عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛
رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: رفع تعلیق توئیتر ایرنا و چند خبرنگار دیگر/سرمقاله رئیس دولت اصلاحات در گاردین/احمدی‌نژاد چراغ سبز‌هایی دریافت کرده است؟/با بزرگ‌ترین تقلب انتخاباتی تاریخ جهان آشنا شوید و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳ 23 July 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

شکایت از «فلاحت‌پیشه» به‌ دلیل پیشنهاد مذاکره با آمریکا

جمالی سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: در شکایت مطرح شده است که وی به رغم مستندات شورای عالی امنیت ملی اظهارنظر‌هایی مربوط به ایران و آمریکا کرده است که مغایر با سیاست نظام مبنی بر عدم مذاکره بین ایران و آمریکا بوده است. شماره مصوبات و تاریخ آن را هم برای ما فرستاده‌اند که مدعی‌اند آقای فلاحت‌پیشه در زمان ریاست کمیسیون امنیت ملی پیشنهاد میز مشترک بین ایران و آمریکا در قطر و عراق را داده است که آمریکا از این موضوع تبلیغ و سوء تعبیر کرده مبنی بر این‌که فشار‌ها به جمهوری اسلامی مؤثر واقع شده و ایران پیشنهاد مذاکره را پذیرفته است. البته در این باره آقای فلاحت‌پیشه گفته که موضوع بحثش مذاکره نبوده و منظورش کاهش تنش بوده است.

رفع تعلیق توئیتر ایرنا و چند خبرنگار دیگر

حساب توئیتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که از روز شنبه ۲۹ تیر تعلیق شده بود، روز گذشته مجددا فعال شد. این تعلیق در روز‌های تعطیل هفته (شنبه و یکشنبه) انجام شده بود و در پی ارسال شکایت به توییتر، این حساب رفع تعلیق و علت تعلیق هم فنی اعلام شد. هم‌زمان حساب کاربری توئیتر برخی روزنامه نگاران هم تعلیق شده بود که مشکل اکثر آنان هم فنی اعلام شده و در حال برطرف شدن است. این بر خلاف گزارش دو روز قبل سایت بی بی سی فارسی است که علت این تعلیق را آزار بهاییان اعلام کرده و موجب شگفتی مخاطبانش شده بود. / ایرناپلاس

ظریف به کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌رود

یکشنبه هفته آینده میزبان وزیر امور خارجه برای بررسی آخرین تحولات حوزه دیپلماسی و ارائه گزارشی از سفرشان به نیویورک خواهد بود. در این جلسه موضوع آخرین وضعیت نفتکش توقیف‌شده ایران در جبل الطارق توسط دولت انگلیس و توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه هم مورد بررسی قرار گیرد. / ایرنا

سرمقاله رئیس دولت اصلاحات در گاردین

سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، در سرمقاله بخش ایران گاردین نوشت: «برای این‌که منطقه [خاورمیانه]دوباره اسیر یک طوفان ویرانگر نشود، باید خردمندان رشته امور را در دست بگیرند و این چرخه یک‌جانبه‌گرایی متکبرانه و نشاندن حمله نظامی به جای راه حل سیاسی، متوقف شود. وضع مجدد تحریم‌های غیرانسانی و تهدید‌های دوباره نظامی موجب تسلیم دولت ایران و هم‌وطنان من نخواهد شد. تحریم اقتصادی، درست مثل تروریسم، میان قربانیانش تفاوت نمی‌گذارد و ویرانگر و غیراخلاقی است.»

از زمستان ١٤٠٤ واردکننده گاز خواهیم شد؟

با داشتن حجم عظیمی از ذخایر گازی جهان، پذیرش این موضوع که ایران طی یک دهه آینده، با علایم هشداردهنده اولیه بحران گاز روبرو خواهد شد و بعد از دو دهه عملاً بحران انرژی را تجربه خواهد کرد بسیار سخت به نظر می‌رسد. نکته حائز اهمیت این است که با توجه به منحنی‌های افت فشار پارس جنوبی بدون سرمایه گذاری مناسب برای بهبود بهره برداری از پارس جنوبی، تولید از فاز‌های ١،٤ و ٥ و ١١ در سال ١٤١٤ عملاً به صفر خواهد رسید و تولید از هر یک از فاز‌های (٢ و ٣)، ١٢، (١٥ و ١٦) و ١٩ به کمتر از ٢ میلیون متر مکعب در روز کاهش خواهد یافت.

اقلیتی قارون‌صفت با ماشین‌های میلیاردی در خیابان‌ها رژه می‌روند

آیت‌الله محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر انقلاب در مراسم تکریم و معارفه رئیس کمیته امداد گفت: امروز اقلیتی قارون‌صفت سوار بر ماشین‌های چند میلیاردی در خیابان‌ها رژه می‌روند. شنیدم در یکی از شهر‌های اطراف تهران شهرکی است که به صورت قلعه با دیوار ۷ متر ارتفاع و ویلایی وجودی دارد با حداقل ۲۰۰ و حداکثر ۷۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد که این نیز اکنون قارون است. در مقابل چنین وضعیتی مستأجری زیر پله یا زیرزمین با چند بچه زندگی می‌کند که آیا این انصاف است. امروز زیر سایه شخصیتی زندگی می‌کنیم، چه در زندگی شخصی و چه اجتماعی همواره به یاد فقرا، بیچارگان بوده و همسان با آن‌ها زندگی می‌کند و ایشان زندگی متوسط و زیر متوسط دارند.

احمدی‌نژاد چراغ سبز‌هایی دریافت کرده است؟

موسوی‌لاری، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: آقای احمدی‌نژاد درحال‌حاضر تنها کسی است که تندترین انتقاد‌ها را به حاکمیت می‌کند، ولی آزاد است و هیچ‌کسی هم کاری با او ندارد. نه جلسه او را به هم می‌ریزند، نه او را می‌گیرند و می‌بندند، نه اعتراضی به او می‌کنند و این نشان می‌دهد او چراغ سبز‌هایی دریافت کرده که این حرف‌ها را می‌زند و مشکلی هم برایش ایجاد نمی‌شود. اگر در فضایی قرار بگیریم که حاکمیت ملی خدشه‌دار شود و مردم حق انتخاب نداشته باشند، نمی‌توانیم حضور پیدا کنیم. دوستانی که موضوع گفت‌وگوی ملی را مطرح کردند، موضوع حصر نیز برایشان دغدغه است. /ایلنا

دختران بدون حجاب در مدارس حاضر شوند

معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تأکید کرد: امروزه دختران نمی‌توانند در پارک‌های عمومی مانند پسران ورزش کنند که یکی از دلایل آن اعتقاد ما به حجاب است. حجاب جزو شئون اسلامی و قانون کشور ماست. وی افزود: برخورد سلبی با این موضوع درست نیست بلکه باید برخورد ایجابی داشته باشیم و با تأسیس پارک‌های بانوان شرایط و فضای موردنظر را فراهم کنیم. همچنین یکی از وظایف ما این است که فضا‌های آموزش‌وپرورش را به‌ گونه‌ای طراحی کنیم که دختران بدون حجاب در مدارس حضور یابند. ابتکار یادآور شد: حجاب در برابر نامحرم واجب است. در مدارس ما نامحرم وجود ندارد و طراحی مناسب ساختمان بدون اشراف در آموزش‌وپرورش به دختران اجازه می‌دهد که بدون حجاب در کلاس درس حضور یابند و به ‌راحتی ورزش کنند.

با بزرگ‌ترین تقلب انتخاباتی تاریخ جهان آشنا شوید

در جریال انتخابات عمومی لیبریا در سال ۱۹۲۷ یک اتفاق بسیار عجیب رخ داد. در جریان این انتخابات چارلز کینگ یک آبروریزی بزرگ به راه انداخت. چارلز کینگ که کاندیدای ریاست جمهوری بود برنده ۲۴۳، ۰۰۰ رأی شد. آن هم در شرایطی که تنها ۱۵، ۰۰۰ رأی دهنده رای خود را ثبت کرده بودند. با وجود این تقلب خیره کننده وی به مقام خود رسید./انتخاب

داماد روحانی برکنار شد؟

کانال تلگرامی سلام مدعی شد کامبیز مهدی زاده داماد حسن روحانی که در معاونت علمی ریاست جمهوری شاغل است اخیرا از سوی سورنا ستاری از مسئولیت خود در این معاونت برکنار شده است. به گزارش انصاف نیوز، داماد روحانی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه انرژی بود که سورنا ستاری به کل این ستاد را منحل کرده و داماد روحانی را نیز کنار گذاشته است. او که سال گذشته پس از آنکه از سوی رضا رحمانی وزیر صمت به عنوان معاون وزیر منصوب شد، بلافاصله با توبیخ حسن روحانی رئیس جمهور کنار گذاشته شد، حالا با کنار گذاشته شدن از فعالیت در زیر مجموعه‌ی سورنا ستاری، گویا می‌خواهد از تبریز برای انتخابات مجلس کاندیدا شود. کانال تلگرامی «تبریز من» چند روز پیش در خبری با تیتر «داماد حسن روحانی کدام کلید را به تبریز آورده؟» نوشت: داماد رئیس جمهور چند وقتی است به تبریز رفت و آمد دارد و به گشت و گذار سیاسی یا تفریحی! می‌پردازد. اما آنطور که وی به گشت و گذار می‌پردازد نشان از حضور کامبیز مهدی‌زاده در تبریز با رنگ و بوی انتخاباتی دارد». این رسانه‌ی محلی نوشته است: «او در مراسم مهم ختم حاضر می‌شود، به ‌همراه برخی اعضای شورای شهر از بازار تبریز بازدید می‌کند و سری هم به نماز جمعه می‌زند. مهدی‌زاده فعلا با گارد باز سیاسی رفتار می‌کند. نشان به آن نشان که در مراسم ختمِ عموی حجت الاسلام محمدیان رئیس سابق نهاد رهبری در دانشگاه‌ها شرکت کرد».

نظر مطهری درخصوص تحریم انتخابات

عضو فراکسیون امید مجلس تأکید کرد که تحریم انتخاباتی روش درستی نیست. علی مطهری نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ سؤالی درباره اینکه گفته می‌شود اخیراً جمعی از اصلاح طلبان با سخنگوی شورای نگهبان گفت‌وگویی داشتند که طی آن به تحریم انتخاباتی اشاره کردند، اظهار داشت: به هر حال این روش درستی نیست. وی افزود: ما باید از امکانات موجود حتما استفاده کنیم و کنار کشیدن به ضرر خودشان و کشور است. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اصلاح طلبان باید به طور فعال در انتخابات شرکت کنند و حتی با معتدل‌ها ائتلاف کنند تا کرسی‌های بیشتری را در مجلس آینده به دست بیاورند.

توصیه جدی نماینده، ولی فقیه به نیرو‌های سپاه

حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی نماینده، ولی فقیه در سپاه در تبیین رویکرد‌های سپاه در حوزه سیاسی و چرایی تلاش برخی برای هجمه به سپاه در این عرصه، گفت: همان گونه که بار‌ها گفته شده است، سپاه پاسدار تمامیت انقلاب و دستاورد‌های آن به ویژه در شرایط خطیر و تاریخی کنونی است، ما بصیرت سیاسی را در سپاه واجب و جناح پذیری سیاسی را حرام می‌دانیم.

روزنامه جمهوری اسلامی کوچک شد!

به دنبال مشکلات اقتصادی و بحران کاغذ، روزنامه «جمهوری اسلامی» نیز از روز سه‌شبه (اول مرداد ماه) در قطع کوچک‌تری منتشر شد. در پی افزایش مشکلات کاغذ، روزنامه «جمهوری اسلامی» نیز به جرگه روزنامه‌هایی پیوست که برای ادامه حیات مجبور به کوچک کردن قطع خود شد. مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه «جمهوری اسلامی» در یادداشتی در این زمینه نوشته است:روزنامه جمهوری اسلامی از امروز در قطع کوچک منتشر می‌شود. این، یک تصمیم اجباری است که به خاطر گرانی کاغذ و با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها گرفته شده و شرایط نامناسب اقتصادی کشور ما را به این تصمیم رسانده است. مایل نیستیم شرایط اقتصادی نامناسب کشور را فقط به تحریم‌ها نسبت بدهیم، زیرا قاطعانه معتقدیم اگر ساز و کار نظارتی دقیقی در کشور وجود داشته باشد، حتی در شرایط تحریم هم می‌توان کشور را بدون چنین مشکلاتی اداره کرد. مشکل کاغذ، فیلم، زینک، مرکب و سایر هزینه‌های انتشار روزنامه، از عوارض فسادی است که در لایه‌های مختلف مدیریتی کشور جا خوش کرده و دست واسطه‌ها را برای سوءاستفاده‌های کلان باز گذاشته است. این فساد، در تمام بخش‌ها قابل مشاهده است و مافیای واردات کاغذ و سایر اقلام چاپ یکی از آنهاست. متأسفانه تولید داخلی کاغذ نیز در پیچ و خم بی‌عملی‌ها تعطیل شده است.

یک سال حبس برای محسن افشانی

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص آخرین وضعیت پرونده محسن افشانی اظهار کرد: علت زندانی بودن این فرد به دلیل یک محکومیت قطعی شده از قبل است. سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: این فرد دو پرونده دارد؛ یک پرونده برای گذشته است که برای آن به یک سال حبس محکوم شده و این حکم قطعی است. وی تأکید کرد: این فرد هم اکنون در حال تحمل محکومیت قطعی شده یک سال حبس است. اسماعیلی با بیان اینکه پرونده جدید او نیز در حال سپری کردن مراحل رسیدگی بوده و علت زندانی بودنش به دلیل پرونده قبلی است. لازم به ذکر است، محسن افشانی، بازیگر سینما ماه گذشته به دلیل انتشار کلیپی با مضمون ترویج و تبلیغ سلاح گرم و سرد در فضای مجازی، به دستور مقام قضایی دستگیر شد.

رحیمی: هیچ برتری بین مردم ایران و افغانستان وجود ندارد

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به سوء برداشت‌های رسانه‌ای از اظهارات وی درباره بررسی تابعیت اکتسابی افراد برای قرار گرفتن در جایگاه سیاسی گفت: هیچ برتری قومی و نژادی بین مردم ایران و افغانستان وجود ندارد. جلیل رحیمی جهان‌آبادی در خصوص موضوعی که در صحن علنی مجلس و خطاب به آقای کریمی قدوسی مطرح شد، گفت: متأسفانه این اظهارات سوء برداشت و تعبیر نادرستی تحت عنوان مسأله تفاوت‌های نژاد پرستی را دنبال داشت، ما با توجه به تأکید آموزه‌های دین اسلام به تقوا و ایمان، برتری هیچ قوم و فرهنگی بر دیگری را نمی‌پسندیم.

مصباحی‌مقدم: شورای وحدت اصولگرایان مصرف انتخاباتی دارد

مصباحی‌مقدم گفت: شورای وحدت اصولگرایان، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و ... تشکل‌هایی هستند که با مصرف انتخاباتی و در دوران انتخابات تشکیل می‌شوند و در زمان غیرانتخابات هم هر حزبی کار خود را می‌کند و به قول معروف فیتیله آن‌ها پایین کشیده می‌شود.

ظریف به جانسون درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران چه گفت؟

محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: توقیف نفت ایران توسط دولت «ترزا می» به درخواست آمریکا دزدی دریایی است. وی ادامه داد: من به همتای سابق خودم بوریس جانسون برای تصدی سمت نخست‌وزیری بریتانیا تبریک می‌گویم. وی افزود: ایران به دنبال مقابله به مثل نیست، اما ما ۱۵۰۰ مایل در خلیج فارس خط دریایی داریم. اینجا آب ها‌ی ماست و ما از آن محافظت می‌کنیم.

امام جمعه لواسان از وزارت اطلاعات

امام جمعه لواسان ضمن گلایه از رسانه‌ها به‌ خاطر بایکوت طولانی‌مدت زمین‌خواری‌ها در این منطقه می‌گوید: در آموزش مطالبه‌گری از مسئولان برای برخورد با تخلّفات به مردم کم‌کاری کرده‌ایم. حجت‌الاسلام سیدسعید لواسانی همچنین گفت: با وزارت اطلاعات صحبت داشتیم و قرار شد حضور جدی‌تری در لواسان و کلاً شمیرانات داشته باشند تا بتوانند از نزدیک مسائل لواسان را رصد کنند. ان شاء الله به‌زودی قولشان عملی خواهد شد و شاهد حضور تأثیرگذار و مثبت و پرانرژی برادران اطلاعات در منطقه در مبارزه با فساد و بسط عدالت خواهیم بود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار