نماینده ایلام در مجلس :
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی موضوع تلاش نخست وزیر ژاپن برای حضور در تهران و وساطت و میانجی گری بین ایران و امریکا را موضوعی بدیع ، غیر منتظره و نیازمند واکاوی عنوان کرد و موقعیت این کشور را برای وساطت بین ایران و امریکا مناسب تر از اروپا می داند.
کد خبر: ۷۵۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ 11 June 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ سخنگوی دولت ژاپن هفته گذشته اعلام کرد که شینزو آبه، نخست وزیر این کشور، قرار است هفته جاری -چهارشنبه ۲۲ خرداد - به تهران سفر کرده و با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کند با انجام این سفر اولین حضور نخست وزیر ژاپن به جمهوری اسلامی ایران محقق می شود.

با انتشار این خبر در چند روز گذشته، طیفی گسترده از دولت های عربی و اسراییل گرفته تا ناظران سیاسی و رسانه های خبری داخلی و خارجی به کندو کاو و گمانه زنی در خصوص علت و موضوع اولین سفر نخست وزیر ژاپن به تهران پرداخته اند.

انان با مواضع و تلقی های مختلف از مثبت و منفی در خصوص حضور شینزو آبه به طور کلی هدف از این سفر را میانجی گری ژاپن برای کاهش تنش در منطقه و وساطت بین ایران و امریکا عنوان و تحلیل می کنند.

جلال میرزایی نماینده اصلاح طلب حوزه انتخابیه ایلام اظهار داشت: اینکه نخست وزیر ژاپن بعد از ۴۰ سال می‌خواهد به تهران بیاید خود جای سوال دارد چون تاکنون سوئیس، عمان و یا برخی از کشورهای اروپایی به عنوان میانجی ورود می‌کردند اما اینکه چرا در حال حاضر ژاپن به عنوان میانجی پا پیش می‌گذارد، موضوع جالبی است که باید از زوایای مختلف دیده شود. چرا ژاپن ورود کرده و نخست وزیر این کشور بعد از ۴۰ سال می‌خواهد به تهران بیاید خود جای سوال دارد.‌

میرزایی ادامه داد: ژاپن اولین شریک تجاری ما بعد از انقلاب بود که جایگاه خود را از دست داد ژاپن در ارتباط با منازعاتی که در خلیج فارس احتمال وقوع آن می‌رود، بیشترین آسیب را می بیند چون به نفت منطقه خاورمیانه وابسته است.

این نماینده مجلس به تحلیل میانجی گری نخست وزیر ژاپن پرداخت و اظهار کرد: جمهوری اسلامی از اروپا طلبکار است که در ارتباط با برجام چه کار کردید بنابراین موقعیت ژاپن برای میانجی گری مناسب‌تر است. اما اینکه موفق شود یا خیر بستگی به این دارد که ژاپنی‌ها تا چه اندازه می‌توانند نظر آمریکایی را تعدیل کنند و از سوی دیگر تا چه اندازه در ایران سرمایه گذاری می‌کنند بنابراین سیاست گذاران ما باید بر روی میانجی گری ژاپن تأمل داشته باشند.

وی موقعیت ژاپن برای میانجی گری را بهتر از اروپا ذکر کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی از اروپا طلبکار است که در ارتباط با برجام اقدام عملی، مشخص و کارسازی دربرابر کاخ سفید انجام نداده اند..

میرزایی اضافغه کرد: بنابراین موقعیت ژاپن برای میانجی گری مناسب‌تر است اما اینکه موفق شود یا خیر بستگی به این دارد که ژاپنی‌ها تا چه اندازه می‌توانند نظر آمریکایی را تعدیل کنند و از سوی دیگر تا چه اندازه در ایران سرمایه گذاری می‌کنند بنابراین سیاست گذاران ما باید بر روی میانجی گری ژاپن تأمل داشته باشند.

وی با اشاره به تحریم پتروشیمی از سوی آمریکا گفت: سیاست آمریکا در قبال ایران منسجم است و آنها از ابزار تحریم برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند که ایران مواضع و سیاست‌هایش را تغییر دهد.

وی ادامه داد: آمریکا همزمان نخست وزیر ژاپن را واسطه می‌کنند که با ایران صحبت کند اما از سوی دیگر برای اینکه بتوانند موضوع را پیش ببرند تحریم‌ها را اعمال می‌کنند تا فشاری بیاورند و ایران به مذاکره و شروط آمریکا تن بدهد.

این نماینده مجلس، تاکیدکرد: این موارد نشان از سیاست مشخص آمریکا در قبال ایران دارد بنابراین نمی‌توان گفت که موضع گیری آمریکایی‌ها دو گانه است و اقدامات آنها در خصوص پیشنهاد برای مذاکره بدون شرط از یک سو و تحریم پتروشیمی از سوی دیگر در یک راستا است.

میرزایی در خصوص کاهش نرخ ارز، تاکیدکرد: سفر وزیر خارجه آلمان در راستای فعال کردن اینستکس و سفر شینزو آبه در کاهش نرخ ارز مؤثر است و موجب کاهش التهابات در بازار ارز ش باید این سفرها را مثبت تحلیل کنیم./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
بعضی آقایان منئ جمله این نماینده فقط بلد است رفع همه مشکلات کشور را به زلف خارجی ها گره بزند تا الان به اروپا قسم می خوردند حالا به میانجیگری ژاپن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار