رئیس کانون کارآفرینی استان گیلان؛
رحیمی درخصوص دومین فعالیت صورت گرفته به احداث شدن کافه های کارآفرینی اشاره داشت: در کشورهای توسعه یافته فضاهایی چون کافه های سرمایه گذاری تعریف شده است که کارآفرینان و سرمایه گذاران فرصت آشنایی با یکدیگر را به دست می آورند و سال گذشته در منطقه آزاد انزلی اولین کافه احداث شد و در سال جاری نیز به کمک پارک علم و فناوری درحال تاسیس دومین کافه کارآفرینی در شهر رشت هستیم.
کد خبر: ۷۶۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴ 11 July 2019

تابناک / افشین رحیمی، رئیس کانون کارآفرینی استان گیلان باحضور درجمع رسانه ها به بررسی مشکلات موجود بر سر راه کارآفرینان و واحدهای تولیدی پرداخت.

 

 قوانین بانکی در کشور ما تمام سود را می بلعند / تورم نداریم، سرقت اقتصادی داریم / بلاتکلیفی، بزرگ ترین معضل فضای کسب و کار و اشتغال کشور است

 

رحیمی در ابتدا با بیان دغدغه های حوزه کارآفرینی راجع به عملکرد کانون از ابتدای سال 97 تا به امروز اینگونه سخن گفت: درسال گذشته اولین موضوعی که در دستور کار قرار گرفت، دریافت مصوبه ای از شورای اشتغال کشور جهت ساماندهی مشاغل خانگی بود. بدین صورت که ممکن است کارگر و کارفرما رضایت یکدیگر را جلب نکنند و یا کارگر در صورت بروز حوادث، مجروح شود درحالیکه در حال حاضر طبق قوانین فعلی، صاحبخانه مسئول عواقب آن خواهد بود و بنابراین هیچ ارگانی به مشاغل خانگی نظارت نمی‌کرد و بلاتکلیف بود و باتوجه به اینکه حدود 5 میلیون نفر در کشور به این کار مشغول هستند، طرحی به شورای اشتغال کشور پیشنهاد کردیم که از سوی شورا جهت تست آزمایشی در گیلان تصویب شد که به کمک دانشگاه گیلان و استانداری در حال تدوین آئین نامه ها طی برگزاری جلساتی هستیم که به صورت منظم درحال برگزاری است.

رحیمی درخصوص دومین فعالیت صورت گرفته به احداث شدن کافه های کارآفرینی اشاره داشت: در کشورهای توسعه یافته فضاهایی چون کافه های سرمایه گذاری تعریف شده است که کارآفرینان و سرمایه گذاران فرصت آشنایی با یکدیگر را به دست می آورند و سال گذشته در منطقه آزاد انزلی اولین کافه احداث شد و در سال جاری نیز به کمک پارک علم و فناوری درحال تاسیس دومین کافه کارآفرینی در شهر رشت هستیم.

رحیمی با مهم دانستن آموزش فضای کسب و کار به نوجوانان بیان کرد: برای آشنایی کودکان و نوجوانان با فضای کسب و کار، کسب مهارت ها و شناسایی استعدادها، باشگاه کارآفرینی نوجوانان را با کمک وزارت کار تاسیس کردیم که پس از رشت، دومین باشگاه در انزلی دایر گردیده است. هر باشگاه کارآفرینی حداکثر 100 عضو خواهد داشت. این باشگاه ها در روزهای ابتدایی به صورت رایگان با بودجه وزارت کار برگزار می شود و مابقی را با کمک ادارات و شرکت های مختلف به صورت همیاری جلو می بریم تا به مرور زمان جا بیافتد.

رحیمی درخصوص رشد استارت آپ ها در استان بیان کرد: موضوع بعدی برگزاری استارت آپ است که سال گذشته 3 استارت آپ با هدف توصیه به فارغ التحصیلان جهت روی آوردن به ایده های کارآفرینی برای فراهم آمدن فرصت های شغلی برگزار شده که امیدواریم گسترش پیدا کند.

رئیس کانون کارآفرینی استان درخصوص آسان تر شدن ورود افراد به حوزه کارآفرینی بیان کردند: تا به امروز با مجوز وزارت کار ۱۴ شرکت مشاوره کار آفرینی در زمینه‌هایی مختلفی مثل صنعت، خدمات بازرگانی، کشاورزی خدمات مالی و … تاسیس شده است که افراد می توانند برای گرفتن مشاوره جهت اخذ مجوزات لازم و ... به آن ها مراجعه کنند.


از سوی دیگر ما برای حمایت قضایی از کارآفرینان در کمیته حمایت از سرمایه گذاری دادگستری حضور داشته ایم که هر ماه جلسات آن برگزار می شود. در این کمیته سعی کردیم معضلاتی که مربوط به کارآفرینان می شود را حل و فصل نماییم. درحال حاضر معضلات مربوط به فضای کسب و کار شناسایی و به وزارت کار اعلام شده تا تدابیر لازم برای برطرف شدن مشکلات اندیشیده شود. یک سری مشکلات ملی است و برخی دیگر نیز استانی هستند که بحث ملی را از سوی وزارت خانه مطالبه داریم و بخش استانی را نیز قصد داریم به صورت مطالبه گری انجام دهیم.

رحیمی در رابطه با موانع مالی پیش روی کارآفرینان بیان کرد: معضلی به عنوان پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مشاغل مختلف وجود داشت. این سیستم نمی توانست در گذشته جهت رساندن شغلی به پایداری موفق ظاهر شود. ما پیشنهاد کردیم یک نفر به عنوان پشتیبان معرفی شود تا تضمین کند که فرایند کارآفرینی به سلامت به انتها می رسد و مشکلی از نظر تامین نیازهایش نداشته باشد. بنابراین مکانیزم جدیدی پیشنهاد شد که مورد پذیرش کمیته امداد، بهزیستی و استانداری قرار گرفت که ضمن گرفتن سرعت بیشتر به سود کارآفرینان باشد.

رحیمی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره وضعیت نامناسب حقوق کارگران گفت: درحال حاضر برای راه اندازی یک پروژه نیازمند این هستیم که شرایط مناسبی همچون زمین ، ماشین آلات، آب و برق و .. وجود داشته باشد که در این زمینه محدودیت هایی وجود دارد و این محدودیت ها درقیاس با بعضی استان ها قابل مقایسه نیست. برای از پیش رو برداشتن این محدودیت ها نیاز به سرمایه گذاری از سوی بانک ها است چون در کشور ما منابع سرمایه گذاری دیگری وجود ندارد در شرایطی که تسهیلات بانکی حداقل ۶۷ درصد سود جهت بازپرداخت طلب می کند. بانک‌ها با عنوان بانکداری بدون ربا کار انجام می‌دهند ولی در عمل اینطور نیست.

واضح است که برای به سود رسیدن پروژه نیاز به سپری شدن زمان مشخصی است و بانک ها می دانند که به سرانجام رسیدن یک پروژه اقتصادی حداقل به 3 سال زمان نیاز است اما این فرایند را ۶ ماه تا یک سال در نظر می‌گیرند و تولیدکننده را بابت مواجهه کردن با بدهی های سنگین از همان ابتدا محکوم به شکست می‌کنند. به همین دلیل یک کارخانه توانایی پرداخت حقوق مناسب و سر وقت را ندارد.

در شرایطی که قیمت بنزین و کارگر در آلمان نسبت به کشور ما بیشتر از 10 برابر است اما با این حال قیمت تمام شده محصول در آلمان ارزان تر از کشور ما می شود. دلیل آن نیز قوانین بانکی و گمرکی در کشور ما است که تمام سود و منافع موجود را می بلعند. تا زمانی که پول نزول در فضای کسب و کار ما به راحتی رایج است و بانک ها به صورت قانونی شرع و عرف را زیرپا می گذارند و بانک مرکزی نیز توانایی مدیریت بازار پولی را در کشور ندارد، امکان پرداخت حقوق مناسب به کارگران نیز وجود نخواهد داشت. همه این ها ناشی از بی نظمی قوانین بانک ها است.

بنابراین ما نیازمند عدالت اجتماعی در توزیع پول و پرداخت مالیات ها هستیم. اینکه حساب دلال ها و افراد ثروتمندی که مالیات نمی پردازند از کارآفرینان جدا شود. چون توانایی برنامه ریزی جهت شناخت افرادی که در بازار سیاه کار می کنند و به دلالی می پردازند را جهت اخذ مالیات نداریم، به همین دلیل به کارآفرینان فشار وارد می شود و ما در حوزه حمایت از کارآفرینان دست تنها هستیم.

ما به تنهایی نمی‌توانیم مقابل دلال‌ها و سرمایه‌داران بانکی بایستیم. ما نیاز داریم تا این مبحث به مطالبه عمومی بدل شود و همه بپرسیم چرا عدالت اجتماعی وجود ندارد؟ در وضعیتی که ربا مثل نقل و نبات در حال چرخش است، فشار تماما به کارگر می‌آید.

ما چیزی به عنوان تورم در کشورمان نداریم چرا که تورم به طور یکنواخت افزایش می‌یابد. چیزی که در کشور ما وجود دارد تورم اقتصادی نیست، سرقت اقتصادی است چون برخی کالاها چند برابر گران شده و اما برخی دیگر همچون حقوق کارگران و کارمندان نه.

رحیمی ادامه داد: اقتصاد ایران از ابتدای سال ۹۷ در اتاق عمل رفته و هنوز بیرون نیامده است. پس از ۱۶ ماه هنوز اتفاق مثبتی حاصل نشده است. ممکن است این فضا باعث از دست رفتن همه چیز در اقتصاد شود. بلاتکلیفی، بزرگ ترین معضل فضای کسب و کار و اشتغال کشور است و معضلات موجود ربطی به سنگ اندازی دشمنان ازجمله ترامپ ندارد. رفع مشکلات مشروط به این است که ما بتوانیم راه حلی پیدا کنیم و اینکه متولی امر این هدف را داشته باشد. در واقع این مشکل به فضای کارگر و کارفرما مربوط نمی‌شود و به بی نظمی اقتصادی مالی مربوط است.

بنابراین باید در استان مطالبه داشته باشیم. در شهر رشت 45 هزار نفر از محل صنعت اشتغال دارند که با احتساب خانوار به 200 هزار نفر می رسند. با طولانی شدن حضور اقتصاد کشور در اتاق عمل بعید نیست که این 45 هزار نفر به زودی جان از بدن خارج کنند و همه در کف خیابان حضور داشته باشند. حضور 16 ماهه اقتصاد در اتاق عمل بابت درگیری و تنش در تامین مواد اولیه و پرداخت حقوق و ... باعث عاصی شدن افراد شده و ما در آستانه از دست دادن تمام فرصت های شغلی صنعتی خود هستیم.

در حال حاضر واحد های تولیدی ما در آستانه آسیب جدی قرار دارند که این مصیبت بزرگی است که ممکن است خون شهدا را پایمال کند و ایالات متحده منتظر بروز این ناهنجاری ها است. بنابراین به حس همدلی در استان نیازمندیم. همانطور که مقام معظم بیان کردند راه حل های تحریم در اتحاد وجود دارد. بنابراین باید از حاکمیت بخواهیم که عدالت اجتماعی در توزیع پول برقرار شود چون بی عدالتی اجتماعی وجود دارد. کارگر و کارفرما هر دو در حال از بین رفتن هستند.

دست تنها هستیم و نمی توانیم با طمع کارها مقابله کنیم و نیاز داریم تا این مشکل سوال همه مردم شود که چرا تورم به عنوان سرقت اقتصادی و بی عدالتی وجود دارد. در حال حاضر موضوع صنعت اهمیت دارد چون در شهر رشت سهم کشاورزی و جهانگردی هرکدام تنها 6 هزار نفر است.

رحیمی خاطر نشان کرد: سپرده‌های بانکی در دست تولیدکننده ها حیف و میل نشده بلکه سپرده‌های مردم در شعبات بانکی همچون کاخ ها برباد رفته است آن هم درشرایطی که سیاست پولی در کشور ما تنها دراختیار بانک ها قرار دارد. ما باید بدانیم که برای کار آفرینانی که با ایده به میدان می‌آیند به راحتی جایگزی پیدا نمی شود. در استان گیلان حدود ۸۰ شرکت در سال‌های گذشته مصادره شده اند اما برای هیچکدام جایگزینی یافت نشد.

بانک ها با کشتن بقیه واحدها نیز تنها به جیب خود خدمت می کنند. اگر استاندار بتواند با یک تماس با بدنه حاکمیت عذر مدیر یا رئیس بانک را بخواهد کسی جرات پشت پا انداختن کارها را ندارد. امیدواریم نماینده های استان و اصحاب رسانه، با کنار گذاشتن دعواهای خود برای دوسال پایانی این دولت موثرترین فرد که نزدیک به بدنه حاکمیت باشد را به عنوان استاندار انتخاب کنند نه آن کسی که با خواهش و تمنا به دنبال استانداری است.

رئیس کانون کارآفرینان استان در پاسخ به سوالی در رابطه با فرایند رشد استارت آپ ها گفت: سال گذشته سه استارت آپ سازماندهی شد. ما در ابتدای راه این موضوع هستیم. دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه پیشرو بوده است و ما در تلاش هستیم که در استان گیلان مسیر دانشگاه صنعتی شریف را طی کنیم. این مسیر می‌بایست در دو سال آینده طی شود. درتلاش هستیم تا شتاب دهنده ها و استارت آپ های موفق تهران را به گیلان بیاوریم تا از استعدادهای بومی اینجا نهایت استفاده را ببرند.


درخصوص پایداری شغل تا زمانی که نتوانیم در زمینه سیاست پولی و رشد اقتصادی کشور، مسیر رو به جلویی را طی کنیم شانسی نخواهیم داشت. رسیدن به ثبات در سیاست پولی کشور، وظیفه حاکمیت و دولت و همچنین مطالبه گری ما است.

برای آینده خودمان و حفظ وطن به مطالبه گری یکپارچه نیاز داریم. مطالبه ما حضور استانداری است که بتواند بیشترین خدمت را به استان بکند به ویژه در شرایطی که دکتر نوبخت به عنوان پل ارتباطی با حاکمیت حضور دارد. در دولت فعلی این شانس برای استان ما وجود دارد اما این مطالبه گری را باید ما داشته باشیم. اگر می خواهیم فردای ما از امروز بدتر نباشد باید این مطالبه گری را انجام دهیم. استان گیلان با تمام ظرفیت‌هایی که دارد همچون آستارا، انزلی، لاهیجان و رودبار می تواند یک کشور 60 یا 70 میلیونی را اداره کند.

رحیمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تاکید ویژه ایشان روی صنعت در حالی که استان گیلان به کشاورزی خود معروف است بیان داشت: ما تفاوتی بین مشاغل مثلا بین صنعت و کشاورزی قائل نیستیم اما بحران سونامی در صنعت در حال بلند شدن است. پیشنهاد بندهبه دکتر جهانگیری این بوده که حقوق مدیران بانک استان ها وابسته به میزان فعالیت تولید کنندگان آن استان باشد و تناسبی برقرار شود که در این صورت مشکلات تولید کنندگان راحت تر برطرف خواهد شد.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار