یک متخصص کاربردهای نظامی پهپادها در آمریکا، با دردناک‌خواندن سرنگونی پهپاد آمریکایی گلوبال‌هاوک توسط پدافند هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت که تصور این بود که این پهپاد هدف قرار نخواهد گرفت اما آمریکا وجهه خود را از دست داد.
کد خبر: ۷۵۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ 21 June 2019

 

تابناک / خانم «اولریکه فرانک» دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد و متخصص کاربردهای نظامی پهپادها در گفت‌وگویی، با «دردناک‌»خواندن سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط پدافند هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان هرمزگان، تصریح کرد که تصور این بود که این پهپاد هدف قرار نخواهد گرفت اما آمریکا وجهه خود را از دست داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنجشنبه ۳۰ خرداد اعلام کرد که یک فروند پهپاد آمریکایی را پس از تجاوز به حریم هوایی ایران، در منطقه کوه‌مبارک استان هرمزگان سرنگون کرده است.

متخصص پهپادهای نظامی آمریکا در این گفت‌وگو، با تأکید بر اینکه «پهپادی که سپاه پاسداران در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کرده، بزرگ‌ترین و گران‌ترین پهپاد نظامی تجسسی جهان است»، افزود: «پهپادی از نوع «ام کیو ۴ سی» به نام «ترایتن» که در واقع گونه‌ای از پهپاد «آر کیو ۴» گلوبال‌هاوک است که در نیروی دریایی آمریکا به‌کار گرفته می‌شود و مختص فعالیت‌های تجسسی است.»

وی که با رادیوفردا وابسته به سازمان مرکزی جاسوسی آمریکا (سیا) گفت‌وگو کرده، با بیان اینکه «ما کاملاً مطمئن نیستیم که کدام سیستم پهپادی سرنگون شده است»، گفت: «شما از آر.کیو ۴ گلوبال‌هاوک می‌گویید اما یک مقام آمریکایی می‌گوید که ام‌کیو ۴ سی ترایتن سرنگون شده است.

این پهپاد هم گونه دیگری از گلوبال‌هاوک است و در نتیجه بحث کم‌وبیش حول یک نوع سیستم پهپادی است. ترایتن در نیروی دریایی ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشخصاتش اندکی با گلوبال‌هاوک فرق دارد؛ به هر حال فرقی ندارد.»

فرانک با اشاره به اینکه «این پهپاد، بزرگ‌ترین پهپاد نظامی مورد استفاده است»، توضیح داد: «بحث پهپادی است که عرضش از یک بال تا بال دیگر حدود ۴۰ متر است و تقریباً شبیه هواپیماهای تجاری است. این سیستم پهپادی به نام جاروبرقی اطلاعات شناخته می‌شود، چرا که انباشته از تکنولوژی‌های برتر تجسسی برای عملیات‌های نظارت و شناسایی است.»

وی با بیان اینکه «گلوبال‌هاوک که بزرگ‌ترین پهپاد از نظر اندازه است. ما درباره عرض پهپاد و طول آن و وزن سیستم صحبت می‌کنیم»، گفت: «گلوبال هاوک مزایای دیگری دارد نظیر آنکه می‌تواند در ارتفاع بسیار بالا پرواز کند و برای مدت زمان طولانی نیز قابلیت پرواز دارد.

می‌تواند در ارتفاع ۹۰ کیلومتری پرواز می‌کند، یعنی بالای هوایپماهای تجاری پرواز می‌کند و برای بیش از ۲۴ ساعت هم می‌تواند به پرواز خود ادامه دهد. حتی نمونه‌هایی از این پهپاد می‌تواند تا ۳۵ ساعت در آسمان پرواز کند.

در نتیجه مزیت این پهپاد آن است که می‌تواند برای مدت زمان طولانی منطقه‌ای را از ارتفاع بسیار بالا و بدون نیاز به نشستن تحت نظر بگیرد.»

این کارشناس آمریکایی یادآور شد: «این اولین پهپادی نیست که ارتش آمریکا از دست داده است. پیش‌تر هم یک بار همین مدل از پهپاد دچار تصادف شده بود اما پیش‌تر مورد هجوم قرار نگرفته بود.

مطمئناً از دست دادن چنین سیستمی دردناک است، چون اولاً یک سیستم بزرگ و گران است. صحبت از از دست دادن میلیون‌ها دلار است. البته که موضوع از دست دادن کمی پرستیژ و وجهه نیز به میان می‌آید، خصوصاً وقتی چنین سیستمی در پی حمله سقوط کند.»

وی با بیان اینکه «این پهپاد بسیار بالاتر از حد معمول پهپادها پرواز می‌کند» تأکید کرد: «تصور این بود که هدف قرار نخواهد گرفت. در نتیجه یک ضرر اقتصادی است، و در عین حال از دست دادن وجهه و موضوع سیاسی که مسئله‌ساز است.»

فرانک در پایان با اشاره به اینکه این موضوع، موضوع کوچکی نیست، گفت: «فکر نمی‌کنم الزاماً به افزایش تنش منجر شود.»

منبع: فارس
برچسب ها: پهباد آمریکایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار