17 مرداد به مناسبت شهادت محمود صارمی شهید عرصه خبر به‎عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.
کد خبر: ۷۷۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰ 15 August 2019

تابناک رضوی: در روز خبرنگار خیلی ها بدنبال تجلیل از خبرنگاران هستند.  این امر گاه با یک هدیه همراه است و گاهی با یک پیامک و هدف قدردانی از زحمت‎کشان عرصه اطلاع‎رسانی است...اما نکته تاسف بار دراین خصوص این است که تنها مواقعی که خبرنگارها به چشم می‎آیند همین یک روز در سال است...

 

خبرنگاری از نگاه خبرنگاران و عکاسان مشهدی

 

_فائزه احمدی

همانطور که مستحضر هستید ، بانوان خبرنگار همواره بخش بزرگی از بار اطلاع رسانی استان را بر دوش کشیده و الحق که در این مسیر خوش درخشیده اند ، اما مواقعی به دلیل محدودیت های جنسیتی ، مردان خبرنگار ترجیح داده و بانوان خبرنگار حذف شده اند .

بسیاری از بانوان با فعالیت در همین عرصه سهمی در امرار معاش خانواده هایشان دارند و سرپرست خانوار هستند ، اما‌‌ نگاه و توجه برخی از مدیران و مسئولین با دغدغه های شغلی آنها متناسب نیست ، حال در شرایطی که رکود سنگین بر فعالیت روزنامه ها سایه انداخته ، بانوان خبرنگار که سال ها از عمرشان را در این مسیر گذرانده اند ، بیش از پیش در خطر حذف شدن یا نادیده گرفته شدن قرار دارند . از این رو نمیتوان باور کرد ، که مسئولان بنشینند و پایان اسف بار و ناگهانی عمر شغلی بسیاری از بانوان خبرنگار را نظاره گر باشند و هیچ کاری نکنند .

بنده بارها و بارها ، نیازها و کمبودهای بانوان خبرنگار را در جلسات مختلف مطرح کرده ام. بیمه ، مسکن ، استرس ، ساعت کاری بالا و حقوق بسیار اندک ، ماهیت کار و نداشتن متولی ناظری که بتواند حقوق این قشر را اعاده کند ، خبرنگاران بویژه بانوان خبرنگار را در شرایط سخت قرار داده است . پیشنهاد روشنی که میتوان به متولیان ارائه کرد این است که برای تامین مسکن و حق بیمه تسهیلاتی را در نظر گرفته یا تمهیداتی را بیاندیشند .

...

انجیدنی

 به نظر من مشکلات خبرنگاران خانم  از آقا جدا نیست، چراکه خبرنگاران و گزارشگران زن طی سالهای گذشته با فعالیت حرفه ای خود جایگاه حرفه ای خود را به لحاظ کمی و کیفی ارتقا داده اند.

 اینجانب چالش و مشکل اصلی حوزه رسانه و خبرنگاران را  ارزان فروشی قلم و ارتباط تنگاتنگ آن با مسائل اقتصادی به دلیل عدم امنیت شغلی خبرنگاران می دانم که جایگاه حرفه روزنامه نگاری را تخریب نموده است.

 مسئولان نهادها و دستگاهها آن چنان که باید و شاید روی خبرنگاران حساب باز نمی کنند،چراکه با یک کارت هدیه و یا کادو می توانند خبرنگار را در اختیار خود بگیرند، در چنین فضایی دیگر رسانه قدرت نیست که باید این مسئله چاره اندیشی شود...

...

_مرجان فرهمند

خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی بخشی، چشم بینا و زبان گویای مردم هستند. تلاشگرانی که بدون هیچ چشم داشتی از مسئولین ارتباط بین مردم و آنان هستند .

در هر پست و مقامی که باشید از وزارت تا وکالت؛ از صدارت تا ریاست، از پستهای کلیدی تا مشاغل خانگی و .... تعهد و مسئولیت پذیری حرف اول را می زند. وقتی در وادی خبرنگاری قدم می گذاری بیاد از « من » بودن دوری کنی و به « ما » بودن بپیوندی. دیگر خودت نیستی و فکر برطرف کردن دغدغه هایت را نداری، چون وقتی با مردم و در کنار مردم هستی، تازه متوجه می شوی مشکل یعنی چه ؟ درد چیست ؟

یکی از مهمترین مشکلاتی که دامنگیر تمامی خبرنگاران است حق التحریریه و نبود امنیت شغلی است، در این راستا بانوان خبرنگار هم از این مشکل رنج می برند. با توجه به فشارها و سختی های کار از طرفی و همچنین مسئولیتهای دیگر چون خانه داری و فرزند داری واقعا فشار سنگینی بر روی بانوان است.

...

مهدیه غفوریان_عکاس

به نظر من یکی از مهمترین مشکلات خانم های عکاس وخبرنگار ارتباطات اجتماعی هست، عکاسان آقا به راحتی با مد‌‌یران و نهادهای  مختلف ارتباط

برقرارمی کنند، درحالیکه برای خانم ها اینطور نیست، ما همیشه باید منتظر باشیم کسی سفارش کند دراین رابطه.

یا خودمان آنقدرپیگیری کنیم تاشاید به جایی برسیم... عکاسی هم دردسرهای خاص خودش را دارد. مثلا در آفیشهای تجمعی و عمومی عکاس زن بیشتر جلب توجه میکند و مردم خصوصا مردها و گاهی دوستان  نیروی انتظامی به یک عکاس زن حساسیت بیشتری نشان مید‌‌هند...مثلا به من میگویند برو قسمت خانم ها عکس بگیر و یا در برخی مکان های دیگر برای خانم ها محدودیت وجود دارد.

و یک مسئله ی  عمومی برای تمامی عکاسان...باور کنید ما تروریست نیستیم 

و تنها سلاح مان همین دوربین عکاسی است. ما هم مسایل خودِ مردم را برای بهتر شدن و یا برای زیبایی شان و یا هرعلت دیگری پوشش داده و منتشر میکنیم.

حتی هنوز بسیاری از مدیران محترم نحوه برخورد با یک عکاس یا خبرنگار را رعایت نمی کنند. ما عکاسان نه دزدیم و نه قصد سوءاستفاده از موقعیت مان را داریم.

...

_لاله سادات کوثری

مهم ترین مسئله موضوع بازنشستگی خبرنگاران است که البته تنها معطوف بانوان خبرنگار نمی شود و مشمول همه است.  قبلا بیمه ای بود به نام نویسندگان و خبرنگاران که عموما همه خبرنگاران از آن استفاده می کردند و قرار بود ارشاد این بیمه را بیمه خبرنگاری رد کند برای خبرنگاران، اما حالا مشخص شده است که این بیمه مشمول بازنشستگی 20 سال خبرنگاران نمی شود.

دوم موضوع زایمان بانوان خبرنگار است که در هر رسانه ای  خانومی باردار به مرخصی زایمان برود و برگردد مشخص نیست اصلا ادامه همکاری برایش میسر باشد یا خبر.

سوم حضور بانوان خبرنگار در برخی مکان های خبری نظیر ورزشگاهها، دفاتر برخی از آیات عظام و... است

چهارم زن بودن که در برخی موارد باعث توهین و افترا می شود.

...

_سمیرا شاهیان

محدودیت‌هایی که برای خبرنگاران خانم اعمال می‌شود بیش از هر موضوعی آزاردهنده است. اینکه خبرنگاران و عکاس‌ خبرنگارانِ خانم مشابه و مساوی با آقایان حق ورود به بعضی از اماکن برای انجام وظایفشان را ندارند. این تبعیض‌ها آنقدر نقش موثری داشتند که گاهی خبرنگاران و به‌ویژه برخی از عکاسانِ آقا نیز به خودشان این حق را داده‌اند که با توسل به توانایی‌های جسمی و لابی‌های ارتباطی، در انجام امور پیشتاز باشند و جای ترقی‌ و دیده‌شدنی برای همکارانشان نگذارند.

...

_راحله حسین زاده

شاید بتوان گفت مهمترین مسئله و مشکلی که بانوان خبرنگار استان با آن دست و پنجه نرم می کنند نبود عدالت و تساوی با همتایان همکار مرد در رسیدن به سمت های بالاتر در رسانه است. 

خبرنگاران خانم زیادی را می شناسم که با وجود لیاقت و سابقه در کار رسانه بهایی به آن ها داده نمی شود و به جز تعداد انگشت شماری اکثرا یا همچنان خبرنگار هستند یا در بهترین حالت ممکن به عنوان دبیر سرویس یک رسانه روزگار می گذرانند. 

می خواهم تیغ تیز انتقادم را اول از همه متوجه قرارگاه رسانه ای استان کنم که علی رغم اینکه ادعای  دغدغه مشکلات مردم و رسانه ای کردن آن را دارند اما گویا تصور می کنند زنان جامعه فارغ از مشکلاتی هستند که نیازمند رسانه ای شدن است و به همین خاطر هم حتی یکی از بانوان سرشناس در رسانه های استان که در پست های سرپرستی روزنامه یا معاون سردبیر هستند را به جلسات خود دعوت نمی کنند که بسی جای تاسف دارد. 

گفتن از مشکلات معیشتی بانوان خبرنگار مثنوی هفتاد منی است که از حوصله خوانندگان خارج است اما قصه آنجا تلخ تر می شود که همکاران آقا غالبا بر زنانی که بار یک زندگی را بردوش می کشند ترجیح داده می شوند.

در این میان کار برای دختران مجرد خبرنگار سخت تر است که برخلاف همکاران شرافتنندمان که در روابط عمومی ها کار می کنند برخی پا را از حد ارتباطات کاری فراتر می گذارند و حیا را خورده و آبرو را قی می کنند.

...

_الهام مهدیزاده

به محافظتان بگوئید او خبرنگار است

همه جا صحبت از سهم بانوان است. اما هنوز فقط در کلام سهم داریم و در عمل فاصله داریم. بانوان خبرنگار وقتی در جمع ، جمع و جور و پر ازدحام دروبین و خبرنگار و عکاس و بعضا محافظان تنومند مسئولان هستند باید تمام قد بایستند – گاهی هم قدبلندی- تا با آخرین تًن صدا، فریادگونه سئوال کنند. تا آن صدای ظریف در میان همهمه ها به گوش مسئول مربوطه برسد و پاسخ بگیرند.

بانوان خبرنگار اکنون در کنار بیمه، امنیت شغلی که گویا حالا شده دغدغه مدت دار و بعضاً طبیعی برای مسئولان، دغدغه ای به نام جایگاه هم دارند. آقای مسئول وقتی خانم خبرنگاری سراغتان آمد به محافظتان بگوئید او سهمی برای سئوال دارد.

...

_میترا عبدالهی

بالا رفتن سن ازدواج يا تجرد...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار