به گزارش ایسنا، او در ادامه افزود: ایرانیان وانمود می‌کنند که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما هستند و از آمریکا هراسی ندارند. آنها به دلیل خروج ترامپ از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، با مشکلات اقتصادی مواجه هستند. اگر ایران از سلاح‌های هسته‌ای دست بکشد و رفتارهای خصمانه خود را رها کند، رئیس‌جمهور ترامپ با آنها مذاکره خواهد کرد.

انتقاد اروپا از سیاست‌های بولتون

این در حالی است که پیش‌تر ناتالی توچی، مشاور مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه راشا‌تودی با بیان اینکه سیاست دولت آمریکا درقبال ایران کاملا تحت تاثیر جان بولتون است، گفت ایران حق دارد تهدید به خروج از برجام کند. به گزارش «ایسنا» توچی درباره اولتیماتوم ایران به اروپا مبنی بر اینکه اگر اروپایی‌ها برای حفظ برجام کاری نکنند، تهران از این توافق خارج خواهد شد، گفت: «من وقتی خود را جای ایرانی‌ها می‌گذارم، تمام چیزی که می‌توانم بگویم این است که اگر یک تصمیم‌گیرنده در ایران بودم احتمالا همین تهدیدات را مطرح می‌کردم.» ناتالی توچی ادامه داد: «با این حال، من همچنین بر این باورم که کاملا غیرعقلانی است که ایران پیش از سال ۲۰۲۰ از برجام خارج شود، چراکه تنها یک سال و چند ماه تا وقوع تغییرات احتمالی در آمریکا زمان باقی مانده است.»

با ایران جنگ نداریم

پس از آنکه مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد که خواهان جنگ نیستند و هر کاری توانسته‌اند برای جلوگیری از آن انجام داده‌اند، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که کشورش تمایلی برای آغاز جنگ با ایران ندارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از هیل، نانسی پلوسی در گفت‌وگویی که روز یکشنبه منتشر شد، با اشاره به تنش‌های منطقه‌ای اعلام کرد آمریکا تمایلی برای جنگ با ایران ندارد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان اظهار کرد: «ما نه تمایلی به جنگ با ایران داریم و نه می‌خواهیم شرایط تحریک‌آمیزی را رقم بزنیم که پاسخی در پی داشته باشد.» پلوسی در ادامه با زیرسوال بردن انگیزه ترامپ برای آغاز جنگ افزود: «انگیزه او برای تحریک ایرانیان چیست؟ چرا رئیس‌جمهور به توافق هسته‌ای پشت کرد؟ بدون در نظر گرفتن مسائلی که رئیس‌جمهور اوباما بر سرش مذاکره کرد، منطق ترامپ برای این کارها چه بوده است؟ متخصصان زیادی از سفرا گرفته تا فرماندهان و دریاسالاران، همگی از توافق هسته‌ای حمایت می‌کردند.»

باید روی چین تمرکز کنیم نه ایران

از سوی دیگر تیم کین، سناتور ارشد کنگره آمریکا شامگاه یکشنبه در پیامی توییتری از مواضع دولت کنونی آمریکا در قبال چین، ایران و منطقه غرب آسیا به‌شدت انتقاد کرد. وی ضمن هشدار به دونالد ترامپ درباره تکرار اشتباهات پیشین این کشور در مسائل سیاست خارجی تاکید کرد، آمریکا باید به‌جای تقابل با ایران، روی چین تمرکز کند. به گزارش خبرگزاری فارس، این سناتور ارشد دموکرات در این پیام توییتری، به اشتباهات آمریکا در مسائل سیاست خارجی اذعان کرد و ضمن انتقاد از تقابل دولت ترامپ با ایران، خواستار تمرکز واشنگتن بر مقابله با پکن شده است. کین نوشت: «چه کسی از اشتباهات ما در سیاست خارجی نفع می‌برد؟ چین. چه کسی در جنگ آمریکا علیه عراق (سال ۲۰۰۳) پیروز شد؟ چین. چه کسی در جنگ جدید ترامپ علیه ایران، به پیروزی خواهد رسید؟ چین.»

ادعای تازه نماینده دموکرات

از سوی دیگر  در آخرین واکنش‌ها  به حمله به دو نفتکش در دریای عمان،آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر مدعی شده است که شواهد حمله ایران به نفتکش‌ها بسیار قوی ا‌ست البته وی همزمان از سیاست «فشار حداکثری» آمریکا نیز انتقاد کرده است. رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در ادعاهایی می‌گوید تردیدی نیست که ایران به نفتکش‌ها در دریای عمان حمله کرده، اما در عین حال افزوده سیاست دونالد ترامپ موسوم به «فشار حداکثری» علیه تهران، مانع از رهبری جامعه‌ بین‌المللی شده‌است. شیف در مصاحبه‌ای با برنامه «رودررو با ملت» در شبکه سی‌بی‌اس نیز ادعاهایی مطرح کرد و گفت: «تردیدی نیست که ایران پشت حملات است. در واقع این یک اشتباه اساسی از طرف ایران بود که مینی به کشتی چسباند، مین منفجر نشد، آنها مجبور شدند بروند و آن را بردارند.» اشاره این نماینده دموکرات مجلس نمایندگان به انتشار ویدئویی از سوی وزارت دفاع آمریکا است؛ به ادعای واشنگتن این ویدئو یک قایق گشتی ایران را نشان می‌دهد که به کشتی آسیب‌دیده کوکو‌کا نزدیک شد و یک «مین عمل نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا می‌کند.» ایران قویا اتهام حملات را رد کرده و می‌گوید این اتهام‌ها در راستای کارزار ایجاد ایران‌هراسی و فتنه‌جویانه است. شیف همچنین درباره برخی سیاست‌های واشنگتن علیه تهران انتقاداتی مطرح کرده است؛ وی چه در حساب کاربری‌اش در توییتر و نیز در مصاحبه با سی‌بی‌اس از خروج واشنگتن از «برجام» و سیاست‌های موسوم به «فشار حداکثری» بر ایران انتقاد کرده و اظهار کرده این سیاست‌ها مانع از ایجاد یک اجماع جهانی علیه ایران شده و منطقه را با خطر بی‌ثباتی روبه‌رو کرده ‌است. دولت آمریکا می‌گوید فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی برای آن است که تهران «رفتار بی‌ثبات‌کننده» خود را تغییر دهد. واشنگتن تاکید کرده این کارزار تا آن زمان ادامه خواهد داشت. دولت ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی شکل‌گرفته در دولت اوباما خارج شد. ترامپ بارها توافق اتمی دوره اوباما را «فاجعه‌بار» یا «توافقی خیلی بد» توصیف کرده و در چند مورد نیز گفته سیاست‌های او رفتار تهران را تغییر داده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۱ خرداد ماه در سخنانی مدعی شد: «وقتی آمدم، آنها همه‌جا مشغول ترور و ایجاد مشکل بودند. آنها دیگر این کارها را نمی‌کنند. من فکر می‌کنم به حق آمریکا خیلی بیشتر از هر زمان دیگری احترام می‌گذارند.» اسرائیل، عربستان سعودی و برخی از سیاست‌مداران آمریکا، از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، و بسیاری از جمهوری‌خواهان از خروج ترامپ از برجام حمایت کرده‌اند. دموکرات‌ها به‌طور عمده مخالف خروج از توافق اتمی بودند. طرف‌های دیگر توافق اتمی، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین بر حفظ آن تاکید کرده‌اند.