روزنامه اعتماد با كيانوش جهانپور، رييس مركز روابط عمومي وزارت بهداشت درباره ابتلاي برخي افراد به ويروس اچ‌آي‌وي در يك روستاي لردگان‌ گفتگو کرده است.
کد خبر: ۷۸۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴ 06 October 2019

ابتلا به ایدز در لردگان مربوط به ۱۰ سال قبل است

وزنامه اعتماد با كيانوش جهانپور، رييس مركز روابط عمومي وزارت بهداشت درباره ابتلاي برخي افراد به ويروس اچ‌آي‌وي در يك روستاي لردگان‌ گفتگو کرده است.

 

بخشی از این مصاحبه را بخوانید: 

* (درباره اظهارات وزیر بهداشت که گفته بود برخی بي‌دليل يا از راه‌هايي به اين ويروس مبتلا شده‌اند كه هيچ گناه و تقصيري ندارند): ايشان در نامه به وزير دادگستري گفته‌اند كانون را شناسايي كرده‌ايم. يعني اولين افرادي كه در آن منطقه مبتلا بوده‌اند براي ما شناخته شده‌اند و قدمت ابتلاي‌شان هم براي ما روشن است كه بين 7 تا 10 سال از آلودگي آنها مي‌گذرد. اما منظور ايشان از راه‌هاي انتقال مسيرهايي است كه از آن كانون به افراد ديگر منتقل مي‌شود. اين راه‌ها متنوع و متفاوت است. بعضا فرد مي‌تواند در ابتلا به بيماري هيچ‌گونه دخالتي نداشته باشد.

* شفاف‌ترينش كودكي است كه از مادر اچ‌آي وي مثبت به دنيا مي‌آيد. يا ممكن است زن از طريق رابطه با همسرش مبتلا شده باشد. براي وزارت بهداشت هم كانون انتقال و راه‌هاي انتقال مشخص شده است. افرادي هم كه تاكنون مبتلا به ويروس اچ‌آي‌وي شناسايي شده‌اند مشخص است از چه مسيرهايي مبتلا شده‌اند.

* به صراحت اعلام مي‌كنم كه هيچ مسير مشترك و زمان مشتركي وجود ندارد كه كسي بخواهد بر اساس يك قاعده كلي ادعا كند آنها از يك طريق و در يك زمان مبتلا شده‌اند. ادعايي مطرح شده بود و متاسفانه برخي افراد به آن دامن زدند تا بهورز مظلوم را قرباني كنند. ادعاي افراد غيرمطلع اين بود كه يك تست قند خون ظرف چند هفته اخير در آنجا انجام شده و همه اين آدم‌ها مبتلا شده‌اند. در حالي كه اصلا چنين چيزي صحت ندارد. اين روند از 7 تا 10 سال قبل شروع شده و افراد در بازه‌هاي زماني مختلف و به دلايل متفاوت مبتلا شده‌اند.

* ما افرادي داريم كه «سي دي 4» (واحد شمارش گلبو‌ل‌هاي سفيد) زير 400 دارند يعني بيش از چهار سال است كه مبتلا به اين ويروس هستند. افرادي داريم كه CD4 بين 120 تا200 دارند يعني هفت تا ده سال است كه درگير اين موضوعند. ما فرد يا افرادي داريم كه به‌طور همزمان سل مقاوم به درمان همزمان با عفونت اچ‌آي وي دارند اين افراد هفت تا 10 سال است كه مبتلا هستند.

* كمترين زمان هم مي‌تواند مربوط به سال گذشته باشد كه نمونه آن در تولد نوزاد از مادر آلوده به ويروس بوده كه از بيماري‌اش خبر نداشته است. حتي وقتي صحبت از اعتياد تزريقي مي‌شود ممكن است همه تصور كنند اين روش مصرف مربوط به امروز است در حالي كه اين رفتار پرخطر ممكن است چند سال قبل اتفاق افتاده باشد.

* (بهورز هنوز در بازداشت است؟): بله براي ايشان يك وثيقه اندك تعيين شده است. گفته مي‌شود بازداشت براي حفظ جان ايشان است. گويا 600 هزار تومان وثيقه تعيين شده كه ايشان آن مبلغ را نداده و ترجيح داده در زندان بماند. به نظر ما اقدام ايشان تصميم درستي است. اگر فرد متهم است كه وثيقه‌اش بايد سنگين‌تر باشد اگر هم متهم نيست كه ديگر تعيين وثيقه موضوعيت ندارد.

* ما انتظار داريم در اين ماجرا رفتارها و اظهارنظرهاي مقام‌هاي مسوول مبتني بر اصول تخصصي باشد. شاهد بوديم كه اقدام نادرست بازداشت بهورز چه پيامدها و مشكلاتي را به وجود آورد و موجب شد شايعات بي‌اساسي در اين زمينه شكل بگيرد. اميدواريم مسوولان با اخذ مشورت تخصصي از نظام سلامت در اين باره اظهارنظر كنند. البته مسوولان دولتي تقريبا سعي كرده‌اند اين موارد را رعايت كنند. برخي اقداماتي كه توسط افرادي انجام مي‌شود براي ايجاد اخلال در روند درمان است. ما دليل اين تحركات را نمي‌دانيم اما متوجه اين موضوع هستيم كه اين روند ممكن است به فرآيند شناسايي و درمان مبتلايان لطمه وارد كند.

منبع: تابناک
برچسب ها: لردگان ، ایدز لردگان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار