العالم نوشت:‌خبرگزاری فرانسه با اشاره به ساقط شدن یک پهپاد پیچیده آمریکایی در حریم ایران تاکید کرد که این اقدام ثابت کرد که ایرانی‌ها در زمینه موشکی بسیار پیشرفت کرده و در استفاده از آن هم بسیار قابل هستند.
کد خبر: ۷۵۷۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷ 25 June 2019

 

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره توان دفاعی ایران نوشت: ساقط شدن یک «هواپیمای بدون سرنشین پیچیده آمریکا» در هفته گذشته با یک موشک ایرانی ثابت کرد که سامانه دفاع هوایی ایران می‌تواند چالش بزرگی به سیطره توان هوایی آمریکا در منطقه تحمیل کند.

خبرگزاری فرانسه افزود: گلوبال هاوک، پهپاد نظارتی-جاسوسی بسیار پیشرفته نیروی دریایی آمریکا، در بالاترین ارتفاع پرواز می‌کرد که با آتش یک موشک زمین به هوای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سرنگون شد. این پهپاد می‌تواند به ارتفاع 60 هزار پایی یعنی حدود 18 کیلومتر برسد.

«بکا واسر» تحلیلگر اندیشکده معتبر «رند» در این باره می‌گوید، ساقط شدن این پهپاد نشان داد ایران در حال رونمایی از قابلیت خود و همچنین ارسال یک پیام برای ایالات متحده است.

وی افزود: «واقعیت این است که قابلیت ایران برای ساقط کردن این پهپاد اثبات می‌کند که آنها پیشرفت کرده‌اند و یا قابلیتهای بسیار مهمی را خریده‌اند و در به کار گیری آن نیز بسیار قابل هستند.»

این تحلیلگر غربی متذکر شد که ایران گفته موشکی که در این حمله استفاده شد موشک سطح به هوای بومی بوده است.

این کارشناس غربی در ادامه تحلیل خود به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر درست باشد، خیلی مهم است، چرا که این یک قابلیت تولیدی داخلی است و ایران توانسته آن را بسازد و همچنین می‌تواند آن را در اختیار بازوهای منطقه‌ای خود که تهدیدی برای آمریکا و شرکایش در منطقه هستند، قرار دهد.»

براساس گزارش «میلیتاری بالانس»، یک ژورنال سالانه از موسسه مطالعات استراتژیک آمریکا، ایران 32 سامانه از سیستم دفاع هوایی اس 300 روسی را نیز در اختیار دارد که از سال 2016 تا کنون در اختیار این کشور قرار داده شده است. اینها تهدیدات جدی به شمار می‌روند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود آورده است؛ علاوه بر اینها جمهوری اسلامی ایران سیستمهای موشکی از نوع ایرانی را هم توسعه داده است، از جمله موشکهای باور 373، سام طبس و سام رعد که به صورت منظم در رژه‌های نظامی این کشور نمایش داده می‌شوند.

این گزارش افزود: سپاه پاسداران می‌گوید که پهپاد آمریکایی را با سامانه سوم خرداد که یک ورژن از موشک سام رعد است منهدم کرده است.

به گزارش فارس، در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه 30 خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک " ارتش آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپادهای آمریکایی محسوب می‌شود.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس پیشین یک سرویس اطلاعاتی فرانسه که نخواسته نامش فاش شود نیز در این زمینه گفت: اگر نیروی هوایی آمریکا تعداد زیادی از هواپیماهای خود را به حریم هوایی ایران بفرستد، آنها باید برای «از دست دادن‌های بیشتر» آماده باشند، چرا که نیروهای ایرانی‌ کاملا آماده هستند.

5050

برچسب ها: پهباد آمریکایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار