سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که ایران باید هم اکنون برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و درخواست رئیس جمهور برای دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهد.
کد خبر: ۷۵۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵ 29 June 2019

تابناک / گرت مارکوس سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای به اقدام اخیر ایران در افزایش حجم ذخایر اورانیوم غنی شده خود اشاره کرد.

وی که با روزنامه آمریکایی «مک‌کلاچی» مصاحبه می‌کرد، گفت: «ایران همچنان در حال تهدید است که با افزایش ذخایر اورانیوم خود، زمانبندی گریز هسته‌ای خود را کاهش خواهد داد و اورانیوم را نیز در سطوح بالاتری غنی خواهد کرد.»

پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام که در سال 2015 میان ایران و کشورهای 5+1 حاصل شد، کشورهای اروپایی متعهد شدند که کاستی‌های ناشی از خروج آمریکا را جبران خواهند کرد و مزایای تعهد داده شده در برجام برای ایران را تامین می‌کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا، کشورهای اروپایی عملا هیچ اقدامی برای جبران خروج آمریکا از برجام انجام ندادند.

سرانجام شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت‌ گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کرد.

مارکوس در ادامه این مصاحبه اضافه کرد: «تمامی این موارد به دلیل توافق هسته‌ای که با ایران وجود داشته امکان پذیر است چون این توافق ایران را به صورت دائم و غیر قابل بازگشت از توانایی هسته‌ایش محروم نمی‌کند.»

وی با تاکید دوباره بر خواسته دولت آمریکا برای انجام مذاکرات جدید با ایران، گفت: «ایران باید هم اکنون برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و به دیپلماسی رئیس جمهور با دیپلماسی و نه ترور پاسخ دهد.»

سه‌شنبه گذشته نیز «مارک اسپر» سرپرست جدید وزارت دفاع آمریکا گفت که آمریکا دنبال بستن درب درگیری با ایران و باز کردن درب دیپلماسی با این کشور است. 

«برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه این کشور چند روز پیش در واکنش به هدف قرار داده شدن یک فروند پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسدران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز مدعی شد: «دیپلماسی ما قبول نمی‌کند که ایران از نیروی نظامی (علیه ما) استفاده کند بلکه ایران باید با رویکرد دیپلماتیک ما به روش دیپلماتیک برخورد کند».

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اظهارات مقامات آمریکایی در پیامی در توئیتر نوشت: «آقای هوک! آیا سالها جنگ و تروریسم اقتصادی تحمیلی به ملت ایران و نقض عهدها و قطعنامه‌ها را «دیپلماسی» می‌خوانید؟! ملت ایران دیپلماسی را با دیپلماسی، احترام را با احترام و جنگ را با دفاع جانانه پاسخ می‌دهد.»

منبع: فارس
برچسب ها: برجام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار