به دلیل حذف ارز دولتی
قیمت چای خارجی از ابتدای سال جاری تاکنون دو تا سه برابر افزایش یافت؛ فعالان اقتصادی دلیل این افزایش قیمت را حذف ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای این کالا ذکر می‌کنند.
کد خبر: ۷۶۶۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳ 29 July 2019

به گزارش تابناک، بهای هر نیم کیلوگرم چای خشک خارجی برندهای مختلف توینینگز ۷۵ هزار و ۹۰۰ تومان، گلستان ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان، دو غزال ۷۰ هزار تومان، احمد ۷۰ هزار تومان و جهان ۶۰ هزار تومان است؛ در حالی که پیش از این با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت همین کالاها برای چای توینینگز ۳۷ هزار تومان، گلستان ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان، دو غزال ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان ، احمد ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان و جهان ۲۸ هزار تومان بود؛ البته گفته می‌شود برخی برندهای ضعیف‌تر به دلیل کمبود تقاضا هنوز نرخ کالاهای خود را اضافه نکرده‌اند.

ابتدای اردیبهشت ماه امسال «علی‌اکبر مهرفرد» معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهادکشاورزی از حذف ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز، کره، حبوبات و چای خبر داد و مقرر شد بر اساس نظام یکپارچه معاملات ارزی این کالاها با ارز نیمایی تامین و وارد کشور شود.

بر اساس آخرین گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، قیمت هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی در خردادماه سال ۹۸، ۳۵ هزار و ۳۴ تومان شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶.۱ درصد افزایش داشته است؛ به طوری که در خردادماه سال ۹۷ قیمت هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی ۲۳ هزار و ۹۸۴ تومان بود.

گزارش ها حاکی است نیاز مصرفی چای کشور سالانه ۱۰۰ هزارتن است که از این میزان ۷۵ هزار تن از محل واردات و ۲۵ هزار تن از تولید داخلی تامین می‌شود که نشان می‌دهد سهم چای خارجی در بازار داخلی سه چهارم سرانه مصرف و چای داخلی ما سهم یک چهارمی در این بازار را دارد.

افزایش قیمت چای در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دور از تصور نبود

«کاوه زرگران» دبیر کل کانون صنایع غذایی ایران با بیان این که چای ایرانی به دلیل طعم خاصی که دارد ذائقه همه افراد جامعه را در بر نمی گیرد، گفت: امروز بخش عمده مردم ایران گرایش به سمت مصرف چای‌های خارجی دارند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در پایان فروردین‌ماه، افزایش سه برابری قیمت چای دور از تصور نبود.

وی اظهار داشت: با حذف ارز دولتی واردکنندگان ناچارند که این کالاها را با ارز نیمایی یا آزاد تامین و وارد کشور کنند که با توجه به فاصله قیمت ارز آزاد نسبت به ارز دولتی، افزایش سه برابری قیمت چای خارجی منطقی است.

دبیر کل کانون صنایع غذای ایران گفت: قیمت جهانی چای گران نشده، بلکه محاسبات نرخ‌های ریال و دلار تغییر پیدا کرده است.

وی سهم بسته‌بندی را در افزایش قیمت چای اندک دانست و افزود: بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت هر بسته چای را خود محصول چای خشک تشکیل می‌دهد و هزینه بسته‌بندی آن تنها بین ۵ تا ۱۰ درصد است.

زرگران با بیان این که گوشت قرمز، چای و حبوبات سهم زیادی در سبد خانوار ایرانی دارند اضافه کرد: لازم است دولت پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای حفظ قدرت خرید مردم باید راهکارهای جایگزین همچون ارزان کردن سبد خانوار یا عرضه بست های حمایتی در نظر می‌گرفت تا مردم با مشکل تامین این کالا ها مواجه نشوند.

وی گفت: شرایط فعلی نشان می‌دهد که با کاهش قدرت خرید مردم در روستاها و شهرها، مصرف چای نیز کاهش پیدا کند.

سال گذشته ۶۲ هزارتن چای خارجی وارد کشور شد

«حبیب جهان‌ساز» رئیس سازمان چای کشور نیز در این خصوص به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب قابل رقابت‌شدن چای ایرانی با چای خارجی شد.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، پارسال ۶۲ هزار و ۲۰۰ تن چای خارجی وارد کشور شد که بخش عمده آن مربوط به هندوستان و سریلانکا بود.

رئیس سازمان چای افزود: با وجود افزایش قیمت چای تولید داخل در سال‌های اخیر به دلیل حمایت‌های دولت از این صنعت، همچنان قیمت چای داخلی با خارجی قابل رقابت نیست.

جهان‌ساز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای چای وارداتی را اقدامی مثبت در چارچوب تقویت تولید چای داخلی بیان کرد و گفت: حذف ارز دولتی از چای وارداتی و تخصیص ارز نیمایی به آن، قدرت چای داخلی را در بازار افزایش داده است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار