تابناک / نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دولت درباره نحوه تامین و توزیع قیر رایگان برای پروژه‌های راهسازی گفتند: در حالی که بسیاری از این پروژه‌ها تعطیل است اما قیر به کشورهای ترکیه و گرجستان صادر می‌شود ضمن اینکه شورای هماهنگی سران قوا هم مصوبه‌ای در مورد کاهش اعتبار قیر رایگان نداشته است.
کد خبر: ۷۷۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳ 18 August 2019

تابناک / نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دولت درباره نحوه تامین و توزیع قیر رایگان برای پروژه‌های راهسازی گفتند: در حالی که بسیاری از این پروژه‌ها تعطیل است اما قیر به کشورهای ترکیه و گرجستان صادر می‌شود ضمن اینکه شورای هماهنگی سران قوا هم مصوبه‌ای در مورد کاهش اعتبار قیر رایگان نداشته است.

 

تعطیلی پروژه‌های راهسازی ایران در نبود قیر/ کارخانجات تولید قیر گویا رانت اطلاعاتی دارند

به گزارش خبرنگار پارلمانی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبرگزاری فارس، بعد از قرائت گزارش کمیسیون عمران در باره مشکلات نحوه تامین و توزیع قیر رایگان تعدادی از نمایندگان به تخلف دولت در این باره اشاره کردند و خواستار تعیین تکلیف سریع‌تر این موضوع شدند.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در این باره گفت: کارخانجات تولید قیر گویا رانت اطلاعاتی داشته و قیمت قیر را هر روز در بورس بالا می‌برند و باعث شده‌اند تا شهرداری‌ها توان خرید قیر را نداشته باشند.

وی ادامه داد: بعد از بررسی‌های مختلف مشخص شده است که ما در طول سال نیازمند 4 میلیون تن قیر هستیم و قرار نبوده که این نیازمندی تبدیل به پول شود.

نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بودجه سال جاری 6000 میلیارد تومان اعتبار برای تامین قیر رایگان در نظر گرفته شده که با افزایش قیمت قیر در ماه‌های اخیر فقط می‌توان 2 میلیون تن قیر خریداری کرد، در حالی که ما به 4 میلیون تن قیر نیاز داریم.

وی گفت: زیرساخت‌ها توسط پیمانکاران راه و شهرسازی انجام شده و مردم مدام خاک می‌خورند اما قیر تولیدی در کشورمان به ترکیه و گرجستان صادر می‌شود و مردم ایران از آن محروم هستند.

وی ادامه داد: پول مشکل‌گشای تامین قیر نیست و باید 4 میلیون تن قیر تحویل پروژه‌های عمرانی شود.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود هم در انتقاد به تخلفات دولت در مورد تامین قیر رایگان گفت: در بودجه سال جاری برای 4 میلیون تن قیر مبلغ 6000 میلیارد تومان مصوب کردیم و دولت هم این رقم را ابلاغ کرد، ولی یک هفته بعد این رقم در نشست شورای هماهنگی قوا به 2000 میلیارد تومان رسید.

لاهوتی گفت: این ادعا در حالی از سوی دولت مطرح شده که اصلا در نشست شورای هماهنگی قوا این موضوع مطرح نشده است و آنچه دولت از این موضوع تفسیر کرده اشتباه است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس تصریح کرد: دولت باید در باره قیر اعلام وضعیت قرمز کند.

وی گفت: قیر باید به 48 درصد راه‌های روستایی و 17 درصد شهرهای کمتر از 50 هزار نفر و 11 درصد برای ماش‌پاشی و 19 درصد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و 5 درصد به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند.

در ادامه انتقاد نمایندگان مجلس به تخلفات دولت در زمینه نحوه تامین و توزیع قیر رایگان، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه گفت: مجلس از سال 93 قیر رایگان را تصویب کردند ولی دولت در اجرای این مصوبه و قانون متاسفانه سنگ‌اندازی می‌کند.

وی اظهار داشت: تامین قیر رایگان منجر به مهاجرت معکوس روستائیان و آزادی آن مناطق خواهد شد.

نماینده ارومیه در مجلس گفت:‌دولت مخالف اجرای تامین و توزیع قیر رایگان است و منابع لازم را برای این کار تخصیص نمی‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار