مقام‌های آمریکا اعلام کرده‌اند تلاش دارند طی دو هفته آینده ائتلافی نظامی در آبهای اطراف ایران و یمن به بهانه آنچه حراست از این منطقه خوانده تشکیل دهد.
کد خبر: ۷۶۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶ 10 July 2019

 

تابناک / به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی،  ژنرال جوزف ووتل، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا این مسئله را در نشستی خبری اعلام کرده است. به گفته این مقام ارشد نظامی،آمریکا اکنون رایزنی‌ها در این رابطه را با چند کشور آغاز کرده است. بر اساس این طرح ادعا شده که آمریکا نقش فرماندهی، کنترل و نظارت بر فعالیتهای نیروهای ائتلاف را برعهده خواهد داشت و کشورهای متحد در ائتلاف نیز کار گشت‌زنی دریایی در کنار کشتی‌های فرماندهی آمریکا و اسکورت کشتی‌های تجاری را انجام خواهند داد.

دانفورد در این نشست خبری گفت: هم اکنون در حال گفتگو با شماری از کشورها هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم با یکدیگر ائتلافی برای اطمینان از آزادی ناوبری در تنگه هرمز و باب المندب تشکیل دهیم... احتمالا تا دو هفته آینده مشخص می‌شود که کدام کشورها عزم سیاسی برای حمایت از این ابتکار را دارند. در گام بعدی، بطور مستقیم با نیروهای نظامی کار خواهیم کرد تا قابلیتهای ویژۀ آنها برای پشتیبانی از این طرح را شناسایی کنیم.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده عربستان و امارات از جمله کشورهای مورد مذاکره آمریکا برای این ائتلاف هستند.  مایک پمپئو،وزیر امور خارجه آمریکا هم چندی پیش در سفری به منطقه از کشورهای عربی خواسته بود به نصب دوربین در نفتکش ها و سایر کشتی ها در خلیج فارس کمک کنند.

مقام‌های آمریکا طی هفته‌های اخیر بارها تلاش کرده‌اند که حملات صورت گرفته علیه چند نفتکش را بدون سند و مدرک به ایران نسبت دهند. تحلیلگران طرح تشکیل ائتلاف نظامی آمریکا را در منطقه خلیج‌فارس گام دیگری در این راستا با تبلیغ ایران‌هراسی در منطقه می‌دانند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار