سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: نازنین زاغری را تبعه ایران می دانیم و جرم آن امنیتی است.
کد خبر: ۷۵۶۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸ 24 June 2019

 

سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در ابتدا به هفته حقوق بشر آمریکایی که از ششم تا 12 تیر است اشاره کرد و گفت: با ترور مقام معظم رهبری در سال 60 شروع می شود و حادثه هفت تیر و حمله شیمیایی و قربانیان زیادی که داشتیم و 12 تیر که سقوط هواپیمای مسافربری خلیج فارس با موشک ناو آمریکایی را داریم. این حقوق بشر آمریکایی را در یک هفته می توانیم مشاهده و قضاوت کنیم.

موسوی ادامه داد: به رغم فشارها و لفاظی ها دیپلماسی ادامه دارد و رفت و آمدهای دیپلماتیک و ابتکارات دیپلماتیک از سوی ایران و برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای برای کاهش تنش در منطقه ادامه دارد. ما هم از هرگونه کاهش تنش استقبال می کنیم و به دنبال افزایش تنش و مشکلات پس از آن نیستیم. آنهایی که دنبال این راه حل ها هستند به علت این تنش ها رجوع می دهیم که همان بدعهدی ها و تروریسم اقتصادی است که علیه ملت ایران تحمیل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اقدامات اخیر دستگاه دیپلماسی در پی تجاوز پهپاد آمریکایی عنوان کرد: اقدامات دیپلماتیک و حقوقی را انجام دادیم از جمله نامه به شورای امنیت و سازمان ملل و امیدواریم با شواهد و مدارک ارائه شده متجاوزان و آنهایی که دنبال تبلیغات منفی هستند بفهمند کار اشتباهی کردند و این پیگیری ها ادامه دارد.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران برجام را با دو کشور ادامه می دهد، گفت: ما تاکنون به برجام متعهد هستیم و اقدامات ما در چارچوب برجام است ولی حیات برجام به عنوان یک دستاورد و توافق چندجانبه بین المللی بستگی به اجرای تعهدات توسط همه طرف های برجامی دارد. با خروج غیرقانونی آمریکا کشورهای باقیمانده متعهد شده بودند نگذارند این دستاورد از بین برود ولی جز اندک تقلای شرکای ما بقیه کاری نکردند و ایران علیرغم میل خود مجبور شد در داخل مکانیسم برجام به عکس العمل دست بزند و برخی تعهدات را کاهش دهد.

وی عنوان کرد: ما خیلی منتظر اروپا نماندیم و نخواهیم بود و با کشورهای دوست به دنبال راهکارهایی هستیم و این تلاش ها از سوی دوستان و همسایگان ما از جمله روسیه ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر مقام انگلیسی و اظهارات مطرح شده از سوی معاون وزیر خارجه انگلیس بعد از دیدار با مقامات ایرانی تصریح کرد: این شیوه انگلیسی ها به ویژه در سفر اخیر غیرسازنده می دانیم، موریسون برای آشنایی با مواضع ایران به کشور سفر کرد و دیدارهایی با مقامات ایران از جمله عراقچی داشت که دیدار بسیار صریحی بود، طرفین مواضع خود را بیان کردند و طرف ایرانی تمام موارد را به خاطر اینکه ایشان تازه کار است و تازه وارد این عرصه شده است پرونده هایی که ایران به آنها درگیر بوده گفت و مواضع ما را اعلام کرد.

وی گفت: حرف هایی که بعد از دیدار گفتند نمی پسندیم و سازنده نمی دانیم قصد تحلیل ندارم ولی شاید بتوان گفت انگلیس با توجه به گرفتارهای داخلی و با بی دولتی مواجه و گرفتار بحران برگزیت است و شاید پشتوانه اتحادیه اروپا را دارد با سیاست های آمریکا همسو شده و همراهی با این سیاست ها برای ایران غیرقابل قبول است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات انور قرقاش گفت: اگر منظورشان از مذاکره با کشورهای همسایه و حاشیه جنوبی خلیج فارس باشد ایران مدت هاست اعلام و پیگیری کرده که آماده مذاکره و گفتگو با این کشورهاست و این را در راستای منافع منطقه و فرامنطقه می داند و ما پیمان عدم تعرض و مجمع گفتگوی منطقه ای را مطرح کردیم و الان آنها هستند که باید تصمیم بگیرند چه بخواهند کنند. ایران با آغوش باز آماده است با این برادران گفتگو کند.

وی درباره بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در بلژیک خاطرنشان کرد: ما به هیچ کشوری از جمله اروپا بدهکار نیستیم، پرونده اسدی در دستورکار وزارت خارجه و نهادهای ذیربط قرار دارد یکسری پیچیدگی های فنی دارد این کار در حال انجام و وکلای ایشان در حال پیگیری هستند ولی این پرونده سیری دارد که در حال انجام است و امیدواریم در نهایت به نفع ایشان ختم و بیگناهی ایشان که برای ما محرز است برای آنها ثابت شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: تصمیم گیری درباره مجرمان امنیتی را قوه قضاییه و دستگاه ذیربط انجام می دهد. خانم زاغری یک فرد دوتابعیتی است و ایران به صراحت اعلام کرده و قوانین ما هم نشان می دهد که ایران دوتابعیتی را نمی پذیرد. زاغری را تبعه ایران می دانیم و جرم آن امنیتی است و در حال گذراندن دوران محکومیت است. چنین کارهایی که به شانتاژ و جلب توجه شبیه است به حل این پرونده کمک نخواهد کرد و هرگونه مزاحمت برای کارهای عادی و جاری سفارت در لندن را نمی پذیریم به آنها اعلام و خلاف کنوانسیون های بین المللی است و نمی تواند مورد پذیرش ایران قرار بگیرد.

وی گفت: توصیه می کنیم اگر حرف و نکته ای است از طریق مراجع رسمی و قانونی پیگیری شود و اجازه دهند سفارت ایران کار خود را انجام دهد و این کارهای تخریبی را نمی پسندیم و اجازه نمی دهیم.

موسوی همچنین درباره خبر منتشر شده مبنی بر حمله سایبری آمریکا عنوان کرد: توان پدافند دفاعی سایبری ما در برابر این حملات زیاد است و بعید می دانم اثرگذاری خاصی داشته باشند ولی صرف این اعتراف اگر رسمی باشد نشان می دهد دچار خبط بزرگی شدند و خلاف حقوق بین الملل و رویه ها و علیه یک دولت مستقل اقدام به عملیات سایبری کردند که در جای خود می تواند مبنای کار حقوقی ما قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی گفت: اینکه اروپایی ها می گویند از برجام خارج و به کاهش تعهدات ادامه دهید خیلی مسموع نیست و در قالب برجام و تعهدات طرفین به برجام نمی گنجد.

وی به اروپایی ها توصیه کرد برجام را مجددا بخوانند و افزود: برجام به طرفین اجازه می دهد اگر طرفی نقض عهد کند طرف مقابل اقداماتی را صورت دهد. برای ایران اگر تعهدی از سوی آنها زایل شده و اجرا نشده، کاهش تعهدات و خروج از برجام پیش بینی شده است. آنها نمی توانند ادعا کنند ایران نقض عهد کرده و تعهدش را اجرا نکرده است. 15 گزارش آژانس نشان می دهد ایران به رغم بدعهدی ها و بی تعهدی آنها، کماکان به برجام پایبند بوده و در قالب آن عمل کرده است. اگر ایران ابتدا به ساکن اقدام به نقض تعهدات می کرد شاید حرفشان مسموع بود ولی اقدامی که ایران صورت داده عکس العملی بوده به کاهش تعهدات طرف مقابل و بنابراین چنین حرف هایی به هیچ وجه قابل قبول نیست و اصلا نمی توانند چنین اقدامی را صورت دهند و صراحتا به آنها اعلام شده است.

موسوی گفت: تا زمانی گام عملی و ملموس برداشته نشود و خواسته های به حق و قانونی ایران در چارچوب برجام عملی نشود اقدامات کاهش تعهدی خود را انجام می دهیم و اگر ببینیم اقدامی صورت نگیرد گام دوم را قاطع تر برخواهیم داشت.

 این دیپلمات ارشد کشورمان درباره کنفرانس منامه آن را شرم آور خواند و افزود: برگزاری کنفرانسی که باعث تشتت در جهان اسلام و فراموشی آرمان فلسطین شود و یا اینکه قدس شریف، فلسطین و حقوق مردم فلسطین را بفروشد و ضایع کند شرم آور است و این کنفرانس و به حراج گذاری آرمان فلسطین ره به جایی نخواهد برد و قطعا محکوم به شکست است و ما این اقدام آنها را محکوم می کنیم.

منبع: فارس
برچسب ها: نازنین زاغری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار