کد خبر: ۷۸۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰ 05 October 2019
 
توسعه مدنظر دولت، توسعه انسانی و فراهم‌سازی رفاه برای آحاد شهروندان است

تابناک / صبح روز جمعه 18 مرداد ماه، نشست خبری دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اصحاب رسانه  استان گیلان که به دعوت خانه مطبوعات گیلان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صورت گرفته بود در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد.

 

به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، در این نشست دکتر محمدباقر نوبخت ضمن پاسخگویی به سوألات مطروحه خبرنگاران و ابراز خرسندی از علاقمندی رسانه‌های استان به امر توسعه گفت: از فضای نقد سازنده در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کنیم کما اینکه رسانه‌های گیلان در این حوزه سرآمد هستند.

وی با بیان اینکه در گیلان مسائل زیست محیطی به ویژه پسماند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ادامه داد: برای حل مشکلات زیست‌محیطی در استان گیلان کارهای کارشناسی انجام‌شده است.

معاون رئیس جمهور در این راستا از تشکیل کارگروهی برای ساماندهی پسماند استان‌های شمالی با حضور صاحبنظران و کارشناسان خبر داد و تصریح کرد: مأموریت‌هایی برای این کار گروه ویژه تعریف شده تا طرح و برنامه‌هایی را برای مسائل زیست محیطی اندیشیده و اجرایی کنند.

وی با اشاره به وجود شاخص‌هایی برای سنجش استان‌ها بیان داشت: گیلان بر اساس این شاخص‌ها، در  بسیاری از زمینه‌ها در زمره هفت یا هشت استان برتر است؛ البته استعدادهای گیلان زیاد است که باید به آنها به درستی توجه شود.

دکتر نوبخت همچنین به موضوع ایجاد ۲۶ هزار فرصت شغلی برای این استان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی روز پنجشنبه اشاره و اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم این فرصت‌های شغلی را ایجاد کنیم هشت برنامه در بخش‌های گردشگری، صنعت، کشاورزی، مسکن و... تعریف کرده‌ایم. لذا در کنار مسئولیت ملی خودم، عهده‌دار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گیلان در سطح ملّی شدم تا در دو سال پایانی دولت دوازدهم با جدیت بیشتری مسائل را دنبال کنیم. اگر نظرات اصلاحی هم وجود داشته باشد از آن استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: موافقت‌نامه‌هایی با مدیران و وزیران مبادله شده تا ظرفیت‌های توسعه و اشتغال گیلان شناسایی و اجرایی شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه به موضوع حذف دهک‌های بالا در پرداخت یارانه اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که کشور به شیوه‌ای اداره می‌شود که در محل‌هایی منابع مالی داریم و این منابع باید در جای خود هزینه شود. یکی از این منابع مالیات است که در کشورهای مختلف تأثیر این شاخص در تولید ناخالص داخلی مختلف است.

وی با بیان اینکه عدم شناسایی منابع دریافت مالیات و دستگاه‌های معاف از پرداخت مالیات دو مشکل موجود در این حوزه است، گفت: به همین منظور در این حوزه نیازمند بازنگری هستیم. باید با درآمد حاصل از مالیات هزینه‌ها را جبران کنیم و با توجه به کمبود در این حوزه نیاز به استفاده از منابع دیگر همانند فروش نفت و یا فروش اوراق و اسناد وجود دارد.

دکتر نوبخت اوراق و نفت را جزو دارایی‌های سرمایه‌ای کشور دانست و گفت: بخشی از درآمدهای دولت صرف اعتبارات هزینه‌ای (حقوق و مزایا) می‌شود. از طریق دارایی‌های سرمایه‌ای می‌توانیم به واسطه ایجاد زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی دارایی‌های جدید خلق کنیم. لذا بخشی از درآمد دولت مربوط به تملک دارایی‌‌های سرمایه‌ای است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه افزایش حقوق سالانه کارمندان براساس نرخ تورم محاسبه می‌شود، عنوان کرد: افزایش درآمدهای دولت به پای نرخ تورم نمی‌رسد و لذا اقتصاد ما همواره یک ساختار ناتراز دارد.

وی اضافه کرد: نقدینگی تورم زا نیست، بلکه نقدینگی گاهی در قالب سپرده‌های بانکی و گاهی در بازار قرار می‌گیرد و موجب ایجاد تقاضا می‌شود. در مقابل افزایش 20 درصدی تقاضا با افزایش پنج درصدی عرضه از طریق تولید مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه همواره رشد تقاضا بیشتر از رشد عرضه است افزود: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب، سازمان برنامه و بودجه برنامه جامع اصلاح ساختار اقتصادی را تدوین و نقش مالیات و یارانه را تعیین کرده است و به زودی اجرایی می شود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تصویب کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملّی از سوی دولت گفت: این مهم به معنای اصلاح در اعداد و ارقام است و حذف این صفرها نه قرار است مشکلات اقتصادی را کم کند؛ نه زیاد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از محصولات داخلی و نیز تولیدات گیلان افزود: در زمان حاضر این رویه در سازمان برنامه  و بودجه در حال انجام است و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نیز به آن توجهی جدی دارند.

دکتر نوبخت توسعه مدنظر دولت را توسعه انسانی و فراهم‌سازی رفاه برای آحاد شهروندان خواند و ضمن اشاره به دغدغه مردم گیلان و رودبار برای عبور آزادراه رشت قزوین از این محدوده گفت: طرح آزادراه منجیل- رودبار براساس مطالبه مردم منطقه خواهد بود و قرار نیست با ساخت یک جاده اقتصاد مردم را نابود کنیم. لذا مسیر را به گونه‌ای طراحی کردیم که محور رفت به تهران از رودبار و محور برگشت از یک اتوبان دیگر بگذرد. سه کیلومتر از 11 کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت- قزوین مربوط به دو تونل رفت و برگشت است و تلاش برآن است تا 8 کیلومتر باقی‌مانده سال آینده به بهره‌برداری برسد.

رئیس سازمان برنامه بودجه کشور در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره واردات برنج گفت: ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت که سال‌های گذشته کمک بزرگی برای ثبات بازار این محصول به نفع کشاورز و مصرف کننده بود، امسال هم از سوی دولت اعمال می‌شود و رویکرد دولت تدبیر و امید، حمایت از تولید داخلی است و در این خصوص، خطاب به مبادی ورودی کشور بخشنامه‌ای داده می‌شود تا نظارت‌های لازم را انجام دهند.

دکتر نوبخت در مورد آخرین وضعیت برای انتخاب استاندار گیلان نیز گفت: وزارت کشور مأموریت خود را در این ارتباط انجام می‌دهد و بررسی‌های لازم صورت گرفته و این مهم، در مراحل پایانی است. گیلان به استانداری نیاز دارد که بتواند از 20 درصدهای پرداخت شده به هشت وزارتخانه جهت ایجاد 26 هزار شغل استفاده کند، پیگیر تکمیل قطعه نهایی راه‌آهن گیلان در انزلی و آستارا باشد و واحدهای تولیدی را فعال کند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به تکمیل راه‌آهن رشت به آستارا و انزلی ادامه داد: در تلاشیم تا این راه‌آهن تا بندر کاسپین گسترش پیدا کند زیرا بسیار به توسعه استان در حوزه گردشگری کمک بسیاری می‌کند.

معاون رئیس جمهور به خسارت 38 هزار میلیارد تومانی سیل امسال اشاره و خاطرنشان کرد: بودجه دولت صرف اعتبارات جاری و عمرانی می‌شود و لذا پرداخت‌های پرسنلی و بازنشستگی جزو اولویت‌های ماست. امسال پنج هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان پرداخت کردیم و تلاش داریم 6 هزار و 400 میلیارد تومان تا شهریور و مهرماه امسال به بازنشستگان پرداخت شود.

وی با یادآوری تشکیل اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه گیلان در ۱۹ فروردین ماه امسال و تأکید وی بر موضوع اشتغال خاطرنشان کرد: معتقدم به جای پراکنده کردن اعتبارات و توزیع قطره چکانی، اعتبارات برای پروژه‌هایی هزینه شوند که می‌توان آنها را تکمیل کرد و به بهره‌برداری رساند تا مردم بهره کافی را ببرند.

دکتر نوبخت در ادامه با بیان اینکه در فصل آینده که به استان سفر می‌کنم از همه مسئولان در زمینه اجرای این طرح سوال خواهم کرد، افزود: با توجه به مسئولیت بنده در ستاد اقتصاد مقاومتی در این زمینه بیشتر از گذشته پیگیری خواهیم کرد.

 

در پایان این نشست، از تعدادی پیشکسوت عرصه رسانه گیلان تجلیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار