کد خبر: ۷۸۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳ 08 October 2019

 

خبرآنلاین: حمایت عمومی از استیضاح ترامپ بیشتر از حمایت عمومی از استیضاح «ریچارد نیکسون» و «بیل کلینتون» در زمان آغاز تحقیقات در ماجرای رسوایی هریک از این روسای جمهوری سابق آمریکا بوده است.

نیکسون سی و هفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بود که از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ میلادی این مقام را در اختیار داشت. او اولین و تنها رئیس‌جمهور این کشور هست که از مقام خود کناره‌گیری کرد. رسوایی واتر گیت به وقایعی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۷۲–۱۹۷۵ در هتلی به همین نام در واشنگتن رخ داد و منجر به بالاگرفتن احتمال استیضاح و در نتیجه کناره‌گیری خود نیکسون شد.

«مونیکا لوینسکی» کارآموز کاخ سفید، در اواسط دهه‌ی ۹۰ میلادی به واسطه‌ی رابطه‌ی غیراخلاقی با «بیل کلینتون»، رئیس جمهور وقت آمریکا، “رسوایی لوینسکی” یا “مونیکاگیت” را برای کلینتون رقم زد.

چرا حمایت عمومی از استیضاح روسای جمهوری آمریکا مهم است؟

حمایت از استیضاح ترامپ بر اساس نظرسنجی دانشگاه مانموث ۴۴ درصد و بر اساس نظرسنجی شبکه خبری سی ان ان، ۴۷ درصد است. نتایج نظرسنجی‌ها بازتاب حمایت پنجاه به پنجاه است، اما رسوایی اوکراین این ارقام را افزایش داده است.

در نظرسنجی سی ان ان، تغییرات از مه (اردیبهشت) تاکنون عمدتا از سوی جمهوریخواهان و افراد مستقل بوده است. حمایت از استیضاح و برکناری ترامپ از قدرت، افزایش ۱۱ نقطه‌ای را از رقم ۴۶ درصد بین افراد مستقل و ۸ نقطه‌ای در حمایت ۱۴ درصدی جمهوریخواهان شاهد بوده است.

استیضاح ترامپ تا کجا پیش می‌رود؟

یادآوری این موضوع مهم است که اکثریت مردم تا چند هفته به استعفا از استیضاح نیکسون حمایت نمی‌کردند. اما همان طوری که «فلیپ بامپ» نویسنده روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اشاره کرده «ترامپ شباهتی به نیکسون ندارد» و شاخص محبوبیت او فعلا زیر ۴۰ درصد است در حالی که محبوبیت نیکسون در اوج رسوایی واترگیت به زیر ۲۵ درصد رسیده بود.

ترامپ نگران آن است استیضاح را به میراث بگذارد

ظاهرا رئیس جمهور آمریکا درمحافل خصوصی به دوستان و هم پیمانانش گفته که نگران آن است استیضاح به عنوان میراث ریاست جمهوری اش باقی بماند. وی در تماس تلفنی با جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که به چه دلیل واقعا نمی‌خواهد استیضاح شود.

ترامپ گفته استیضاح چیز خوبی نیست که یک رئیس جمهور در رزومه اش داشته باشد. با این حال برخی می‌گویند ترامپ بر این باور است که موضوع استیضاح می‌تواند به او کمک کند تا ریاست کاخ سفید را دوباره بر عهده بگیرد. ترامپ با این همه نمی‌خواهد که نامش در کتاب‌های تاریخی به عنوان رئیس جمهور استیضاح شده ثبت شود.

گمانه زنی برخی از تحلیلگران برجسته ازجمله «راس دوتات» تحلیلگر نیویورک تایمز نشان می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا ممکن است از مفادی از استیضاح استقبال کند. منابع نزدیک به رئیس جمهور آمریکا می‌گویند چنین استدلالی کاملا غلط است. ترامپ واقعا نمی‌خواهد استیضاح شود، زیرا او به میراث خود هم فکر می‌کند.

پشت پرده چه می‌گذرد؟

برخی از مشاوران ترامپ در داخل کاخ سفید یا خارج از آن، پیش بینی کرده اند که مطمئنا از سوی مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح خواهد شد. آن‌ها همچنین به ترامپ گفته اند که بر این باورند شانسی برای قانع کردن سنا ندارد.

یکی از افرادی که با ترامپ در ۱۰ روز گذشته صحبت کرده است گفته که به نظر می‌رسد ترامپ در مقابل این پیش بینی مقاومت می‌کند. فرد مذکور گفت ترامپ گفته می‌تواند «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را نسبت به جلوگیری از دستیابی به ارای مورد نیاز برای استیضاح متقاعد کند. منبع مذکور همچنین اظهار داشت که به نظر می‌رسد ترامپ مطمئن است می‌تواند از سوی «حوزه‌های انتخابیه حامی خود» به دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا فشار وارد کند.

فرد دیگری نیز که درچند روز گذشته با ترامپ گفتگو کرده اظهار داشت ترامپ این موضوع را تکذیب نکرده که مجلس نمایندگان ممکن است او را استیضاح کند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار