کد خبر: ۷۸۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ 07 October 2019

دو ماه پیش، حسن نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به نقل از سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا اعلام کرد: «سرقت نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و سرقت در فضای مجازی نیز حدود ۹۵ درصد افزایش نشان می دهد».


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، یک ماه پیش از آن هم دادستان تهران درمورد سرقت های تهران هشدار داد: «افزایش سرقت موجب نگرانی و احساس نارضایتی شهروندان شده و آمارهایی که در این زمینه وجود دارد نگران کننده است. امسال شاهد افزایش ۹ درصدی سرقت خرد در قطعات و لوازم خودرو و تلفن همراه هستیم. تهران سال ۹۷ در جایگاه ۳۱ در امر سرقت بود اما در جرایم خرد پلیس شاهد افزایش سرقت است».

این در شرایطی است که از سال ۹۶ «طرح رعد» از سوی نیروی انتظامی تهران اجرا شد. طرحی که به منظور برخورد با «سارقان، مالخران، زورگیران، توزیع کنندگان و فروشندگان مواد مخدر و مشروبات الکلی» و با هدف «ارتقاء امنیت، آرامش و آسایش». با این حال آمار و ارقام نشان می دهد که اوضاع خوب نیست.

بیش از ۵۸۵ هزار سرقت در سال ۹۵

مرکز آمار ایران، براساس آخرین سالنامه آماری کشور اعلام کرده که در سال ١٣٩٥، ۵۸۵۹۰۶ مورد سرقت رخ داده که نسبت به پنج سال پیش، ٧ درصد افزایش یافته است. سرقت در سال ١٣٩١، ٥٤٥٤٧٦ مورد گزارش شده بود. به طور کلی در سال ١٣٩٥ به ازای هر ١٣٦ نفر جمعیت یک سرقت در کشور رخ داده است. ۴۰ درصد این سرقت ها از لوازم خودرو و وسایل داخل آن و ١٤ درصد از منازل بوده است که بیشترین نوع سرقت محسوب می شود.

همچنین براساس این گزارش، در استان های البرز به ازای هر ٦١ نفر، تهران هر ٦٣ نفر، خراسان رضوی هر ٩٣ نفر، سمنان هر ٩٦ نفر، قم هر ۱۰۲ نفر جمعیت، یک سرقت در سال ١٣٩٥، رخ داده است که استان ها با سرقت بالا و استان های کردستان به ازای هر ٤٨٦ نفر، گیلان هر ٤٧٦ نفر، همدان به ازای هر ٤٧٤ نفر، آذربایجان غربی به ازای هر ٣٩٣ نفر و استان چهارمحال وبختیاری به ازای هر ٣٥٦ نفر یک سرقت رخ داده که استان های با سرقت کمتر، به ازای نفر جمعیت، محسوب می شوند.

میزان سرقت در سال ۹۷

با یک حساب سرانگشتی می شود به نتایج جالبی رسید. طبق اطلاعات مرکز آمار، سرقت در سال ۹۵، حدود ۵۸۶ هزار نفر بوده و به نسبت سال ۹۱، ۷ درصد افزایش داشته است. از طرفی اعلام شده که سرقت در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶، ۳۰ درصد بیشتر شده. با توجه به اینکه آمار مشخصی از میزان سرقت در سال ۹۶ ارائه نشده، براساس آمار سرقت در سال ۹۵، می توان تعداد سرقت در سال ۹۷ را تخمین زد. بنابراین می شود گفت که در سال ۹۷، حدود ۷۶۲ هزار سرقت اتفاق افتاده است. دی ماه ۹۷ هم سردار ایوب سلیمانی درباره میزان کشف سرقت ها اعلام کرد: «از مجموع سرقت هایی که به ما گزارش می شود بالغ بر ۶۵ درصد آن کشف می شود که اینها اموالی هستند که به مال‌باختگان شان تحویل داده می شوند. حدود ۳۵ درصد نیز جزو اموالی هستند که مال‌باختگان شان شناسایی نمی شود که فعلا کشف نشده اند». اگر میزان سرقت های سال ۹۷ را حدود ۷۶۲ هزار در نظر بگیریم، می شود تخمین زد که مالباخته های ۲۶۶ هزار و ۶۶۷ مورد سرقت شناسایی نمی شوند. عددی که در نوع خود بزرگ است و می تواند گردش مالی عجیبی را رقم بزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار