دانستنی های حقوقی با تابناک گیلان؛
تابناک / طلاق ویژه ی نکاح دائم است و در نکاح منقطع احکام طلاق جاری نیست. مطابق قانون ایران زوجه به صورت یکجانبه حق طلاق ندارد و صرفا در موارد مصرح قانونی و با شرایط معین میتواند بدون توافق یا رضایت زوج درخواست طلاق دهد.
کد خبر: ۷۵۵۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ 19 June 2019

تابناک / طلاق ویژه ی نکاح دائم است و در نکاح منقطع احکام طلاق جاری نیست. مطابق قانون ایران زوجه به صورت یکجانبه حق طلاق ندارد و صرفا در موارد مصرح قانونی و با شرایط معین میتواند بدون توافق یا رضایت زوج درخواست طلاق دهد.

 

طلاق به درخواست زوجه / مرد در چه حالتی میتواند به زوجه وکالت در طلاق دهد؟

 

یکی از این موارد عدم توانایی زوج در پرداخت نفقه است. نفقه ی زوجه نیازهای متعارف زندگی زن است که قانون فراهم کردن  ان ها را بر عهده ی مرد قرار داده است.چنانچه زوج از پرداخت نفقه خودداری کند دادگاه ابتدا حکم الزام به پرداخت نفقه را صادر میکند و چنانچه حکم به دلیل عدم تمکن مالی شوهر یا استنکاف مجدد وی اجرا نشود با درخواست زن دادگاه حکم طلاق را صادر میکند.

 

مورد دیگری که به موجب ان دادگاه به درخواست زوجه حکم طلاق را صادر میکند مربوط به عسر و حرج زن است که ماده ی 1130 قانون مدنی به ان اشاره کرده است. توضیح ان که هرگاه دوام زندگی زناشویی برای زن موجب سختی باشد و شوهر زن را طلاق ندهد زن میتواند از دادگاه درخواست طلاق کند. تشخیص وضعیتی که زن را موجب عسر و حرج کند با قاضی و محکمه ای ست که به دعوا رسیدگی میکند. البته "طرح الحاق یک تبصره به ماده ی 1130" که از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده مصادیقی از عسر و حرج را مشخص کرده است مانند اعتیاد زوج، ضرب و شتم،ابتلا به بیماری های صعب العلاج،ترک زندگی خانوادگی و ....

 

مورد سوم غیبت شوهر بیش از 4 سال است. طبق ماده ی 1029 قانون مدنی هرگاه شخصی 4 سال تمام غایب مفقودالاثر باشد زن او میتواند تقاضای طلاق کند.قابل تذکر است که در صورت صدور حکم طلاق زن میبایست از تاریخ طلاق عده ی وفات نگه دارد و اگر شوهر در مدت عده بازگردد میتواند اثر طلاق را از بین ببرد و چنانچه پس از مدت عده بازگردد دیگر حقی برای رجوع ندارد.

 

وکالت زن در طلاق:

 

مرد به دو صورت میتواند به زوجه وکالت در طلاق دهد.

1) امضای شروط ضمن عقد مندرج در قباله های ازدواج. نکته ی حائز اهمیت در این مورد ان است که وکالتی که از طریق شروط ضمن عقد به زوجه داده میشود محدود به شروطی شده و تنها با تحقق این شروط زوجه میتواند وکالت در طلاق خود را به اجرا بگذارد. این شروط به شرح ذیل است:

- استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت شش ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تادیه نفقه و همچنین در موردی که اجبار شوهر هم ممکن نباشد.

2-سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل نماید.

3-ابتلاء زوج به امراض صعب العلاج(بیماری خطرناک و غیر قابل درمان )به نحوی که دوام زندگی زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.

4-جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

5-عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صاح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.

6- محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به پنج سال بازداشت یا بیشتر شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.

7-ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.

از جمله اعتیادی که منجربه بی کاری زوج فروش اثاثیه و اسباب منزل و وارد نمودن ضرر و زیان به سلامت جسمی و روحی زن و فرزند گردد.

8-زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند.

تشخیص ترک زندگی خانوادگی (تشخیص عذر موجه با دادگاه است) یا اینکه زوج شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نماید.

2) از طریق دادن یک وکالت بلاعزل از سوی زوج به زوجه و ثبت ان در دفتر ثبت اسناد رسمی. با توجه به انچه گفته شد بهتر ان است که زوجه وکالت بلاعزل بدون قید و شرط و ثبت شده از زوج داشته باشد.

 

آرزو رضوی/کارشناس مسائل حقوقی

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار