تابناک / تیم فوتبال پرسپولیس تهران در حالی توانست بعد از قهرمانی در لیگ برتر، در جام حذفی ایران نیز قهرمان شود که فینال این رقابت ها با اتفاقی عجیب و نادر در دنیای فوتبال همراه بود... فینال جام حذفی فوتبال ایران شب گذشته میان تیم های پرسپولیس تهران و داماش گیلان در ورزشگاه شهری ثالث یعنی شهدای فولاد اهواز برگزار شد.
کد خبر: ۷۵۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ 03 June 2019

تابناک / تیم فوتبال پرسپولیس تهران در حالی توانست بعد از قهرمانی در لیگ برتر، در جام حذفی ایران نیز قهرمان شود که فینال این رقابت ها با اتفاقی عجیب و نادر در دنیای فوتبال همراه بود.

 

فینال جام حذفی فوتبال ایران شب گذشته میان تیم های پرسپولیس تهران و داماش گیلان در ورزشگاه شهری ثالث یعنی شهدای فولاد اهواز برگزار شد.

این بازی قرار بود از ساعت 21 به وقت محلی برگزار شود، اما به دلیل آنکه کل ظرفیت ورزشگاه توسط هواداران پرسپولیس تکمیل شده بود و حدود 300 هوادار داماش بعد از طی بیش از هزار کیلومتر مسافت نتوانسته بودند وارد ورزشگاه شوند، تیم داماش به نشانه اعتراض از انجام بازی خودداری کرد.

 


رایزنی ها برای راضی کردن تیم داماش جهت انجام بازی به جایی نرسید و بازیکنان دو تیم که قبل از بازی نرمش کرده و بدن خود را گرم و آماده کرده بودند به داخل رختکن بازگشتند. در این میان مسئولان برگزاری بازی تصمیم گرفتند از سیدجلال حسینی کاپیتان و علیرضا بیرانوند دروازه بان محبوب پرسپولیس بخواهند با گرفتن میکروفن و صحبت با تماشاگران درخواست کنند جایی برای هواداران داماش در ورزشگاه باز کنند. اما این ترفند هم راه به جایی نبرد و هوادارانی که از شش ساعت قبل از بازی به ورزشگاه آمده بودند حاضر نشدند جای خود را به هواداران رقیب بدهند.

بعد از رایزنی های مختلف اعلام شد داماش راضی به بازی شده و دوباره بازیکنان به وسط زمین آمده و بدن های خود را گرم کردند. اما داماش باز هم اعلام کرد تا هواداران این تیم طبق قانون نتوانند وارد ورزشگاه شوند بازی نخواهد کرد. بدین ترتیب بازیکنان دوباره وارد رخکتن شدند و از بلندگوهای ورزشگاه اعلام شد بازی لغو شده است.

عده ای از تماشاگران با اعلام لغو بازی عصبانی شدند و شروع به شکستن صندلی ها و تخریب ورزشگاه نمودند. اما با دخالت نیروهای پلیس، بیشتر ورزشگاه خالی شد. بدین ترتیب مسئولین 300 هوادار داماش را وارد ورزشگاه کردند و سپس اعلام شد بازی برگزار خواهد شد.

تماشاگرانی که در حال بازگشت به خانه های خود بودند به سرعت به ورزشگاه برگشتند و بازی با 2 ساعت و نیم تاخیر و در ساعت 23.30 دقیقه به وقت محلی آغاز شد تا دیروقت ترین بازی انجام شده در تاریخ فوتبال ایران لقب بگیرد.

 


به دلیل اتفاقات رخ داده و افت کردن بدن های بازیکنان، فینال جام حذفی ایران در ضعیف ترین حد ممکن به لحاظ فنی برگزار شد و در نهایت پرسپولیس با یک گل به پیروزی رسید تا 17 روز بعد از جام لیگ برتر، اینبار جام حذفی را نیز بالای سر ببرد.

مراسم اهدای جام و مدال های تیم قهرمان در ساعت 2 بامداد به پایان رسید!

 

 

مقصر اصلی فاجعه در اهواز؛ پرسپولیس، داماش یا فتاحی؟!

 

شب گذشته در فینال جام حذفی ایران، رقم خوردن اتفاقاتی باورنکردنی و بی‌سابقه در استادیوم فولاد‌ آرنا، آبروی فوتبال ایران را حراج گذاشت و نخ‌نمای قارۀ کهن کرد.

در شبی که همۀ مخاطبین فوتبال ایران خود را مهیای مواجهه با دبل برانکو در فصل 97/98 کرده بودند، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که آخرین نبرد فصل تازه پایان یافته، برایشان تبدیل به یک فیلم سینمایی کمدی سیاه شود! جایی که به شعور میلیون‌ها ببیندۀ تلویزیونی توهین شد، برخوردی زشت و زننده با بیش از 40 هزار تماشاگر صورت گرفت و آبروی فوتبال ایران به پشیزی فروخته شد!

 

فلسفۀ استادیوم رفتن در اهواز و استان خوزستان، با توجه به وضعیت بسیار طاقت‌فرسای جوی، با سایر نقاط ایران متفاوت و عشق به فوتبال در مواجهه با حضور باشگاه‌های بزرگ ایران، در آنها موج می‌زند؛ به طرزی که در آتش سوزان گرمای بالای 50 درجه، وقتی قرار است بازی یکی از دو تیم سرخآبی‌های پایتخت برگزار شود، آنها استادیوم را ساعت‌ها پیش از برگزاری بازی تکمیل ظرفیت می‌کنند! چرا که سکوها محدود و تقاضا برای تماشای بازی بسیار بالا می‌باشد و این در حالی است که آنها سال‌هاست که با بدترین و وحشتناک‌ترین امکانات، حتی بدون آب آشامیدنی، در استادیوم‌هایی نظیر تختی و جهان آرا و غدیر و و حالا فولاد آرنا، به استادیوم می‌روند! پس همگی می‌دانستیم که در اهواز هیچ بلیتی بر روی زمین نخواهد ماند!

پرسپولیس و داماش
 

برخلاف آن‌چیزی که همگان از آن یک داستان جنایی ساخته‌اند، ماجرا بسیار ساده و واضح است! ساعت‌ها پیش از آنکه باشگاه داماش گیلان به یادش بیاید میهمان‌هایش از استان گیلان به اهواز رسیده‌اند، ورزشگاه جای سوزن انداختن را به خود نمی‌دید و تمام ظرفیت آن به دست سرخ‌ها، آن هم پیش چشم مسئولین این باشگاه پر شده بود و آنها در راس ساعت 17، یعنی 4 ساعت مانده به زمان برگزاری این دیدار به خوبی می‌دانستند که برای حضور هوادارانشان به ورزشگاه هیچ سکوی خالی وجود ندارد! پس در این‌جا ادعاهای باشگاه داماش مبنی بر ادای احترام به هوادار، کاملاً بی‌مفهوم می‌شود و این ماجرا رنگ و بویی دیگر را به خود می‌گیرد!

 

کسی نمی‌تواند منکر آن شود که می‌بایست طبق قوانین هواداران داماش گیلان در استادیوم فولاد‌آرنا، بر روی سکوهای از پیش منظور شدۀ خود بنشینند و از حداقل حق ممکن مبنی بر 1 درصد ظرفیت استادیوم بهره‌مند شوند، اما همین باشگاه داماش که خود مدعی قانون و احترام است، در این راستا چه کرد؟! آیا هواداری که قصد وارد شدن به استادیوم دارد مشکل کار است یا سازمان لیگی که در فاصلۀ 2 ساعت مانده به برگزاری این دیدار درهای استادیوم را می‌گشاید و در اتفاقی کم‌سابقه تمام سکوها اشغال می‌شود؟ یا شاید هم باشگاه پرسپولیس که از سوی وزارت ورزش با همراهی سیاهی لشگر هوادارانش راهی ورزشگاه شده بود!

پرسپولیس و داماش

 

باشگاه داماش به خوبی می‌دانست که در این دیدار جایگاه‌ها در اختیار پرسپولیس قرار خواهد گرفت، چرا که پرسپولیس محبوبیتی مثال زدنی نزد هواداران فوتبال ایران دارد، حتی سازمان لیگ نیز این ماجرا را می‌دانست و همۀ ما نیز به این اتفاق اشراف کامل داشتیم! اما چه شد که به یکباره 300 هوادار از غبار جاده‌ها رسیدند؟! همۀ آنها هوادار داماش گیلان بودند؟ یا تعدادی از آنها در قامت هواداران داماش ظاهر شده و از رقبای پرسپولیس بودند؟! به ویدیوهایی که در فضای مجازی به عنوان هواداران داماش از آنها منتشر شده دقت کنید! بسیاری از آنها لهجۀ محلی خوزستان را دارند، آیا آنها از گیلان به اهواز رسیده بودند یا برای ابراز مخالفت با پرسپولیس خود را به ورزشگاه رسانده بودند؟! 

 

 

مقصر اصلی این ماجرا را در جایی می‌توانید بیابید که صدای فریادها بیشتر است! سهم‌ها در رقم خوردن این فاجعه برابر است! سازمان لیگ مقصر است، اما نه به این شدتی که به طور احساسی از آن انتقاد می‌شود، چرا که آنها با لجاجت داماش نقششان در این اتفاق صدچندان شد، داماش گیلان شاید امیدوار بود که بتواند با وارد کردن شوک به این بازی و به بازی وارد کردن هواداران، ورق را به سوی خود بازگرداند و بر دوش سازمان لیگ تمام بار را بگذارد، اما این راه هرگز نمی‌توانست پاسخی دست داشته باشد! چرا که ماجرای شب گذشتۀ فینال جام حذفی فقط مربوط به آنها و 300 هوادار داماشی نبود! ماجرا مربوط به حداقل 40 میلیون نفر بود!

 

 

خدا را شکر به پرسپولیس گل نزدیم/ تماشاگران را فریب دادند

 

خدا را شکر به پرسپولیس گل نزدیم/ تماشاگران را فریب دادند

 

مدیرعامل باشگاه داماش گیلانیان گفت: خدا را شکر که به پرسپولیس گل نزدیم وگرنه مشخص نبود چه اتفاقی می‌افتاد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی الطافی مدیرعامل باشگاه داماش گیلانیان پس از باخت یک بر صفر این تیم در فینال جام حذفی فوتبال کشور مقابل پرسپولیس گفت: اتفاقات بازی دیشب برای مجموعه باشگاهی‌مان تأسف آور بود. شب قبل از بازی قرعه کشی شد تا میزبان بازی را به نوعی مشخص کنند. در قرعه کشی تیم داماش میزبان شد و اعلام هم کردند که نیمی از ظرفیت ورزشگاه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل باشگاه داماش گیلانیان افزود: خودمان اعلام کردیم با توجه به بعد مسافت گیلان تا اهواز ۱۰ درصد ظرفیت را می خواهیم تا هواداران پرسپولیس راحت تر بتوانند وارد ورزشگاه شوند. من همان ۱۰ درصد را هم نخواستم. چون پنج دستگاه اتوبوس برای انتقال هوادارانمان گذاشته بودیم که مجموع آنها ۲۰۰ نفر بود.

وی درباره عدم امتناع تیمش از بازی در راس زمان تعیین شده تصریح کرد: وقتی وارد چمن شدیم دیدیم اوضاع بسیار خطرناک است. بیش از ظرفیت هواداران، تماشاگران پرسپولیسی آمده بودند. هواداران ما را هم که وارد استادیوم شده بودند خارج کردند و گفتند اگر بمانید برایتان خطرناک است.

الطافی اذعان داشت: وقتی آقایان نمی توانند امکان حضور ۲۰۰ - ۳۰۰ نفر را فراهم کنند چطور می توانستند امنیت جانی ما را فراهم کنند؟ خدا را شکر که ما به پرسپولیس گل نزدیم وگرنه معلوم نبود چه بلایی سرمان می آوردند.

وی درباره اینکه آیا وساطتی از جانب وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت تا این تیم بازی کند؟ افزود: هیچکس با من تماس نگرفت که بازی کن یا بازی نکن. هواداران ما که با هزاران سختی به اهواز آمده بودند باید به استادیوم می آمدند تا بازی کنیم. خواسته زیادی هم نداشتیم. متاسفانه به نوعی مردم را گول زدند. چون اعلام شد بازی برگزار نمی شود. تماشاگران رفتند و سپس وارد استادیوم شدند تا فضایی برای هواداران ما در نظر گرفته شود. به نظرم هوادارانی که به استادیوم آمدند فریب خوردند و مجبور شدند دوباره به استادیوم بیایند تا بازی را ببینند.

 

 

پشت پرده برگزاری بازی پرسپولیس – داماش

 

همان طور که در تصاویر تلویزیونی مشخص بود بازی پرسپولیس – داماش در فینال جام حذفی لغو شده بود و تماشاگران حاضر در استادیوم به خانه های خود برگشتند.

به گزارش "ورزش سه"، برخی تصور می کنند به عمد اعلام شد بازی لغو شده است که تماشاگران حاضر در استادیوم به سمت خانه های خود برودند تا تماشاگران داماش وارد استادیوم شوند و دوباره بازی را از سر بگیرند در حالی که این طور نبود و بازی ابتدا به طور کامل لغو شده بود. عاملی که سبب برگزاری بازی شد تماس وزیر ورزش و جوانان با حاجی پور، مالک باشگاه داماش بود.

 

وزیر ورزش و جوانان در برهه ای که استاندار گیلان بود حاجی پور را به خاطر منصب سیاسی که در اختیار داشت، می شناخت و بعد از چالش هایی که در مسیر برگزاری بازی پیش آمد با او تماس می گیرد و از او می خواهد با گذشتن از حق قانونی اش، تیم را وارد میدان کند و اجازه دهد بازی برگزار شود چرا که عدم برگزاری این بازی تبعات زیادی برای فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان خواهد داشت که در نهایت صحبت های وزیر ورزش و جوانان مالک باشگاه داماش را قانع می کند و به تیم خود دستور ورود به زمین را می دهد. در همین کش و قوس تماشاگران زیادی استادیوم را ترک کرده بودند و خود به خود فضا برای نشستن تماشاگران تیم داماش در استادیوم مهیا شده بود.

 

وزیر ورزش و جوانان توام با این اتفاق داورزنی را مامور رسیدگی به پرونده بازی پرسپولیس و داماش می کند. صبح امروز داور زنی به همراه تورک رییس کمیته اخلاق و هم چنین حمیسی رییس حراست فدراسیون فوتبال راهی اهواز شده اند و قرار است در نشستی با استاندارخوزستان متوجه اتفاقاتی شوند که دیشب باعث نابسامانی در برگزاری بازی پرسپولیس – داماش شد. قرار است گزارش این نشست به وزیر ورزش و جوانان ارایه شود و هیچ بعید نیست دستاوردهای این نشست موجب برکناری چند مدیر ورزشی دیگر شود. دیشب و توام با این اتفاق کمیته اخلاق در بیانیه ای سعید فتاحی رییس کمیته مسابقات را از کار برکنار و حیدر بهاروند و طالقانی رییس هیات فوتبال استان خوزستان را احضار کرد.

 

 

وظیفه من نیست که به داماشی ها سکو بدهم!/می توانستیم علیه داماش رای صادر کنیم/علیه ما کارشکنی کردند



بهاروند با بیان اینکه قطعا داماشی‌ها حق داشتند ولی پشت در نمانده بودند و جایگاه ویژه برای آنها تهیه شد، ابراز کرد: وظیفه من نیست که ۱۰ درصد از جایگاه سکوها را به آنها اختصاص بدهم.

حیدر بهاروند پس از دیدار فینال جام حذفی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فکر می‌کنم خود دوستان رسانه‌ای که اینجا(ورزشگاه شهدای فولاد) بودند، دیدند و متوجه شدند که چه اتفاقاتی افتاد؛ ما که مسؤول برگزاری نظم ورزشگاه نیستیم و ما مسؤول برگزاری مسابقه هستیم.

 

او ادامه داد: ما می‌توانستیم مثل خیلی از کشورها بازی را تعطیل کنیم، اما به حرمت این همه تماشاگر که از راه‌های دور و نزدیک به ورزشگاه آمده بودند، اجازه ندادیم این اتفاق بیفتد؛ خیلی راحت می‌توانستیم طبق مقررات بازی را تعطیل کنیم، اما دیدید که تیم داماش ایراد گرفته بود که به تماشاگران ما جایگاه ندادند و البته حق هم داشتند.

 

رئیس سازمان لیگ اضافه کرد: بعد هم که جایگاه برای داماشی‌ها تهیه شد، سه بار حاضر به انجام مسابقه نشدند؛ ما می‌توانستیم بازی را تعطیل کنیم و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای را صادر کند ولی بخاطر ۳۰ هزار تماشاگر که از راه‌های دور و نزدیک به ورزشگاه آمده بودند، این کار را نکردیم.

 

بهاروند با بیان اینکه قطعا داماشی‌ها حق داشتند ولی پشت در نمانده بودند و جایگاه ویژه برای آنها تهیه شد، ابراز کرد: وظیفه من نیست که ۱۰ درصد از جایگاه سکوها را به آنها اختصاص بدهم؛ آیا من یگان ویژه و نیروی انتظامی هستم؟ از همه مردم عذرخواهی می‌کنم چون برای فوتبال ما خوب نبود؛ ۴۰ سال است در فوتبال هستم و برای اولین بار چنین اتفاقی را دیدم. کارشکنی شد و شاید این کارشکنی علیه ما بود.

 

او در پایان یادآور شد: اگر بازی‌ها مهندسی باشد که تا هفته آخر چهار تیم مدعی قهرمانی نمی‌شوند؛ اینکه سپاهان در وقت‌های اضافه نیمه نهایی جام حذفی پنالتی خراب کرده، مهندسی شده بود؟ یا اینکه یک شوت به پای مدافع سپاهان برخورد کرده و به دروازه رفته، مهندسی شده است؟

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
طرفدارهای پرسپولیس مردم واقعی ایران هستن و کسایی که توهین می کنن به ایرانی ها مسلما باید از کار برکنار بشن اما اون اراذل و اوباشی که شما ها با خودتون به اینبر و اونبر می برید و خود شما باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار