کد خبر: ۷۸۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶ 05 October 2019

 

پروژه باغ ژاپنی می‌تواند مقوم روابط دو کشور ایران و ژاپن باشد

تابناک / ظهر روز چهارشنبه 5 تیرماه، رئیس و کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در ایران و معاون امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور هماهنگی در خصوص طراحی و احداث باغ ژاپنی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان دیدار و گفتگو کردند.

 

به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، در ابتدا یوکی هارو کوبایاشی رئیس دفتر سازمان همکاریهای بین المللی ژاپن (جایکا) ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این آژانس در نقاط مختلف جهان از جمله ایران، احداث باغ ژاپنی را یکی از فعالیت‌های داوطلبانه جایکا به منظور گسترش ارتباطات فرهنگی با کشورها دانست و گفت: شباهت بسیار نزدیک دو اقلیم گیلان و ژاپن باعث شد شهر رشت را به منظور تحقق پروژه باغ ژاپنی در ایران انتخاب کنیم.

سپس کوماتسو کیوشی مجری احداث باغ ژاپنی با اشاره به سوابق کاری خود در حوزه باغداری گفت: تمام تلاش خود را مبنی بر انجام درست کار انجام خواهیم داد.

محمد هادی دریایی معاون امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور نیز با بیان اینکه برخی از شهرهای ایران در حوزه‌های ورزشی، زبان ژاپنی و باغ ژاپنی با ژاپن همکاری داشته اند بر تأکید جناب آقای دکتر نوبخت، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در اجرای پروژه‌های جایکا در ایران اشاره کرد.

 در ادامه کیوان محمّدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان ضمن خیر مقدم به مهمانان، به سفر اخير هيأت بلندپایه ژاپنی به ایران اشاره كرد و گفت: با توجه سابقه همکاری ایران و ژاپن طی قرون متمادی و نیز شباهت‌های زیاد گیلان و ژاپن به یکدیگر امیدواریم زمینه تداوم همکاری‌ها بیش از گذشته فراهم شود.

وي با استقبال از طرح احداث باغ ژاپني در گيلان، این پروژه را مقوم روابط دو کشور ایران و ژاپن دانست و افزود: ايران داراي فرهنگ غني در همه زمينه‌ها ازجمله وجود سبک باغ ایرانی و باغ‌هاي معروف در تهران، شيراز، بیرجند، کرمان و اصفهان است که كتب بسياري نیز در اين خصوص تأليف شده است.

محمّدی بر بهره‌گیری از نمونه‌های گل‌ و گیاهان منطقه که نمونه‌های آن در مرکز گلخانه‌ای چابکسر گیلان موجود است در باغ ژاپنی تأکید کرد و گفت: استفاده از نمونه گل و گیاهان سایر نقاط جهان و ایران در پاغ ژاپنی می‌تواند جذابیت‌های آن را افزایش دهد.

 وی در پایان با اشاره به پروژه تبدیل بقایای سونامی در ژاپن به مواد اولیه سیمان، خواستار ارائه مطالعه برای دفع پسماند در استان به روش مشابه شد.

گفتنی است که محل احداث باغ ژاپنی در بخشی از بوستان مفاخر رشت به مساحت ۱۲۰۰ متر خواهد بود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار