حقوق شهروندان ایرانی زمانی نقض شد که صدام حسین با حمایت تسلیحاتی کشورهای غربی حمله شیمیایی کرد و اکنون 68 هزار مجروح شیمیایی داریم.
کد خبر: ۷۵۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ 24 June 2019

 

تابناک / رئیس قوه قضائیه گفت: امروز متهمان حقوق بشر مدعیان آن هستند به طوری که کشورهایی در عرصه داخلی و بین‌المللی از متهمان حقوق بشر به معنای واقعی کلمه به شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دیدار سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برپایه ایمان به ارزشهای اسلامی و کرامت برپا شده است از آنجا که کرامت به انسانیت انسان تعلق دارد و فطرت انسانی خلاف این موضوع را برمی‌تابد می‌تواند نقطه خوبی برای تفاهم باشد.

رئیس قوه قضائیه افزود: کرامت انسانی در واقع ارزش دادن و ترجیح انسان از جهت انسانیت است و مستلزم آن است که انسان دارای حقوق فطری، طبیعی و اجتماعی باشد. جمهوری اسلامی ایران حفظ کرامت انسانی را در مناسبات اجتماعی و سیاسی داخل کشور به عنوان سرلوحه اقدامات خود قرار داده است و عرصه بین‌المللی همواره مدافع صلح، عدالت‌گرایی و توجه به حقوق بشر بوده است.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: عدالت آرمان همیشگی انسان در طول تاریخ بوده است و این مسئله موضوعی استثنا‌ناپذیر است هرچند که در روزگاران ما اجرای عدالت نسبی است. رعایت حقوق بشر اسناد و مبنای هر تصمیم و اقدام در جمهوری اسلامی ایران است و عدالت مبنای تصمیم‌گیریها و سیاستها در جمهوری اسلامی ایران در ساحت فردی و ملی است.

رئیسی با بیان اینکه هر حرکت و سیاستی در جمهوری اسلامی ایران با شاقول عدالت سنجیده می شود گفت: انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی حقوق مردم را از حاشیه به متن آورد و این حقوق تأمین نمی‌شد مگر آنکه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای استکباری مقابله کند و به همین دلیل در جمهوری اسلامی ایران مفاهیم استقلال و آزادی به عنوان دو مفهوم مبارک در کنار هم نشستند.

وی ادامه داد: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارتقای حقوق بشر و توجه به کرامت انسانی از جمله دستاوردهایی بود که پس از دهه‌های سالهای استکبار خارجی به ثمر نشست و از جمله این اقدامات توجه به آزادی حق تعیین سرنوشت و برابری اجتماعی برای همه ایرانیان بود.

رئیسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی با ایجاد ساختار مردم‌سالارانه و بر مبنای عقلانیت اسلامی و مردمسالاری از ابتکارات امام خمینی(ره) بود. این مفاهیم در نظام قضایی ایران تجلی روشنی دارد و بر همین اساس بازسازی ایران یکی از اصول خود را به حقوق مردم اختصاص داده است.

رئیس قوه قضائیه افزود: امام خامنه‌ای با ارائه سیاستهای کلی در حوزه‌های خانواده، جمعیت و سلامت به منظور تحقق گامهای بزرگی را در راستای صیانت از کرامت اسلامی برداشته است و با تجربه‌ای که در حوزه قضایی دارند با جرات می‌گویم که آئین دادرسی در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران یکی از دقیق‌ترین و به روزترین آئین‌های دادرسی است که حقوق متهم و عامه به نحو روشن و وسیع در آن رعایت شده است.

وی بار دیگر با تاکید بر ا ینکه جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردمسالار است افزود: مردم ایران در سال اول انقلاب اسلامی برای انتخاب مدل نظام سیاسی آزادانه در انتخابات شرکت کردند و بیش از 98 درصد به جمهوری اسلامی رای دادند و بعد از آن نیز در انتخاباتهای دیگری نمایندگان خود را برای تدوین قانون اساسی انتخاب کردند و در یک رفراندوم به قانون اساسی تدوین شده رای دادند و همچنین در دو انتخابات دیگر در سالهای آغازین نمایندگان خود در مجلس و ریاست جمهوری انتخاب کردند.

وی یادآور شد: تقریبا به تعداد سالهای عمر انقلاب اسلامی انتخابات داشته‌ایم و حتی در شرایط جنگ تحمیلی نیز برگزاری انتخابات یک روز به تاخیر نیفتاد و همه نهادهای حاکمیتی در جمهوری اسلامی با رای مستقیم یا غیرمستقیم مردم تشکیل می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه فصل سوم قانون اساسی تماما به احصاء حقوق مردم و لزوم احترام و پاسداشت آن اختصاص یافته است گفت: در جمهوری اسلامی ایران اتخاذ هر تصمیم و انجام هر اقدام در پرتو ملاحظه و رعایت حقوق مردم است و تصمیم‌ها با فشار بیگانگان دچار تغییر و تحول نمی‌شود.

وی ادامه داد: با وجود دستاوردهای ذکر شده برخی کشورها به واسطه گرایشهای سیاسی تلاش می‌کنند ایران را به نقض حقوق بشر محکوم کنند. این در حالی است که حقوق بشر زمانی نقض شد که صدام حسین با حمایت آمریکا به ایران حمله کرد و 240 هزار نفر شهید و جمع زیادی مجروح شدند و حدود 1000 میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت.

رئیسی بیان کرد: حقوق شهروندان ایرانی زمانی نقض شد که صدام حسین با حمایت تسلیحاتی کشورهای غربی حمله شیمیایی کرد و اکنون 68 هزار مجروح شیمیایی داریم. ایران در حالی به بهانه نقض حقوق بشر مورد حمله قرار گرفته که گروهک تروریستی منافقین که دستشان به خون 17 هزار ایرانی آلوده است از فهرست گروه‌های تروریستی خارج شده و آزادانه هر سال در یک کشور اروپایی تجمع می‌کنند. امروز مردم ایران با نقض هدفمندحقوق خود از سوی آمریکا با تروریسم اقتصادی مواجه شده‌اند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران به گونه‌ای اعمال شده است که حتی به سازمان جهانی صلیب سرخ اجازه داده نشد برای کمک به آسیب‌دیدگان بلای طبیعی کمک به ایران ارسال شود.

وی تصریح کرد: آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه اصلی‌ترین ناقضان حقوق بشر در فلسطین و یمن هستند و امروز حقوق ملت فلسطین به طور مستمر نقض می‌شود و طبق آمارها 7 میلیون نفر فلسطینی آواره شده‌اند و طرح از پیش شکست خورده معامله قرن ناظر بر همین موضوع است. این در حالی است که جمهوری اسلامی برای فلسطین مبتنی بر اخذ غرامت انسانی که ایران معتقد است مردمانی که فلسطین به آنها تعلق دارد باید در یک رفراندوم آزاد دولت خود را تعیین کنند.

رئیس دستگاه قضا رژیم سعودی را بزرگترین ناقض حقوق بشر خواند و گفت: امروز در عربستان سعودی صف‌های اعدام تشکیل شده است اما آمریکا همچنان از این رژیم حمایت می‌کند و رژیم سعودی با حمایت آمریکا وارد جنگ یمن شد به طوری که طبق آمارها 60 هزار نفر از مردم یمن کشته شدند و عربستان سعودی از سوی نهادهای حقوق بشری بارها به عنوان جنایتکار جنگی شناخته شده و 80 هزار کودک یمنی براثر گرسنگی جان باختند اما همچنان از این کشور حمایت می‌شود.

وی با بیان اینکه آمریکا هم در نقض حقوق بشر وضعیت بهتری از متحدان در منطقه ندارد گفت: طبق گزارشها در آمریکا نابرابری اجتماعی شدیدی وجود دارد و 44 میلیون نفر از جمعیت این کشور در فقر به سر می‌برند و 32 درصد از جیره غذایی دولت استفاده می‌کنند و 40 درصد ثروت آن کشور در اختیار یک درصد از جمعیت است.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: امروز متهمان حقوق بشر مدعیان آن هستند به طوری که کشورهایی در عرصه داخلی و بین‌المللی از متهمان حقوق بشر به معنای واقعی کلمه به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه اعمال فشار با ابزار حقوق بشری به کشورهایی که متفاوت زندگی می‌کنند نادرست است گفت: یکی از معیارهای اصلی حقوق بشر احترام به اخذ تفاوت در کنار اصلی جهانشمولی است.

رئیس قوه قضائیه در پایان با اشاره به ساختار ستاد حقوق بشر در ایران گفت: در آینده نزدیک در جلسه شورای عالی ستاد حقوق بشر که بزودی برگزار می‌شود راه‌اندازی نهاد ملی حقوق بشر پیگیری خواهد شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار