رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: جزئیات انتصاب میعاد صالحی در صندوق بازنشستگی کشوری/پیشنهاد عجیب یک روزنامه: با منتشر کنندگان محتوای جلسات خصوصی برخورد کنید و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۲۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳ 18 August 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

درِ شورای نگهبان به روی سهم‌خواهی‌ بسته است

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، درباره این که آیا قرار است بنا بر خواسته اصلاح‌طلبان این شورا برای شنیدن نظرات‌شان از آنها دعوت کند، پاسخ داد: شورا وظیفه‌ انجام این کار را بر عهده ندارد. قبلاً هم گفته‌ایم که اگر هر کس حرفی برای گفتن دارد، گوش ما شنواست و درهای شورای نگهبان به روی دوستان باز است. اگر کسی واقعاً مطلبی دارد و تصور می‌کند آن مطلب در رسیدگی‌های شورای نگبهان مؤثر است، می‌تواند مراجعه کند و ما استقبال می‌کنیم. اما اگر خدای ناکرده بخواهند سهم‌خواهی کنند، نه؛ درِ شورای نگهبان به روی سهم‌خواهی‌ها بسته است، چون ما یک وظیفه قانونی داریم و بر اساس همان وظیفه قانونی، هم گوشمان شنواست و هم درِ شورای نگهبان باز است.

اگر رهبری یک نفر فدایی داشته باشد؛ آقای روحانی است

آیت‌الله کریمی، رئیس شورای استفتائات دفتر مقام معظم رهبری گفت: آقای یزدی حرف خودش را می‌زند و هر روز با یک نفر در می‌افتد. تا دیروز با هاشمی رفسنجانی و امروز صادق لاریجانی است و فردا با چه کسی در می‌افتد را نمی‌دانم؟ رئیس شورای استفتائات دفتر مقام معظم رهبری همچنین در خصوص این بخش از سخنان منتسب به آیت الله یزدی درباره رئیس جمهور که گفته شده «چطور کسی که تنفیذ ولایت را دارد، جرأت کرده و کارهای خلاف امر رهبری را می‌کند؛ مثل مخالفت درباره فضای مجازی و... اگر نمیتوانی مملکت را اداره کنی، برو کنار. این برو کنار را چه کسی باید بگوید؟ در درجه اول حوزه باید بگوید. بعد از نظر قانونی باید دیوان عالی قضایی بگوید. بعدش هم مجلس بگوید ولی متأسفانه می‌بینیم مجلس هم وضعیت دیگری دارد»، ضمن دروغ خواندن این سخنان گفت: اگر رهبری یک نفر فدایی داشته باشد آقای روحانی است. «برو کنار» گفتن به رئیس جمهوری را در درجه اول مجلس باید تشخیص دهد. اگر مجلس تشخیص عدم قابلیت دهد، همان طوری که بنی صدر را کنار گذاشت، او را کنار می گذارد. این کار آقای یزدی نیست و ربطی به او ندارد. این کار آقای یزدی نیست و ربطی به او ندارد. مگر جامعه مدرسین اختیار مردم را دارد؟! بعضی از مدعیان مرجعیت از نظر علمی خیلی پایین‌تر از آقای علوی بروجردی هستند. چطور تابلو آنها را پایین نیاورده است؟/دنیای اقتصاد

نامه تند احمد توکلی به سران قوا

رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌هایی به رؤسای قوا، اعضای دولت، مجلس، قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای شورای نگهبان، ضمن هشدار نسبت به افزایش چشمگیر حاشیه نشینی در شهرها در آینده ای نزدیک با ارایه راهکارهایی، خواستار تدابیر اساسی در زمینه مسکن و اجاره مسکن شد، وی نوشت: ما جماعت مسئول، اگر ناشنوا هم شده باشیم، از شنیدن صدای شکستن استخوان‌های مستأجران و مستمند تنها در زیر فشار طاقت‌فرسای اجاره مسکن، گریزی نداریم. با روند کنونی افزایش اجاره مسکن، تعداد حاشیه‌نشینان رشد چشمگیری خواهد یافت. میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران، به 13.35 میلیون در تیرماه 98 رسیده است. به ‌زودی چند میلیون حاشیه‌نشین به 11 میلیون حاشیه‌نشین موجود در اطراف شهرها افزوده خواهد شد.

زاهدی: شاید برخی اصلاح طلبان در لیست اصولگرایان قرار گیرند

محمد مهدی زاهدی در تحلیلی از تحرکات انتخاباتی اصول‌گرایان و وجود شائبه اختلاف بین آنها گفت: فکر نمی‌کنم اختلافی بین اصولگرایان باشد. خوشبختانه شورای وحدت و هماهنگی اصولگرایان تشکیل شده و کار خوب در جهت هماهنگی و وحدت را شروع کرده است، امیدوارم اگر مختصر مشکلاتی هم وجود دارد حل شود. زاهدی گفت: در این دوره چتر اصولگراها بازتر شده و دیگر نگاه نمی‌کنند که فلانی در تشکل اصولگراها هست که او را زیر این چتر قرار دهند. هر کسی که نسبت به انقلاب و نظام و قانون اساسی پایبندی داشته باشد و آن را نشان داده، می‌تواند زیر این چتر قرار گیرد. این شامل اصلاح طلبان هم می‌شود. وی در توضیح نحوه تشخیص اصلاح طلبان واجد این شرایط برای قرار گرفتن زیر این چتر گفت: تجربه و موضع گیری‌های آنها مشخص کننده همه چیز است؛ کما این که ما در این دوره مجلس از این افراد داشتیم اگر اصلاح طلبانی با این ویژگی باشند، ممکن است در لیست اصولگرایان قرار گیرند.

پیشنهاد عجیب یک روزنامه: با منتشر کنندگان محتوای جلسات خصوصی برخورد کنید

روز گذشته اظهارات منتسب به آیت الله یزدی درباره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فضای خبری کشور را تحت الشعاع قرار داد. سبک بدی در بین برخی اهالی رسانه و همچنین سیاسیون باب شده که مدعی دسترسی به محتوای جلسات خصوصی هستند و گاهی حتی آن را منتشر می کنند، در حالی که گوینده سخن، اظهارات خود را متناسب با مخاطب موجود و بنا بر فرض امانتداری مطرح می کند. چنان که علی ما نُقِل، آیت الله یزدی در جلسه مذکور به صراحت خواستار انتشار نیافتن این سخنان شده اند./خراسان

اعضای جریان سوم به روی هم شمشیر خواهند کشید

عباس عبدی درباره احتمالات مطرح پیرامون شکل گیری جریان سوم، به خبرآنلاین گفت: اگر جریان سوم از دل گفتمان اصلاح طلبی بیرون بیاید، بعید است از فیلترهای نظارتی عبور کند. جریان موسوم به اعتدال‌گرا از ابتدا هویت سیاسی خود را مستقل تعریف نمی‌کرد و در بین دو جریان حرکت می‌کرد. از همین منظر، نمی‌توان اعتدال گرایی کنونی را جریان سیاسی ایجابی تعریف کرد. حتی در صورت فعالیت چنین نیروهایی، دستاورد بسیار کوتاه‌مدتی پیش‌روی خواهند داشت، چون در پی درگیری و کشمکش‌ها علیه یکدیگر شمشیر می‌کشند. این جریان‌ها چاره‌ای ندارند، جز اینکه با اتخاذ خط‌مشی رادیکال در برابر هر دو جناح دیگر خودنمایی کنند.

 
روایت یک اصلاح طلب از دلایل حمله به آیت الله آملی لاریجانی
 
عبدالله ناصری در تشریح دلایل تضعیف جایگاه آملی لاریجانی به «آزادی» گفت: «با توجه به شأن و جایگاه علمی آملی لاریجانی در ذهن کنشگران و فعلان سیاسی، این فضا شکل گرفت که او و خانواده‌اش برای ایفای نقشی در آینده نظام سیاسی کشور در حال تلاش هستند. این امر نیز تضعیف جایگاه آنان نقش مهمی داشت، چون من معتقدم که در نظام سیاسی تمامیت خواه که دموکراسی خیلی ضعیف است، هر آدمی که بخواهد در جامعه و بین بخشی از جامعه قد بکشد، تحمل نمی‌شود. یادمان باشد که در بین اصلاح طلبان همین مورد مشابه را داشتیم در سال ۷۷ داشتیم و دیدیم که غلامحسین کرباسچی که شهردار موفقی بود از نظر سیاسی جزو پله‌های اول قدرت سیاسی چپ آن زمان بود، به بهانه‌ای محاکمه شد و عملا از کارایی افتاد. به آقای صادق لاریجانی هم ختم نخواهد شد و این روند ادامه خواهد یافت.» این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: به نظر من همین رویکرد درباره قالیباف هم وجود دارد. رفتن او به بنیاد مستضعفان قطعی بود، اما کانون‌های قدرت طومارش را بستند و مانع شدند.
 
جزئیات انتصاب میعاد صالحی در صندوق بازنشستگی کشوری

رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره احراز شغلی میعاد صالحی، مدیرعامل برکنار شده صندوق بازنشستگی گفت: به استناد ماده ۱۷ قانون ساختار جامع رفاه اجتماعی، کلیه کسانی که به عنوان مدیر در یکی از ارکان مدیرعامل، هیأت مدیره و یا عضو هیأت نظارت منصوب می‌شوند؛ باید دارای مدرک کارشناسی ارشد با پنج سال سابقه در رشته‌های مدیریت، حسابداری، امور پزشکی، بیمه‌گری و یا انفورماتیک باشد؛ بنابراین، باید در مورد استخدام این گونه افراد حتما از سازمان اداری و استخدامی استعلام شده و در صورت تأیید به این سمت منصوب شوند.

وی با بیان این‌که قبل از استعلام، استخدام نافذ نیست، گفت:، اما این در حالی بود که مدیرعامل صندوق بازنشستگی در دهم فروردین‌ماه استخدام شد، ولی استعلامی در مورد شرایط شغلی وی از سازمان اداری و استخدامی انجام نشد تا این‌که در تیرماه از ما خواستند استعلام بگیرند، در حالی که انتصاب انجام شده بود. رئیس سازمان اداری و استخدامی با بیان این‌که مدارکی که برای ما در رابطه با مدیرعامل صندوق بازنشستگی برای ما ارسال شد ناقص بود، توضیح داد: در پاسخ به نامه آقای میدری، معاون وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی اعلام کردیم مدارکی که برای ما ارسال کردید ناقص است و بررسی‌هایی را انجام دادیم. اگر استخدام با رعایت ضوابط مربوطه انجام می‌شود، بلامانع خواهد بود چرا که آن‌ها اطلاعات دقیقی در اختیار ما قرار نداده بودند.

وی گفت: در حالی باید مدیرعامل برکنار شده صندوق بازنشستگی پنج سال سابقه کار در رشته‌های مورد نظر می‌داشت که مدارکی که برای ما ارائه کردند نشان می‌داد، وی دارای این پنج سال سابقه نیست و هرچه تلاش کردند به این میزان نرسید و با وجود این‌که فوق‌لیسانس داشت، در نهایت مجموع سابقه مدیریتی او ۵۷ ماه بود در حالی که باید ۶۰ ماه سابقه مدیریتی داشته باشد.

گاف دادگاه آمریکایی در حکم توقیف نفتکش ایرانی

عجله آمریکا برای صدور حکم توقیف کشتی ایرانی، درست زمانی که این کشتی قصد عزیمت از سواحل جبل الطارق را داشت، باعث دو گاف بزرگ در حکم دادگاه منطقه کلمبیا شد. خبرگزاری اسپوتنیک روز یکشنبه گزارش داد که دادگاه منطقه کلمبیا در آمریکا ـ که حکم توقیف نفتکش ایرانی «آدریان دریا» و محموله نفت آن را صادر کرده ـ تاریخ توقیف این کشتی در جبل الطارق و نام آن را اشتباه درج کرده است، در حالی که نام نفتکش «گریس ۱» روز جمعه ۲۵ مردادماه (۱۶ اوت) به «آدریان دریا» و پرچم آن از پاناما به ایران تغییر یافت، حکم دادگاه آمریکایی در همین روز نام پیشین آن را به کار گرفته است و این در حالی است که روز آمریکا دست کم هشت ساعت و نیم دیرتر از تهران آغاز می‌شود. بر اساس گزارش اسپوتنیک، دیگر گاف دادگاه آمریکایی این است که در حکم خود تاریخ ثبت شکایت علیه نفتکش ایرانی در این دادگاه را ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹ ذکر کرده که سه ماه دیگر است.

معاون آملی لاریجانی در قوه قضاییه: بازداشت من دروغ است
معاون مالی و اداری سابق قوه‌قضائیه خبر بازداشت خود را تکذیب کرد و گفت: انتشار این دست اخبار دروغ باعث می‌شود مردم به سایر خبرهای کذب این رسانه‌ها اعتماد نکنند. نوروز کهزادی در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام این مطلب اظهار کرد: اتفاقاً خدا را بابت انتشار این خبر شاکر هستم زیرا باعث شد مردم به سایر خبرهای دروغ منتشرکنندگان آن اعتماد نکنند. این مقام سابق دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آیا مسئولیت دولتی دارد یا خیر اظهار کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه مسئولیت دولتی ندارم و از ابتدای مهر به تدریس در دانشگاه مشغول می‌شوم. کهزادی گفت: معتقدم باید در گام دوم انقلاب زمام امور را به جوانان سپرد و انتقال نسلی صورت گیرد زیرا در غیر این صورت، نظام دچار مشکل می‌شود و فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر جوان‌گرایی باید در دستور کار قرار گیرد.

 

آزادی حسن عباسی تکذیب شد
وکیل مدافع حسن عباسی تحلیل‌گر ارشد مسائل استراتژیک که چندی پیش در راستای اجرای حکم ناشی از شکایت وزارت اطلاعات راهی زندان شده است، خبر آزادی موکل خود را تکذیب کرد. مهدی جعفری‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم، وکیل مدافع حسن عباسی تحلیل‌گر ارشد مسائل استراتژیک که چندی پیش در راستای اجرای حکم ناشی از شکایت وزارت اطلاعات راهی زندان شده است، خبر آزادی موکل خود را تکذیب کرد. وی با اعلام این خبر گفت که اخبار منتشرشده در فضای مجازی صحت ندارد و موکلم در حال گذراندن محکومیت حبس است.

خرازی: انتقاداتم درباره حمایت مصباح یزدی از احمدی‌نژاد سانسور شد
صادق خرازی به انتشار اظهاراتش درباره آیت‌الله مصباح یزدی در یکی از خبرگزاری‌ها واکنش نشان داد. در بخشی از این یادداشت اینستاگرامی می‌خوانیم: جان کلام بنده این بود که به لحاظ سیاسی در دو الی سه دهه اخیر جامعه یک آیت‌الله مصباح یزدی دیگری را نسبت به آنچه که ما از قبل از ایشان سراغ داشتیم را شاهد بوده است. این به ویژه در مورد نگاه‌های اخیر ایشان نسبت به حکومت و اسلام سیاسی و مخالف‌های ایشان با بسیاری از جریانات روشنفکری و به خصوص با جنبش اصلاح‌طلبی صادق می‌باشد. عرض کردم که ما به آیت‌الله مصباح یزدی که از جریان احمدی‌نژادیسم حمایت و اقدامات ایشان را که منجر به تحمیل آن دولت به مردم و تاریخ ایران شد را قابل دفاع نمی‌دانیم. حمایت‌های ایشان را از شخص آقای احمدی‌نژاد و جریان سیاسی حامی ایشان را که موجب بحران و به وجود آمدن انحرافات به اشکال مختلف شد را مورد انتقاد و محل اختلاف نظر غیرقابل کتمان خود با جریان ایشان می‌دانیم. اما در عین حال من ایشان رو متفکر، فیلسوف و صاحب مکتب می‌دانم و اگرچه به لحاظ علمی در حدی نیستم که نسبت به این شخصیت حوزه به لحاظ علمی قضاوت کنم، می‌دانم که بخش قابل توجه حوزه نسبت به وزنه علمی ایشان متفق‌القول هستند. حتی منتقدین سیاسی ایشان نیز منکر شخصیت علمی و تلاش‌های فکری و سابقه فرهنگی و تأثیراتی که ایشان داشته‌اند نمی‌شوند. اتفاقا در آن جلسه حجت‌الاسلام جناب آقای محسنی سخنان من در انتقاد از آقای مصباح و در دفاع از جنبش اصلاح‌طلبی و رد حمایت‌های انجام شده از دولت احمدی‌نژاد را برنتابیدند و به نقد اصلاح‌طلبان پرداختند. به‌صورت مفصل راجع به مواضع آیت‌الله مصباح و بخصوص در مورد اقدامات ایشان و همفکرانشان پس از سال ۱۳۸۴ به صورت مبسوط بحث کردیم.

۴ دختر دستگیر شده ورزشگاه آزادی آزاد شدند
۴ دختر دستگیر شده ورزشگاه آزادی آزاد شدند. با پیگیری‌ها درباره وضعیت دختران ورزشگاه آزادی، مشخص شد که ۴ نفر از بانوان دستگیر شده ورزشگاه، با صدور قرار وثیقه آزاد شده‌اند./ایسنا

علوی‌تبار: بهزاد نبوی و محتشمی‌پور موافق امتیاز دادن به عراق در حمله صدام به کویت بودند
علیرضا علوی‌تبار می‌گوید: علی‌اکبر محتشمی‌پور و بهزاد نبوی موافق امتیازدهی به عراق در حمله به کویت بودند. علیرضا علوی تبار در گفتگویی به اختلافات میان نیروهای چپ در زمان حمله عراق به کویت پرداخته است که بخشی از آن را می‌خوانید:

گویا در زمان حمله عراق به کویت هم اختلافی بین نیروهای چپ به‌وجود می‌آید.
دیدگاه رسمی نبود. ولی به یاد دارم که برخی از دوستان عقیده داشتند اگر ما خواهان حل مساله با عراق هستیم، عراق دسترسی به دریا ندارد و دسترسی عراق محدود است. لذا باید از عراق حمایت کنیم و اجازه دهیم جزیره بوبیان کویت را در اختیار داشته باشد. عقیده داشتند در نهایت صدام ضدآمریکایی است و دخالت آمریکایی‌ها مقدمه‌ای برای نقض حاکمیت ملی است و در دفاع از صدام جهت‌گیری مثبت، ولی غیررسمی داشتند. اما خود من به شدت مخالف بودم و از حذف صدام استقبال می‌کردم.
این نظر بیشتر نظر چه افرادی بود؟
بعضی از دوستان سازمان مجاهدین انقلاب از این دیدگاه دفاع می‌کردند. آقای محتشمی‌پور بیرون دفاع می‌کرد و در مرکز تحقیقات نبود. ولی در گفت‌وگوها دوستان مجاهدین انقلاب نسبت به ما نگاه مثبت‌تری به صدام داشتند. به‌طور مثال آقای بهزاد نبوی عقیده داشت صدام ضدآمریکایی است و ورود آمریکایی ها نقض سیستماتیک حاکمیت ملی است و فقط به عراق محدود نمی‌شود و از امتیازدهی به عراق دفاع می‌کرد. از طرفی معتقد بود دعوای تاریخی ایران و عراق که ناشی از فقدان یک بندر قوی در عراق است، از بین می‌رود.

آیت الله یزدی: قبل از اعطای مسئولیت، افراد احراز هویت شوند
آیت‌الله یزدی عنوان کرد: مسئولین باید در حدود حکم و مسئولیت خود عمل کنند و نباید فراتر از آن حکمی بدهند یا تصمیمی بگیرند. این موضوع باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد. وی با بیان اینکه عدل بدین معنا است که هر چیزی در جای خود قرار بگیرد، اضافه کرد: این عادلانه نیست که کسی تا دیروز وضع زندگی مناسبی نداشت و حتی پژو هم نمی‌توانست سوار شود، اکنون زندگی آنچنانی داشته باشد و سوار ماشین چندصدمیلیونی شود. عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه نظر ولی امر ارجح است و مصلحت نیست خلاف آن رفتار کرد، گفت: در برخی شرایط و تصمیم گیری‌ها باید ملاحظاتی انجام شود و بر همین اساس گاهی شورای نگهبان با ملاحظه صلاحدید رفتار می‌کند و نظر می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار