وزیر خارجه آلمان ضمن تاکید بر لزوم تنش‌زدایی در منطقه غرب آسیا گفت که راهبردی که آمریکا در پیش گرفته است، همچون گذشته اعمال فشار اقتصادی بر ایران است.
کد خبر: ۷۵۶۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ 24 June 2019

 

تابناک / هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان دیشب (یکشنبه‌ شب) با حضور در استودیوی شبکه خبری ZDF آلمان درباره تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و آینده توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام موضع‌گیری کرد.

وی در پاسخ به اینکه از دید وی تحولات منطقه تا چه حد جدی است، گفت: «شرایط بسیار جدی است. کشتی‌ها هدف قرار داده شده‌اند. یک پهپاد سرنگون شده. تنش در منطقه بالا گرفته ... با این حال همه طرف‌ها می‌گویند که خواستار جنگ نیستند. من در تهران و در تمامی منطقه بودم. هیچکس خواهان جنگ نبود. ایالات متحده هم همین نظر را دارد. در این زمینه باید کاری انجام داد و کاری که باید انجام دهیم این است که تنش را کاهش دهیم.»

مجری برنامه در ادامه به موضوع کانال مالی اروپا با ایران موسوم به «اینستکس» پرداخت و از وزیر امور خارجه آلمان پرسید که آیا توافق هسته‌ای با ایران مرده است؟ ماس در پاسخ گفت: «خیر این توافق نمرده است. ما در تهران بودیم تا یک‌ بار دیگر نشان دهیم که طرف‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای می‌خواهند به تعهدات خود پایبند باشند و به همین منظور می‌خواهیم که یک کانال مالی ایجاد کنیم.»

مجری، صبحت‌های ماس را قطع کرد و گفت که اما این کانال هنوز راه‌اندازی نشده است. وزیر خارجه آلمان پاسخ داد: «این کانال را‌ه اندازی نشده اما تکمیل شده و من امیدوارم که نخستین پرداخت از طریق این کانال در اسرع وقت انجام شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ما به توافق هسته‌ای اعتقاد داریم و اگر توافق هسته‌ای باقی بماند در این صورت ایران سلاح هسته‌ای نخواهد داشت و اگر این توافق وجود نداشته باشد در این صورت اطمینانی (درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران) نخواهد بود.»

ماس در ادامه درباره روابط اقتصادی و بازرگانی با ایران در ارتباط با توافق هسته‌ای هم گفت که اگر اعتبار به این موضوع اختصاص داده شود باید این اطمینان وجود داشته باشد که تبادل مالی بین‌المللی هم وجود داشته باشد. موضوع اختصاص اعتبار نیست بلکه شرکت‌ها باید تصمیم بگیرند... و متاسفانه این (وضعیت) نتیجه راهبرد فشار حداکثری است که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته است.که کمکی هم نمی‌کند.»

وی در ادامه گفت: «اگر همه درباره این توافق داریم که شرایط در منطقه جدی است و خطر جنگ وجود دارد و موشک‌ها آماده شلیک هستند در این صورت ما همانطور که قبلا هم گفته‌ایم، اکنون زمان دیپلماسی است و باید میان طرفین مذاکره صورت گیرد و ما باید توجه داشته باشیم که اگر ‌تنش‌ها شدت بگیرند در این صورت چنین چیزی فقط یک رویداد نخواهد بود بلکه به صورت خودکار به ایجاد یک فضای توام با خشونت منتهی می‌شود که سرانجام آن جنگ است و این جنگ فقط محدود به ایران نخواهد شد بلکه دامنه آن خاورمیانه و شرق میانه را در بر خواهد گرفت و این چیزی است که قطعا هیچکس خواهان آن نیست.»

ماس از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره خودداری از وارد شدن به تقابل نظامی با ایران هم استقبال کرد و گفت که اقدامات نظامی به تنش منجر می‌شوند. وی افزود: «آمریکا تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال کرده و این نشان می‌دهد که به طور ویژه راهبرد آمریکا مانند گذشته اعمال فشار اقتصادی است و ما امیدواریم که فشار نظامی در جهان کنار گذاشته شود. به همین منظور ما باید با هم صحبت کنیم. ما با شرکای آمریکایی هم صحبت می‌کنیم. شمار زیادی از اروپایی‌ها در روزهای گذشته به تهران رفتند. تا مانع از آغاز تنشی شوند که هیچکس نمی‌خواهد، به وقوع بپیوندد.»

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار