کد خبر: ۷۷۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴ 17 August 2019
 
جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.
 
از دست ندهید
    • دانلود سریال هیولا قسمت 15 (پانزدهم)
    • سوتی احسان علیخانی در برنامه عصر جدید + عکس
 
    • زمان پخش سریال «آچمز» +تصاویر
    • سه کشته در برخورد پراید با تانکر سوخت
 
    • ربودن مرد تاجر برای اخاذی 2 میلیاردی
    • دستگیری عاملان قتل رئیس قطار باری
 

 

خبرگزاری تسنیم: سیصد و پنجاه و سومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (شنبه ۲۶ مرداد) دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی رئیس قوه‌مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

احمد امیر آبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس دستورکار جلسه علنی را به شرح ذیل قرائت کرد:

لایحه یک فوریتی موافقتنامه بین ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا

 

بررسی سوالات علی ادیانی راد نماینده قائم شهر و مصطفی ذوالقدر نماینده میناب از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در دستورکار نمایندگان قرار دارد.

اسامی ۱۶ نماینده‌ای که با تأخیر به جلسه علنی آمدند
عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی تأخیر کنندگان جلسه علنی صبح امروز مجلس را قرائت کرد.

به گزارش تسنیم، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ابتدای سیصد و پنجاه و دومین جلسه علنی امروز (شنبه ۲۶ مرداد) مجلس شورای اسلامی اسامی ۱۶ نماینده‌ای که با تأخیر به جلسه علنی آمدند را به شرح ذیل قرائت کرد:

۱-علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان

۲-بهروز بنیادی نماینده کاشمر

۳-ناهید تاج‌الدین نماینده اصفهان

۴-محمدصادق حسنی‌جوریابی نماینده رشت

۵-علی رستمیان نماینده دلفان

۶-غلامحمد زارعی نماینده بویراحمد

۷-عسگر ظاهری نماینده مسجد سلیمان

۸-محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان

۹-رضا علیزاده نماینده ورزقان

۱۰-محمدفیضی نماینده اردبیل

۱۱-حسن لطفی نماینده رزن

۱۲-نلکشاهی‌راد نماینده خرمآباد

۱۳-قاسم میرزایی نکو نماینده دماوند

۱۴-شهاب نادری نماینده پاوه

۱۵-مجید ناصری نژاد نماینده شادگان

۱۶-سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین

عراقچی فردا به مجلس می‌رود/ بررسی تحریم‌ها

به گزارش میزان، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: عباس عراقچی برای تبیین شرایط بین‌المللی فردا به این فراکسیون می‌آید.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با اشاره به نشست فراکسیون مستقلین مجلس که فردا یکشنبه (۲۷ مرداد ماه) برگزار می‌شود، اظهار داشت: فردا عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه میهمان این فراکسیون خواهد بود.

طبق گزارش خانه ملت، نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با بیان اینکه عراقچی قرار است شرایط بین‌المللی ایران و مواضع منفعلانه ترامپ که دنیا و متحدان وی نیز دچار مشکل شده‌اند را تبیین می‌کند، بیان کرد: مصادره غیرقانونی کشتی‌های ایران، تحریم صدا و سیما، تحریم ظریف، تحریم سپاه پاسداران و آخرین وضعیت مبارزه با آمریکا را تشریح خواهد کرد.

شرایط ارائه گزارش‌های مجلس به قوه‌قضائیه تغییر کرد
نمایندگان مجلس، شرایط ارائه گزارش‌های پارلمان به قوه‌قضائیه را تغییر دادند.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (شنبه، ۲۶ مرداد) پارلمان ماده ۸ طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را با اکثریت آراء، تصویب کردند.

براساس این گزارش، در متن ماده (۸) این این طرح آمده است:

یک ماده به شرح زیر به قانون الحاق می‌شود:

ماده الحاقی- هر یک از کمیسیون‌ها، گزارش موضوع مرتبط با مواد (۴۵)، (۲۱۱)، (۲۱۶) و (۲۳۶) این قانون را در قالب گزارش قضائی تهیه و از طریق هیئت‌رئیسه به قوه‌قضائیه ارسال می‌کند تا به صورت خارج از نوبت در دادسرای عمومی تهران مورد رسیدگی قرار گیرد. معاونت نظارت مجلس ملزم به پیگیری اداری موارد مذکور است و گزارش پرونده‌ها را هر سه ماه یک بار به اطلاع نمایندگان می‌رساند.

همچنین نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف ماده (۴) این طرح، از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر، با ۱۱۰ رأی موافق، ۷۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع موافقت کردند.

همچنین، در ماده (۴) این طرح آمده است:

متن زیر به انتهای بند (ه) ماده (۲۰۷) قانون الحاق می‌شود

در مواردی که سؤال در دستور هفتگی کمیسیون یا مجلس قرار گرفته باشد، موجه بودن عدم حضور وزیر با رأی نمایندگان تعیین می‌شود.

همچنین، بهارستان‌نشینان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر، با ۱۰۹ رأی موافق، ۶۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از ۲۱۶ نماینده حاضر، با پیشنهاد حذف ماده (۶) نیز موافقت کردند.

در متن ماده (۶) آمده است: در فراز سوم ماده (۲۱۲) قانون، عبارت «گزارش کمیسیون بدون بحث به رأی گذاشته خواهد شد» حذف می‌شود و عبارت «و با صحبت یک مخالف و یک موافق هرکدام به مدت پنج دقیقه، ضرورت انجام تحقیق و تفحص به رأی گذاشته می‌شود.» جایگزین می‌شود.

«آذری‌جهرمی» و «سردار اشتری» به مجلس می‌آیند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از نشست مشترک این کمیسیون با وزیر ارتباطات و فرمانده نیروی انتظامی درباره فضای مجازی خبر داد.

به گزارش تسنیم: حجت الاسلام احد آزادی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستورکار هفته جاری کمیسیون فرهنگی پارلمان، گفت: به دلیل تغییر زمان جلسات علنی قوه‌مقننه، زمان برگزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی نیز تغییر کرده و بر همین اساس کمیسیون فرهنگی در روز‌های شنبه و یکشنبه (۲۶ و ۲۷ مرداد) تشکیل جلسه می‌دهد.

وی در تشریح دستورکار کمیسیون متبوعش اظهار داشت: نشست مشترک اعضای کمیسیون با محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پیرامون فرمایشات مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی در دستورکار جلسه امروز اعضای کمیسیون قرار دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: ادامه بررسی لایحه حمایت از مالکیت فکری نیز در دستورکار روز (یکشنبه ۲۷ مرداد) اعضای کمیسیون قرار دارد.
 
شیوه معرفی وزرا به مجلس از سوی روسای جمهور تغییر کرد
نمایندگان مجلس نحوه معرفی و بررسی برنامه وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس را اصلاح کردند.

۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات

شیوه معرفی وزرا به مجلس از سوی روسای جمهور تغییر کرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، بررسی ماده ۲ طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستورکار امروز (شنبه ۲۶ مرداد) نمایندگان در جلسه علنی پارلمان قرار دارد.

وکلای ملت ماده مذکور را با ۱۶۹ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس ماده ۲ طرح مذکور؛ ماده (۲۰۲) قانون به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می‌شود.

ماده ۲۰۲- رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت، سلب اعتماد، عزل، استعفاء، فوت یا کاهش بیش از نیمی از وزراء از ابتدای شروع به کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیأت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.

کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آن‌ها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیأت رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

تبصره - فرصت سخنگو برای ارائه گزارش در مورد هر وزیر ۱۰ دقیقه است، در صورتی که بررسی برنامه وزیر پیشنهادی به بیش از یک کمیسیون تخصصی ارجاع شده باشد، سخنگوی هر کمیسیون حداکثر به مدت پنج دقیقه گزارش خود را ارائه می‌کند.
 
بیانیه نمایندگان درباره اقدامات متقابل در مقابل آمریکا

نماینده نجف‌آباد در مجلس از تهیه ۱۰ طرح و همچنین بیانیه نمایندگان برای اقدام دولت در مقابل اقدامات دشمنانه آمریکا علیه ایران خبر داد.

به گزارش فارس، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان ۱۰ طرح را در مجلس تهیه کرده‌اند و در صحن در حال امضاء است که در این طرح‌ها دولت ملزم و مکلف به اقدامات متقابل در قبال اقدامات دشمنانه و همچنین اقداماتی که منجر به خسارت به کشورمان شده، شده است.

وی افزود: در هر یک از این طرح‌ها موضوعاتی در حوزه‌های مختلف همچون سینما، خسارات ناشی از کودتای ۲۸ مرداد و... ذکر شده و دولت ملزم شده تا اقدامات لازم را برای این موضوعات را صورت دهد.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به عنوان مثال در طرح مربوط به حوزه سینما آمده که با توجه به فیلم‌های ضد ایرانی ساخته‌شده در هالیوود در کشور نیز فیلم‌هایی برای معرفی جنایت‌های آمریکا ساخته و پخش شود.

با توجه به اینکه در سال پایانی مجلس دهم به سر می‌بریم و ممکن است فرصتی برای تصویب طرح‌های فوق‌الذکر در مجلس نباشد نمایندگان در بیانیه‌ای که به طرح‌های دهگانه پیوست شده از دولت خواسته‌اند تا موارد ذکر شده در طرح‌های مطرح شده در این طرحه‌ها را اجرایی کند.

مخالفت مجلس با نطق مخالفان و موافقان پس از گزارش تحقیق و تفحص

نمایندگان مجلس با صحبت یک مخالف و یک موافق پس از قرائت گزارش تفحص کمیسیون‌ها در قالب اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس مخالفت و آن را حذف کردند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ماده ۶ این قانون را حذف کردند.

در ماده ۶ این اصلاحیه آمده بود: در فراز سوم ماده ۲۱۲ قانون، عبارت «گزارش کمیسیون بدون بحث به رای گذاشته خواهد شد»، حذف می‌شود و عبارت «و با صحبت یک مخالف و یک موافق هر کدام به مدت ۵ دقیقه، ضرورت انجام تحقیق و تفحص به رای گذاشته می‌شود» جایگزین می‌شود که با رای نمایندگان با این ماده مخالفت شده و حذف شد.

همچنین نمایندگان با ماده ۴ این قانون مخالفت کرده و آن را نیز حذف کردند. قرار بود که بر اساس ماده ۴ این متن به انتهای بند ۵ ماده ۲۰۷ قانون الحاق شود: «در مواردی که سوال در دستور هفتگی کمیسیون یا مجلس قرار گرفته باشد، موجه بودن عدم حضور وزیر با رای نمایندگان تعیین می‌شود» که نمایندگان با حذف این ماده نیز موافقت کردند.

«جلیل رحیمی» ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق شد

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام با رای نمایندگان به عنوان ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق انتخاب شد.

به گزارش مهر، در ادامه جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام به عنوان ناظر مجلس در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتخاب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار