رئیس‌جمهور گفت: بدون آنکه آمریکا از تحریم‌ها دست بردارد، شاهد هیچ تحول مثبتی در رابطه ایران با آمریکا نخواهیم بود و کلید تحول در این زمینه در اختیار واشنگتن است.
کد خبر: ۷۷۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲ 27 August 2019

 

تابناک / حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مراسم افتتاح همزمان چند طرح ملی در هفته دولت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: امیدوارم همه ما بتوانیم از مسیر و راه مخلصانه آن دو شهید برای کشور و رفاه ملت مان استفاده و بهره‌برداری کنیم همچنانکه آن دو شهید این چنین بودند.

وی با اشاره به آشنایی خود با شهیدان رجایی و باهنر از قبل از نقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: وقتی این دو شهید نخست وزیری و ریاست جمهوری را بر عهده گردیدند در تواضع اینها یک سر سوزن تغییر نکردند  و همان رجایی و باهنر قبل انقلاب بودند و این خیلی مهم است که در فراز و نشیب زندگی و در روزهای سخت و در روزهای راحت روح و قدرت و توانایی و اراده انسان و تواضع انسان در برابر مردم تغییر پیدا نکند.

رئیس جمهور با اشاره به خاطره‌ای از شهید رجایی اظهار داشت:‌ صبح وقتی کارت حضور در محل کار را زدیم برای خدمت به مردم برویم و ساعت را نشناسیم و تا آن لحظه ای که توان داریم کارمان را ادامه دهیم و افتخار کنیم خدمت به مردم افتخار است.

وی ادامه داد: تمام اعضای خانواده بشری را به عنوان جمع خانواده حق بدانیم و اگر همچنین روحیه ای داشته باشیم ما همه مشکلات مان را می توانیم حل کنیم. خداوند این قدرت، هوش و اراده را به ما داده است. ما اهل ایران هستیم با فرهنگ بزرگ و مسلمان هستیم با فرهنگ درخشان قرآن پیامبر و ائمه هدی.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با وحدت و یکپارچگی از مشکلات به خوبی می توانیم عبور کنیم، اظهار داشت: امیدواریم همان قولی که وزیر مسکن دادند بتوانیم ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیمه تمام را تکمیل کنیم و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را بسازند و تحویل دهند و همه اینها تا پایان دولت دوازدهم محقق می‌شود.

وی تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران و دولت دوازدهم نسبت به روابط خارجی با دنیا تغییر نکرده است، ما از روز اول که آمدیم شعارمان تعامل سازنده با جهان بود چهار سال دولت یازدهم را با همین شعار طی کردیم و در این دو سال دولت دوازدهم هم با همین شعار پیش رفتیم و مقام معظم رهبری در آغاز این دولت اعلام کردند که سیاست ما تعامل گسترده با جهان است.یعنی مقام معظم رهبری یک گام، فراتر از گام دولت فرمودند؛ ما می گفتیم تعامل سازنده و ایشان فرمودند تعامل گسترده با جهان.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه با این مبنا (تعامل گسترده) حرکت می‌کنیم، اظهار داشت: ما خواهان تنش با دنیا نیستیم، ما خواهان امنیت منطقه و جهان هستیم، ما خواهان همکاری با همه کشورهای دوست که آماده همکاری با ما هستند، هستیم.

روحانی تصریح کرد: ما آماده ایم که به همه مقررات بین المللی در چارچوب منافع ملی و امنیت ملی  حرکت کنیم به این دلیل ما مسیر را انتخاب کردیم که به نام «توانمند کردن ایران و قدرت ملی مان» است.

وی بیان داشت: هرچه قدرت ملی‌مان افزایش پیدا کند، امید دشمنان به توطئه علیه ایران کاهش پیدا می کند و هر چه قدرت ما خدای ناکرده فرسوده شود دشمنان امید بیشتر و طمع بیشتر نسبت به کشور خواهد داشت. اصل، برای ما امنیت ملی، منافع ملی و پیمودن آرمان های انقلاب است؛ لازم باشد با کسی حرف می‌زنیم لازم باشد در جایی بایستیم دفاع کنیم، دفاع می کنیم کسی بخواهد به ما زور بگوید در برابر زورگویی می‌ایستیم اما هدف نهایی ما سرافرازی ایران و قدرت ایران اسلامی است.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: اما اگر کشور توانمندی از لحاظ دفاعی اقتصادی فرهنگی و امنیتی از لحاظ سیاسی، سیاست داخلی و سیاست خارجی باشیم کسی نمی‌تواند ما را شکست دهد. این اساس منطق ما است منطقه ما عوض نمی‌شود و با همین منطق حرکت می کنیم آنچه در هفته‌های اخیر در رابطه با مذاکره با جهان انجام دادیم و امروز انجام می‌دهیم بر همین مبنا استوار است.

روحانی بیان داشت: قدرت ایران احقاق، حقوق مردم و ایستادگی در برابر بدخواهان برای دستیابی به آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است، به همین دلیل همانطور که در سخنان دیروز تاکید کردم در راس کار تولید ملی ما است این اساس ما است. اگر رونق تولید در این کشور به وجود آمد و توانمند، ثروتمند و قدرت مند شدیم، می توانیم به راحتی از این پیچ و خم ها عبور کنیم یکی از قدرت های ما قدرت دیپلماسی و قدرت سیاسی ما است. ما با دیگران حرف میزنیم، صحبت می کنیم و مذاکره می کنیم تا منافع و حقوق مردم را تامین کنیم.

رئیس جمهور گفت: اما آنهایی که تحریم را بر مردم ما روا داشتند و اقدام به تروریسم اقتصادی کردند، هرگونه تحول در رفتار ما با آنها از توبه آنها آغاز می شود.

وی افزود: آنها باید به تعهداتشان برگردند آنها باید راه و مسیر خطای را که انتخاب کردند عوض کنند؛ بیایند در خدمت منافع و امنیت جهان؛ با احترام و تکریم متقابل انقلاب و نظام ما را و حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند و از خطا هایشان برگردند.

روحانی تصریح کرد: در رابطه ایران با آمریکا، بدون آنکه آمریکا از تحریم‌ها دست بردارد و روی این مسیر غلطی که انتخاب کرده است، خط بکشد، ما شاهد هیچ تحول مثبت نخواهیم بود و تحولات مثبت کلیدش در اختیار واشنگتن است.


وی اضافه کرد: اگر آنها می خواهند در منطقه بزرگ ما، از امنیت بیشتر برخوردار باشند و اگر همانطور که ادعا می کنند می‌خواهند با کشورهای منطقه ما روابط بهتری داشته باشند و آن طور که ادعا می کند و می گویند از ایران هیچ چیز نمی خواهیم جز آن که بمب اتم نسازد که این موضوع به گفته سخن آنها نیست که بمب اتم بسازیم یا نسازیم، چون بمب اتم نمی سازیم چه شما بگویید و چه نگویید؛ چه شما بگویید واجب است بمب اتم بسازید چه بگویید نباید بسازید تاثیری در تصمیم ما ندارد.

روحانی تصریح کرد: چون اراده و دکترین نظامی ما بر مبنای سلاح های متعارف است و به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نرفته و نمی رویم نه شیمیایی نه میکروبی، سراغ آن‌‌ها هم نمی رویم. دنبالش نه به خاطر حرف شما نه به خاطر اخم شما به خاطر اعتقاد، اخلاق مان و به خاطر تصمیم امنیت ملی کشورمان و به خاطر فتوای رهبری‌مان.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: اگر راست می گویید فقط نگرانی شما این است این نگرانی برطرف شده است پس اولین قدم را بردارید بدون این قدم این قفل باز نخواهد شد، قدم اول این است که از تحریم برگردید، تمام تحریم‌ها علیه ملت ایران که غیرقانونی و ظالمانه و غلط بوده است را باید برگردید اگر همه تحریم‌ها را برداشتید و در برابر ملت ایران سر تعظیم فرود آوردید آن وقت شرایط، شرایط دیگری است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت دوازدهم بر مبنای منافع ملی خودش حرکت و اقدام می کند. ما که مرد مذاکره بوده ایم وهمه دنیا این را قبول دارند. ما اهل مذاکره بودیم و هستیم .دو سال با شش قدرت جهانی مذاکره کردیم الان هم به طور مداوم با آن ۵ قدرت دیگر یعنی 4+1 داریم حرف می زنیم و مذاکره می کنیم راه ما مشخص است اگر آنها به تعهداتشان برگشتند ماهم کامل به تعهداتمان برمیگردیم اگر برنگشتن ما راه خودمان را ادامه می دهیم.ما بدنبال حل مشکلات و مسائل از راه معقول هستیم اما دنبال عکس نیستیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه سیاست ما تعامل گسترده با جهان است، ‌گفت:‌ اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد این کار امکان پذیر نیست مگرآنکه روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد.

وی تاکید کرد: این که کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد این کار امکان پذیر نیست. البته فتوشاپ آن امکان پذیر است ولی واقعی آن امکان پذیر نیست، مگر آن که یک روزی از تمام تحریم های ظالمانه خود دست بردارند به حقوق ملت ایران احترام بگذارند، آن وقت شرایط جدیدی است و می شود درباره آن فکر کرد و براساس منافع ملی ما خود حرکت می کنیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امروز بزرگترین وظیفه ملی و انقلابی ما کمک به تولید است، افزود: باید از پیشران‌های بخش تولید همانند مسکن، شرکت‌های دانش بنیان و گردشگری آغاز کنیم، چرا که این بخش‌ها قابلیت اشتغال‌زایی برای صدها و هزاران نفر را دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق در بخش‌های مسکن و گردشگری  به عنوان پیشران‌های تولید هستند. بخش مسکن به واسطه آنکه  می تواند هزاران شغل ایجاد کند، برای دولت بسیار حائز اهمیت است.

روحانی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی تاکنون اقدامات بسیار ارزشمندی را در بخش مسکن و ایجاد و نوسازی جاده‌ها و نوسازی ناوگان هوایی، انجام داده است، اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها از مسیر حق دوری نمی‌کردند، امروز بسیاری از قسمت‌های ناوگان هوایی کشور نوسازی شده بود، کما اینکه در همان ایام پس از توافق برجام 15 فروند هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور افزوده شد و امروز در خطوط مختلف هوایی مردم از آن استفاده می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به توسعه بندر چابهار و خطوط ریلی در کشور از جمله افتتاح راه‌آهن چابهار به زاهدان، راه‌آهن اینچه برون، بهره‌برداری راه‌آهن قزوین به رشت و افتتاح راه‌آهن ارومیه و همدان، اظهار امیدواری کرد که راه‌آهن تبریز از طریق میانه به بستان‌آباد هم به زودی با تلاش دست‌اندرکاران راه‌اندازی شود.

روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم در زمینه مسکن به واسطه طرح‌های نیمه تمامی که از گذشته به ارث رسیده بود، دچار مشکلات شد، گفت: این طرح‌های نیمه تمام به گونه‌ای بود که نه می‌شد آنها را رها کرد و هم تکمیل آنها هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل می‌کرد. بویژه آنکه این مسکن‌ها در مکان‌هایی احداث شده بود که شرایط مساعد و امکانات همراه برای آب‌رسانی، برق‌رسانی و ارایه خدمات به مردم را در خود نداشت.

رئیس جمهور افزود: وزیر سابق راه و شهرسازی از ابتدا معتقد بود تا برای تکمیل این طرح‌ها از بانک مسکن و پایه پولی استقراض کند که من با آن مخالفت کردم و این اولین اقدام مهم دولت یازدهم در زمینه انضباط مالی بود، چرا که استقراض حدود 8 میلیارد از پایه پولی مشکلات زیادی را بوجود می‌آورد.

روحانی احداث مسکن را اقدامی مهم و ضروری برای جامعه دانست و خاطر نشان کرد: امروز بخش عمده‌ای از زندگی مردم در داخل خانه است و مسکن به معنای محل سکون و آرامش است و اگر محیطی مناسب را نداشته باشد، دیگر نمی‌توان آن را مسکن نامید.

رئیس جمهور اظهار داشت: در دولت یازدهم از ابتدا تاکید من بر احیای بافت فرسوده بود و اولویت اول دولت را بر بازآفرینی بافت فرسوده قرار دادم، چرا که امکانات و خدمات اولیه مانند آب، برق، گاز، خیابان و سایر مراکز خدماتی در این بافت‌ها وجود دارد و تنها باید در آن مسکن‌های جدید ایجاد کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه احیای بافت های فرسوده همچنان اولویت دولت است، گفت: باید احداث شهرهای جدید در مکانی مناسب با در نظر گرفتن تأمین امکانات و دسترسی مناسب مد نظر قرار گیرد و در این راستا وزرا و مسئولان ذیربط و استانداران باید تلاش کنند تا بتوانیم شهری با معیارهای شاخص معماری جمهوری اسلامی ایران بسازیم تا نماد و تابلویی از معماری این دوران باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اصفهان به عنوان نماد معماری دوران صفویه بوده و میدان نقش جهان به عنوان یکی از زیباترین میادین جهان، براساس اصول بسیار دقیق و مهندسی ساخته شده است، گفت: نقش جهان اصفهان برای همیشه از زیباترین میدان‌های جهان است.

روحانی آغاز عملیات اجرایی ساخت 110 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن را افتخارآمیز و برای مردم خوشحال‌کننده دانست و گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و تلاش کنیم که تا پایان این دولت 900 هزار واحد مسکونی تکمیل و ساخته شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه خانه حق مردم و سرمایه ارزشمند زندگی آنها بشمار می‌رود، افزود: با ساختن مسکن توسط دولت مخالف هستم و معتقدم دولت باید برای تهیه مسکن مردم به صحنه بیاید و زمینه‌ها، شرایط و تسهیلات لازم را برای ساخت مسکن توسط بخش خصوصی، ایجاد کند.

روحانی با بیان اینکه امروز قیمت زمین بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت مسکن را در بر دارد، سوداگری با زمین را از مهمترین عوامل گرانی مسکن دانست و تصریح کرد: برنامه دولت تأمین زمین رایگان برای انبوه‌سازی مسکن است و اگر بتوانیم محلی مناسب برای ساخت مسکن را در اختیار مردم قرار دهیم دیگر کسی به دنبال تخریب مراتع و جنگل‌ها نخواهد رفت.

رئیس جمهور افزود: همانطور که بارها به وزیر راه و شهرسازی درباره تأمین مسکن کارمندان دولت تأکید کرده‌ام، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا فردی که کارمند دولت است، بداند پس از 5 سال، صاحب خانه شده و قمیت آن را در مدت طولانی پرداخت می‌کند.

روحانی با اشاره به سرعت افزایش قیمت مسکن و مشکلاتی که این روند برای زندگی مردم در جامعه بوجود می‌آورد، گفت: امروز همه باید برای تأمین مسکن مردم به میدان بیایند و به همه وزرا، شهرداران، استانداران و حتی نیروهای مسلح، تأکید کردم که زمین ‌های مازاد خود را برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه بخش عمده‌ای از رونق اقتصادی به عنوان تأکید مهم مقام معظم رهبری در سال جاری برعهده بخش مسکن به عنوان پیشران تولید است، گفت: مسکن علاوه بر اینکه بخشی از نیاز جامعه را برطرف می‌کند، موجب اشتغال سریع و رونق در جامعه می‌شود و امروز وظیفه ملی کمک به پیشران‌های تولید مانند مسکن است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ما باید تسهیلات را برای مردم فراهم کنیم،اظهارداشت: به نظر من یک هزینه بزرگ امروز برای مسکن، قیمت زمین است و متاسفانه زمین تبدیل شده به سوداگری. به طور مثال من پولی دارم و می گویم چه کار کنم این پول محفوظ بماند و ارزش آن کم نشود، می روم یک قطعه زمین می‌خرم.

روحانی اظهار داشت:‌ ممکن است این زمین تا ۴۰ سال دیگر هم آنجا افتاده باشد. اگر کسی قیمت آن را بپرسد چون نیازی ندارد قیمت آن را کمی بالاتر هم می‌گوید. خود همین افرادی که نیاز ندارند باعث گرانی زمین می‌شوند. چرا که زمینی را می‌خرند و به هر قیمتی که به آنها گفته می‌شود قیمت را کمی بالاتر می‌گویند و آن می‌شود معیار. پس یک دلیل بالا رفتن قیمت زمین هم همین سوداگری است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم برای مردمی که نیازمند مسکن هستند، زمین مجانی بدهیم، دولت این بخش زمین را به عهده بگیرد آن وقت خواص دیگری نیز دارد؛ اگر ما منطقه‌ای را به عنوان منطقه مسکونی در نظر بگیریم آن وقت کسی نمی‌رود جنگل را تخریب کند زیستگاه‌ها را برهم بزند.

رئیس جمهوری ادامه داد: ما به هر حال جای مناسبی را پیدا مییکنیم و آنجا را معرفی می کنیم و مردم برای سرمایه گذاری بیایند و ما کمکشان کنیم و کاری کنیم مسکن اولی‌ها بتوانند خانه مناسب با یک قیمت مناسب خریداری کنند. من با آقای اسلامی هم در این زمینه صحبت کردم که برای کارمندان دولت فکر کنیم که هر کسی کارمند دولت می‌شود مطمئن باشد که به عنوان مثال تا ۱۰ سال بعد صاحب یک واحد مسکونی شود و بتواند اقساط آن را ظرف مدت ۲۰- ۲۵ سال پرداخت کند. این مایه دلگرمی و آرامش می شود. اگر ما از کارمند می‌خواهیم خدمت خوبی به مردم ارائه بدهد باید وسیله راحتی فکر وی را آماده کنیم که یکی از آنها مسکن است.

روحانی بیان کرد: البته مردم هم درست می‌گویند، که به طور مثال من این‌مقدار پول تهیه کردم برای خرید مسکن، تا آن پول تهیه شود، قیمت مسکن بالا رفت. هیچ وقت این پول به آن مسکن نمی‌رسد. سرعت قیمت مسکن آنچنان سریع است که هر چه فردی پول تهیه می‌کند تا می‌رود به مسکن برسد قیمت مسکن بالا می‌رود و دومرتبه از دسترس خارج می‌شود.

رئیس‌ جمهوری عنوان کرد: من بارها در دولت صحبت کرده‌ام و به همه وزیران، شهرداران، وزارت کشور و همچنین به نیروهای مسلح هم تاکید کرده‌ام آنها اگر پادگان یا زمینی دارند در اختیار بگذارند. مسکن علاوه بر اینکه بخشی از نیاز جامعه را رفع می‌کند موجب اشتغال سریع هم می‌شود. وقتی شما یک واحد مسکونی یا مجتمعی را می‌سازید، کارگر، بنا، گچ، آهن و سیمان  می‌خواهد که همه اینها باعث رونق می‌شود.

منبع: فارس
برچسب ها: برجام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار