باورش احتمالا سخت باشد و بعید است افکار عمومی بتوانند آن را هضم کنند. ولی خبر صحت دارد. یک متهم به اخلال در بازار ارز به راحتی متواری شده است. راحت تر از آنچه بتوان فکرش را کرد.
کد خبر: ۷۷۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ 13 August 2019

 

فردی که می گفتند از طریق او به جرم های عراقچی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی دست پیدا کرده اند حالا فرار کرده است. این در حالی است که او متولد سال 1370 است و تنها 28 سال سن دارد.

می گویند سالار آقاخان عامل بانک مرکزی در توزیع ارز بوده و پرونده تشکیل شده برای مسئولان و مقامات سابق بانک مرکزی، متهم ردیف اول است. رقم تخلفات ارزی او آن چنان که در کیفرخواست او آمده آن قدر بالا است که همین مساله ابهامات بیشتری برای مخاطب ایجاد می کند از جمله اینکه چرا چنین شخصی نباید حکم ممنوع الخروجی اش صادر شده باشد.

در کیفرخواستی که برای آقاخان قرائت شده، اتهام او  مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و دو پرداخت رشوه به میزان ۱۱۸ هزار دلار به متهم میثم خدایی و نیز پرداخت رشوه به متهم سید رسول سجاد مدیر بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی بابت خرید یک دستگاه رنو به قیمت ۳۰ میلیون تومان، یک جفت ساعت امگا به مبلغ ۳۲ میلیون تومان، پرداخت هزینه سفر هوایی به کیش و اقامت در هتل برای نامبرده و اعضای خانواده است.

این جوان 28 ساله واسطه های فروش ارز در بازار بوده که با برخی بانکها و سازمانها و نهادهای رسمی هم کار می کرده است. اگرچه او هیچگونه سابقه سوء پیشینه کیفری نداشته است اما نکته ابهام آمیز ماجرا این است که چرا این شخص بعد از آزادی از زندان، با اینکه متهم ردیف اول بوده، ممنوع المعامله نمی شود و اموال خود را می فروشد بعد هم  بدون اینکه ممنوع الخروج باشد، از کشور خارج می شود. این در حالی است که در حال حاضر 3 کارمند او که از متهمان پرونده هستند از کشور خارج شده اند.

جرم سالار آقاخان این است که در بازار ارز اخلال ایجاد کرده است. جرم سنگینی که باعث شد 20 اسفند سال گذشته درست زمانی که اوج برخورد با دلالان بازار ارز بازداشت شود. با این حال براساس آنچه معاون اول قوه‌قضائیه گفته، بازپرس وقتی می‌بیند بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات  آقاخان را مجرم نمی دانند و می‌گویند اقداماتش با هماهنگی آنها بوده، او را آزاد می‌کنند . سالار آقاخان هم از این فرصت سوءاستفاده کرده و تا همین امروز متواری است.

این بدان معناست که این جوان 28 ساله در جلسات دادگاهی که این روزها برای مسئولان و مقامات سابق بانک مرکزی از جمله سیف و عراقچی برگزار می‌شود حضور ندارد. در واقع محاکمات سالار آقاخان به صورت غیابی در حال اجرا است.  نکته جالب دیگر اینجاست که در جلسه نخست دادگاه که یکشنبه هفته گذشته برگزارشد ، هیچ توضیحی از سوی دادگاه در باره متواری بودن متهم ردیف اول داده نشد.

آن طور که به نظر می آید سالار آقاخان هم در گوشه ای از دنیا به  فهرستی که نام خاوری در آن مشاهده می شود اضافه شده است و احتمالا باید فکر  میلیاردها تومان پول بیت المالی که توسط او از ایران خارج شده را از ذهنمان بیرون کنیم.

 

سلام نو

برچسب ها: سالار آقاخان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار