امارات متحده عربی ـ یکی از پایدارترین متحدین آمریکا در خاورمیانه و یک محرک اصلی رویکرد سخت رئیس جمهور ترامپ در مقابل ایران در حال گسست از واشنگتن است و این پرسش را مطرح می‌کند که در صورت جنگ میان ایران و آمریکا، می‌تواند به آمریکا برای تأمین امنیت خود اتکا کند؟
کد خبر: ۷۷۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰ 12 August 2019

امارات متحده عربی ـ یکی از پایدارترین متحدین آمریکا در خاورمیانه و یک محرک اصلی رویکرد سخت رئیس جمهور ترامپ در مقابل ایران در حال گسست از واشنگتن است و این پرسش را مطرح می‌کند که در صورت جنگ میان ایران و آمریکا، می‌تواند به آمریکا برای تأمین امنیت خود اتکا کند؟

به گزارش «تابناک»؛ در این رابطه، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، در گزارشی به تغییر رویکرد امارات متحده عربی در قبال ایران پرداخته و نوشته است، امارات از هرگونه جنگ میان ایران و آمریکا واهمه دارد و به همین جهت به ایران نزدیک شده تا در جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا آسیب نبیند.

در ادامه این مطلب آمده است: در هفته‌هایی که ایالات متحده آمریکا برای مقابله با تهدیدات ایران برای حمل و نقل دریایی، نیروی دریایی خود در خلیج فارس را تقویت کرده است، دولت امارات متحده عربی یک هیأت از گارد ساحلی خود را برای گفت‌وگو درمورد امنیت دریایی به تهران اعزام کرده که مغایر با هدف واشنگتن برای منزوی کردن است. پس از انفجار مین های سنگین در تانکرها در ساحل امارات در ماه ژوئن، امارات متحده عربی از ایالات متحده و عربستان سعودی جدا شد و از مقصر دانستن ایران سر باز زد.

این کشور همچنین از عقب نشینی نیروهایش از یمن خبر داد؛ جایی که در کنار عربستان سعودی، برای کنترل این کشور با حوثی های تحت حمایت ایران در حال جنگ است. این مسأله باعث شد تا شبه نظامیان جدایی طلب تحت حمایت امارات با دولت تحت حمایت آمریكا در شهر عدن درگیر شوند و این مورد دیگری از اختلاف امارات و ایالات متحده است.

جیمز متیس، وزیر دفاع سابق آمریکا از امارات به دلیل حمایت جسورانه اش از عملیات های نظامی آمریکا در سراسر جهان از جمله در سومالی و افغانستان به نام «اسپارت کوچک» یاد کرده بود. بخش عمده ای از جنگ اخیر علیه داعش از پایگاه هوایی ایالات متحده واقع در الذفرا در امارات متحده عربی، هدایت شد.

با توجه به اینکه روابطش با واشنگتن امارات را در خط مقدم جنگ احتمالی با ایران قرار می دهد، اماراتی ها به دنبال فاصله گرفتن از لفاظی های خصمانه دولت ترامپ علیه ایران هستند.

تشدید بی اعتمادی میان آمریکا و امارات در جنگ احتمالی با ایران!

در این رابطه، یک مقام اماراتی که خواست نامش فاش نشود، عنوان کرد: امارات متحده عربی جنگ نمی خواهد. مهمترین چیز امنیت و ثبات و برقراری صلح در این بخش از جهان است.

دیپلمات ها و تحلیلگران در مورد اینکه آیا ایالات متحده می تواند به حمایت از سوی امارات در صورت جنگ با ایران اعتماد كند، با دیده تردید می نگرند.

«تئودور کاراسیک» تحلیلگر مسائل کشورهای خلیج فارس گفت: «امارات متحده عربی به طور فزاینده ای از اهداف ایالات متحده فاصله می گیرد. این پیوند ضعیف در سیاست ترامپ پیشبرد سیاست فشار حداکثری را تضعیف خواهد کرد.»

این اولین بار نیست که امارات از سیاست های واشنگتن فاصله گرفته است. این کشور کوچک اما ثروتمند و بلندپرواز در یک دهه گذشته برنامه های زیادی برای توسعه نفوذ خود در منطقه دنبال کرده که در مواقعی متضاد با راهبرد کلان واشنگتن در خاورمیانه بوده است.

امارات از کودتای علیه محمد مرسی مورد حمایت آمریکا در مصر حمایت کرد و منجر به سرنگونی یک دولت دموکراتیک در این کشور شد. علاوه بر این، در لیبی نیز از خلیفه حفتر پشتیبانی کرده که یک گروه همسو با جریان شبه نظامیان افراط گرای اسلامی است. همچنین این کشور به همراه عربستان، قطر به عنوان یکی از کلیدی ترین متحدان آمریکا در منطقه را تحت محاصره و فشار قرار داد.

این کشور کوچک همچنین با لابی گری قدرتمند خود در سیاست داخلی آمریکا، نقش قابل توجهی در خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران ایفا کرد. با این حال، ایران در برابر این تحرکات امارات سکوت نکرده و اقداماتی را در خلیج فارس انجام داده که منجر به عقب نشینی امارات از مواضعش در برابر ایران شده است.

تحلیلگران می گویند، موقعیت، اقتصاد و شهرت امارات متحده عربی به عنوان یک پناهگاه امن برای بیگانگان باعث می شود که حتی از رویارویی سطح پایین ـ شاید بیش از هر کشور دیگری در منطقه ـ هراس داشته باشد. تنگه هرمز، جایی که جنگ به احتمال زیاد از آنجا شروع می شود، خط ساحلی اماراتی را پوشش می دهد و امارات متحده عربی وابستگی زیادی به آنجا برای تجارت خارجی خود دارد.

الیزابت دیکینسون از گروه بین المللی بحران گفت: اگر خارجی ها بترسند و این کشور را ترک کنند، جمعیت در امارات به نصف می رسد و اقتصاد این کشور فلج خواهد شد.

سیدحسن نصرالله، رهبر حزب الله و نزدیک ترین متحد ایران در منطقه در ماه جولای در سخنرانی خود عنوان کرد که امارات یکی از اهداف تهاجمی در صورت وقوع جنگ میان ایران و آمریکا خواهد بود و گفت: در صورت وقوع جنگ، برج های شیشه ای امارات خواهند ماند؟! اگر امارات نابود شود به نفع حاکمان و مردم این کشور خواهد بود؟!

به صورت کلی، امارات متحده عربی از هرگونه درگیری میان آمریکا و ایران به شدت هراس دارد و می کوشد با کم کردن اختلافات خود با ایران و فاصله گرفتن از آمریکا، از آسیب پذیری خود در هرگونه جنگ احتمالی جلوگیری کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار