رئیس قوه قضائیه گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در قانون باید به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود و به دلیل اهمیت این موضوع باید با حضور ایشان و اعضای اصلی ستاد این جلسات تشکیل شود.
کد خبر: ۷۵۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸ 24 June 2019

 

 سیدابراهیم رئیسی در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: وجود 12 هزار شهید در عرصه مبارزه با مواد مخدر که سلامت خود را برای مبارزه با سوداگران مرگ به خطر انداخته‌اند مورد ستایش است.

وی ادامه داد: مبارزه با مواد مخدر مسأله مهم جهانی است که در کشور ما نیز از مهمترین مسائل به حساب می‌آید که باید به آن توجه شود. در سطح بین‌المللی کنوانسیون‌هایی تصویب شده و در سطح کشور سیاست‌های بالادستی وجود دارد که ضرورت مبارزه با مواد مخدر را نشان می‌دهد. در ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اسنادی تهیه شده مانند سند پیشگیری و درمان، اجتماعی کردن و مشارکت عمومی که قابل تقدیر است و جدی بودن امر مبارزه از پیروزی انقلاب تاکنون مورد اذعان همه دستگاه‌ها قرار دارد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به کشفیات مواد مخدر، گفت: آمار کشفیات نشان‌دهنده آن است که مبارزه در کشور جدی است به طوری که کشف 275 میلیون ماده مخدر یا کشف 801 نوع از انواع روانگردان‌ها در دنیا موضوع کمی نیست. 

وی گفت: تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعتی به انواع پیچیده آن قابل توجه است و پس از 40 سال جای دارد که با همه اسناد بالادستی و مصوبات و مقررات موجود، یک باز نگاهی به آنچه تاکنون شده انجام گیرد. 

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: باید پرسید آیا اقداماتی که تاکنون شده کافی بوده یا خیر و فعالیت همه بازیگران این میدان و آمار و کشفیات مواد مخدر حاکی از جدیت این موضوع در نظام جمهوری اسلامی است اما آیا سازمان ملل که در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر کشور را تشویق می‌کند آیا در عرصه عمل نیز به وظیفه خود عمل کرده است؟

رئیس دستگاه قضا گفت: کشورهای اروپایی و آمریکایی آیا به وظایف خود در امر مبارزه با مواد مخدر عمل کرده‌اند و آیا صرف تقدیر لفظی از کشور کفایت می‌کند؟ باید پرسید که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها آیا به وظیفه خود عمل می‌کنند و سهم خودشان را بر مبارزه با مواد مخدر ایفا کرده‌اند؟ این در حالی است که ما نه مبدأ و نه مقصد تولید هستیم و تولیدکننده کشور افغانستان است. این کشور تحت اشراف کدام قدرت‌ها قرار دارد آیا کشورهای اروپایی و آمریکایی در آنجا حضور ندارند؟ اگر سازمان ملل بی‌طرف بود باید این کشورها را به سؤال بازمی‌داشت که چرا زیر چتر آنها این همه ماده مخدر تولید می‌شود. به نظر ما سازمان ملل به جای جایزه دادن به ما که اسمی و تشریفاتی است برود کشورهای مسؤول را برای پاسخگویی وادارد

وی گفت: در بحث مبارزه با مواد مخدر با سازمان‌هایی سازمان‌یافته در بحث قاچاق مواجهیم که اجیر سازمان‌هایی هستند که بسیار فعال بوده و باید شناسایی شوند البته برخی از آنها شناسایی شده و مشخص شده که به کجا متصل هستند.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: پشت این سازمان‌های قاچاق جریان‌های پیچیده مافیایی قرار دارند که از سوی کشورهای اروپایی و آمریکایی فعالیت می‌کنند که اسناد و مدارک آن نیز موجود است. 

رئیس دستگاه قضا  با تأکید بر اجرای یک کار منسجم در بحث مبارزه با مواد مخدر گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در قانون باید به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود و وی اگر به دلیل کثرت فعالیت و مشغله نمی‌تواند در تمام جلسات آن حضور یابد باید به دلیل اهمیت موضوع در برخی جلسات حاضر باشد تا همه دست‌اندرکاران به خط شوند و این ستاد باید با حضور رئیس جمهور و با اعضای اصلی ستاد برگزار گردد. 

وی گفت: از سوی دیگر ضمن احترام به نیروی انتظامی، میدان مبارزه با مواد مخدر کار اطلاعاتی و امنیتی می‌طلبد و از از وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی می‌خواهیم بخش مستقلی برای مبارزه و شناخت شبکه‌های ورود مواد مخدر و توزیع آن تشکیل شود و بازنگاهی در جایگاه اطلاعاتی ایجاد شده تا مبارزه‌ای متفاوت با مواد مخدر را شاهد باشیم.

آیت‌الله رئیسی کار اردوگاهی را در بحث نگهداری از معتادان ارزشمند دانست و گفت: اما باید فعال‌تر باشد و معتادان دیگر را نیز در خود جای دهد و به نحوی تدریجی سایر معتادان نیز به آن منتقل شوند. 

رئیس دستگاه قضا از سازمان صدا و سیما و سازمان‌های الگوساز خواست تا موضوع مبارزه با مواد مخدر در اولویت تولید سریال‌ها و بخش‌های فرهنگ‌سازی باشد تا نفرت عمومی به این موضوع در جامعه شکل بگیرد. 

وی بر ایجاد یک عزم ملی و جهانی تأکید کرد و گفت: یک عزم جهانی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد و در این موضوع می‌طلبد که وزارت امور خارجه برای مبارزه با این موضوع فعال‌تر شده و یک دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر برای رصد این موضوع تشکیل شود.

آیت‌الله رئیسی در پایان به بازسازی زندان‌ها اشاره کرد و گفت: نیازمند تدوین سند جامع مبارزه با مواد مخدر در بخش بین‌المللی و داخلی هستیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار