کد خبر: ۷۷۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳ 09 September 2019

در حالی که دولت آمریکا به شدت در تلاش برای بستن راه‌ها و منافذ مبادلات مالی و نفتی ایران با خارج از کشور است، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به تداوم همکاری برخی بنادر و تجار امارات متحده عربی، از متحدان درجه نخست آمریکا در منطقه با ایران اشاره کرده و نوشته است که واشنگتن بنادر امارات را برای توقف تجارت با ایران تحت فشار قرار داده است.

به نوشته «وال استریت ژورنال»، تجار ایرانی عنوان می‌کنند که سال‌هاست از بندر «فجیره» در امارات برای ارسال فرآورده‌های نفتی، صادرات دوباره نفت خام، سوخت و دیگر تولیدات نفتی تحریم شده استفاده می‌کنند، حال آن که نمایندگان آمریکایی در تابستان سال جاری با سفر به فجیره، از تداوم صادرات نفت ایران از این بندر گلایه کرده‌اند. یک مقام آمریکایی در گفت‌وگویی اظهار داشت: «آن‌ها باید مراقب باشند؛ شاید با پیامدهای تحریمی مواجه شوند. صبر ما رو به پایان است.»

بر اساس اعلام شرکت‌های مستقر در امارات، اینک کالاهای تحریمی‌ همچون گوشی‌های تلفن همراه آمریکایی و دیگر کالاهای مصرفی، سر از ایران درمی‌آورند و امارات همچنان از طریق نظام حواله پولی، مجرایی برای انتقال ارز خارجی به ایران است.

این روزنامه در بخش دیگر این گزارش به صراحت نوشت: چنین معاملات تجاری مخفیانه، شکاف‌هایی را در کارزار فشار اقتصادی دولت ترامپ علیه ایران ایجاد کرده است. وزرای کشور و انرژی امارات نیز از پاسخ به پرسش ها در این زمینه خودداری کردند. بنا به گفته تجار ایرانی و اماراتی، تجارت کالا با ایران از طریق نظام مالی قابل رصد نیست و این جریان ادامه دارد. آن‌ها می‌گویند که پرداخت‌ها به صورت نقدی یا در کشورهایی چون عمان انجام می‌شود.

به نوشته وال استریت ژورنال، بر خلاف ابوظبی، دبی، رأس الخیمه و فجیره به تجارت و سرمایه‌گذاری بازرگانان ایرانی وابسته هستند. بر پایه جدیدترین داده‌های بانک جهانی، در سال ۲۰۱۶ ایران پس از هند، دومین مقصد صادراتی امارات محسوب شد. گمرک تهران نیز اعلام کرده که امارات پس از چین، بزرگترین شریک تجاری‌اش در سال ۲۰۱۸ بوده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار