دیگر جایگاه دارد.» او در ادامه افزود: «البته فضای عمومی را از الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما قدر مسلم جبهه پایداری از ایشان حمایت خواهد کرد.» جالب اینکه جلیلی در انتخابات مجلس پنجم از مشهد نامزد انتخاباتی شد، اما رأی نیاورد.

میرسلیم: سرلیستی قالیباف مطرح نیست

محمد سلامتی اما در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با خبرآنلاین به وجود اختلافات در اردوگاه اصولگرایان پرداخت و علت این اختلاف نظر را افزایش روزافزون افراد معتدل دانست و گفت: «ملاحظه می‌کنید که از مدت‌ها پیش که در میان اصولگراها اختلاف افتاده است، به دلیل این است که روز به روز تعداد معتدلین آنها بیشتر می‌شود و حتی از میان این معتدلین کسانی که گرایش به اصلاح‌طلب دارند بیشتر می‌شود.» پیگیری اخبار انتخاباتی گویای صحت این سخن سلامتی است.

چنان که به نظر می‌رسد که نیروهای معتدل درجریان اصولگرا تلاش دارند تا حداقل از سرلیستی چهره‌هایی که قبلا امتحان خود را پس داده و رای نیاورده‌اند اجتناب کرده و به نیروهای معتدل‌تر روی آورند. چنان که سیدمصطفی آقامیرسلیم، رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره برخی خبرها در فضای مجازی مبنی بر حضور قالیباف به عنوان سرلیستی جمنا به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «چنین مطلبی تا آنجا که من اطلاع دارم، مطرح نشده است.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار