رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ادعایی درباره گفت و گوی نجفی با برادر میترا استاد/واکنش وندی شرمن به پیشنهاد "مذاکره بدون پیش‌شرط" پمپئو/واکنش پگاه آهنگرانی به پیشنهاد کدخدایی و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۰۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷ 02 June 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
توضیح فدراسیون فوتبال درباره "بادیگارد" ویلموتس

صبح امروز رسانه‌ها از تردد مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی ایران با بادیگارد شخصی در ایران خبر دادند. وابط عمومی فدراسیون فوتبال توضیحاتی درباره مطالب منتشره در رسانه‌های بلژیک ارائه کرد. فدراسیون فوتبال در اطلاعیه‌ای نوشت: به اطلاع می‌رساند آقای جورج به عنوان مشاور اجرایی و برنامه‌ریزی شخصی سرمربی تیم ملی در ایران حضور داشته و هیچ گونه قراردادی میان ایشان و فدراسیون فوتبال به امضا نرسیده است.در حالی فدراسیون فوتبال از "آقای جورج" نام برده که برخی سایت‌های بلژیکی مدعی شدند "سرژ بورلی" که افسر پیشین پلیس بلژیک است، به عنوان بادیگارد شخصی مارک ویلموتس به همراه او به ایران آمده است.

عکس «ندا آقا سلطان» را برای «همسر استراماچونی» فرستادند!

کامران منزوی در یک برنامه تلویزیونی از یک ماجرای عجیب گفت. اینکه چطور گروهی از ایران قصد داشتند همسر استراماچونی، مربی جوان ایتالیایی را بترسانند که به ایران نیاید. او در برنامه صبحگاهی شبکه سه، اما اسمی از تصاویر فرستاده شده نیاورد، ولی از این گفت که سعی این افراد، ایران هراسی و القای ناامنی در ایران بوده است. بعد از این گفته گروه‌های طرفدار انتخاب مربی خارجی به دنبال اسنادی رفتند که نشان دهند چه کسانی در پس پرده ترساندن مربی ایتالیایی بوده اند و در نهایت مشخص شد گروهی از  پیج‌های هواداری نامعلوم، تصاویری از لحظه کشته شدن ندا آقا سلطان در سال ۸۸ را منتشر کردند و همسر مربی جوان را تگ کردند و برایش نوشته اند ایران جای ناامنی است. اگرچه با لو رفتن پیج اصلی این مربی و همسرش، ده‌ها پست خوش آمد به این خانواده ارسال شد تا اینکه شب گذشته خبر رسید ترس مربی ایتالیایی و همسرش از کار در ایران ریخته و آن‌ها با شرایط کلی استقلال موافقت کرده اند.

فرماندار بندرعباس: یک کیلو ملخ تحویل دهید، ٨ هزارتومان بگیرید!

عزیز الله کناری عصر شنبه در جلسه مدیریت بحران شهرستان بندرعباس گفت: حسب دستور استاندار محترم و برابر هماهنگی انجام شده با مدیر کل جهاد کشاورزی استان، از امروز شنبه مورخ ۱۱ خرداد ۹۸ هر فرد روستایی می‌تواند به ازای تحویل هر کیلو گرم ملخ زنده مبلغ ٨ هزار تومان از دهیار روستای مربوطه دریافت کند و دهیاران نیز ملخ‌های خریداری شده را پس از جمع آوری در پایان هر روز به بخشداران تحویل نمایند و به ازای هر کیلو گرم ٩ هزار تومان دریافت کنند. فرماندار بندرعباس اظهار داشت: بخشداران مسئول مبارزه با ملخ در بخش مربوطه هستند. دهیاران باید در این زمینه اطلاع رسانی گسترده‌ای در سطح منطقه خود انجام دهند.

واکنش شورای شهر تهران به شوخی محسن هاشمی درمورد پرونده دکتر نجفی

روابط عمومی شورای شهر تهران درباره یک مصاحبه ساختگی که امروز در برخی رسانه‌ها منتشر شد اعلام کرد: صبح امروز و هنگام عبور رییس شورای شهر تهران از کنار خبرنگار برای حضور در جلسه علنی شورا، یکی از خبرنگاران برای شنیدن موضع رییس شورای شهر درباره پرونده دکتر نجفی اصرار کرد، مهندس هاشمی با توجه به عدم تمایل خود برای اظهار نظر در این موضوع، خارج از مصاحبه، با شوخی به این خبرنگار علت عدم پاسخگویی را حضور خبرنگاران زن عنوان کرد و البته از خبرنگاران خواست که این جمله را بعنوان مصاحبه منتشر نکنند، که متاسفانه شاهد بودیم که برخی رسانه ها، با تغییر ادبیات این شوخی به یک مصاحبه رسمی، آن را بعنوان یک اظهار نظر جدی منتشر کردند که موجب سوء تفاهم در بخشی از افکار عمومی شده است.

کیانوش‌راد: اقلیتی قوی بهتر از اکثریتی بی‌خاصیت در مجلس است

محمد کیانوش‌راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت یکی از کسانی که اگر چه از انتخاب افراد فعلی در لیست مجلس دهم برای لیست امید دفاع می‌کند، اما این انتخاب را محصول زمان خود می‌داند و با کنایه‌هایی به افراد فعلی خواستار عدم تکرار نگارش چنین لیستی شده است.او ادامه می‌دهد: «تصمیم شورای سیاست‌گذاری در حمایت از لیست امید مجلس فعلی، برای ممانعت از حاکمیت طیف مقابل در مجلس بود. از این لیست هم بیش از این نبایستی انتظاری می‌داشتیم. اما برای مجلس آینده، ادامه این سیاست درست نیست. اگر قرار است اصلاح طلبان در انتخابات آینده، آنهم با فرض رد صلاحیت‌های افراد موثر شرکت کنند، لااقل از افراد سست عنصر نباید حمایت کنند.»

کیانوش‌راد با بیان اینکه تشکیل فراکسیونِ اقلیت قدرتمند در مجلس، بهتر از فراکسیون اکثریت بی‌خاصیت است، می‌گوید: «این در حالی است که به نظر می‌آید امکان رقابت اصلاح طلبان در انتخابات آینده، در تعداد کمی از حوزه‌های انتخابیه خواهد بود. اگر اصلاح طلبان تصمیم به شرکت در انتخابات داشته باشند، باید به فکر تشکیل اقلیتی قوی به جای اکثریتی بی خاصیت باشند.»ین فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون آنطور که در دو انتخابات گذشته جواب داده این بار هم می‌تواند راهگشا باشد؟، می‌گوید: «پاسخ به این سوال، به شرایط آتی کشور، شرایط انتخابات، آرایش سیاسی جناح‌ها و نگاهِ و نظر مردم در ماه‌های آینده بستگی دارد. اکنون هر جناحی باید کار خود را دنبال کند.»کیانوش راد در حالی این سخنان را مطرح کرده که محمد رضا عارف گفته است در انتخابات ۹۸ با اعتدالیون ائتلاف نخواهیم کرد.

فعال اصلاح طلب: مردم دیگر به «تَکرار» توجه ندارند

ابراهیم اصغرزاده چهره سیاسی اصلاح طلب به روزنامه شرق گفت: در مقطع فعلی مردم از سیاست دلزده شده‌اند و به احتمال زیاد حتی اگر آقای خاتمی هم از مردم درخواست کند که بازهم در انتخابات شرکت کنید و به این یا آن گروه رأی بدهید، با استقبال چندانی مواجه نشود.وی افزود:مردم در مقطع فعلی از سیاست‌ورزی‌های بی‌نتیجه و اینکه مورد سوءاستفاده قدرت‌طلبان قرار بگیرند، خسته‌اند. آنها از بی‌تصمیمی و پیگیرنبودن اصلاح‌طلبان کلافه‌اند؛ به‌عبارتی مردم از اصلاح‌طلبی عبور نکرده‌اند بلکه از اصلاح‌طلبان بوروکرات و رفیق گرمابه و گلستان قدرت رانتی عبور کرده‌اند.

اگر اصلاح‌طلبی را به‌عنوان یک راهبرد برای تغییر وضع موجود تفسیر کنیم، هنوز هم مردم به آن باور دارند و سخنگوی واقعی این جریان یعنی آقای خاتمی هنوز هم در بین مردم اثربخش است اما به نظر می‌رسد تأکید بر سیاستی که پیش‌تر امتحان شد، چندان پاسخ‌گوی مطالبات مردم نخواهد بود.باوجود اینها جریان اصلاحات دارای سرمایه سنگین اجتماعی است که همچنان استعداد آن را دارد که مسیر کشور را اصلاح و باعث تحقق توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شود و از ایجاد تمامیت‌خواهی جلوگیری کند.نفوذ تفکر اصلاح‌طلبی در جامعه ایران آن‌قدر زیاد است که مانعی مهم برای پیشبرد پروژه بنیادگرایان داخلی، براندازان متوسل به نیروهای بیگانه و هواداران تحریم و مداخله نظامی است.
 
درخواست مطهری از رئیسی درباره دادگاه خاتمی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ارائه پیشنهادی مبنی بر حضور موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد به عنوان مطلع در دادگاه محمدرضا خاتمی، از رئیس قوه قضاییه خواست خط قرمز مصنوعی درباره انتخابات ۸۸ و محصورین را بشکند.علی مطهری در یادداشتی با عنوان «دادگاه پر برکت» که در اختیار ایسنا قرار داد، نوشت:«محاکمه آقای محمدرضا خاتمی به خاطر ادعای ۸ میلیون رأی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ فرصت مغتنمی است که یک بار برای همیشه پرونده حوادث سال ۸۸ که موجب تفرقه میان بخشی از ملت و کاهش سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی شده است رسیدگی و بسته شود. پیشنهاد می‌کنم در این دادگاه از آقایان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد به عنوان مطلع دعوت شود تا حقیقت ماجرا روشن شود. کاری که باید در ماههای اول این حوادث انجام می‌شد یعنی محاکمه علنی متهمان این حوادث، خوب است لااقل در قالب حضور این متهمان در این دادگاه به عنوان مطلع، صورت پذیرد.

نباید گفته شود اگر فرضا ادعای آقای خاتمی ثابت شود نظام آسیب می‌بیند، بلکه نظام از پنهان‌کاری، عدم شفافیت و بحث درباره فتنه ۸۸ را خط قرمز تلقی کردن، آسیب می‌بیند. نظام هیچ‌گاه از صداقت و حقیقت‌جویی آسیب نمی‌بیند بلکه سرمایه اجتماعی آن افزایش می‌یابد.با این اقدام یعنی حضور آن سه تن در دادگاه آقای محمدرضا خاتمی به عنوان مطلع، تکلیف محصوران نیز روشن می‌شود. از جناب آقای رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه می‌خواهم که این خط قرمز مصنوعی را بشکنند و کاری را که قوه قضائیه باید ۱۰ سال پیش انجام می‌داد، امروز انجام دهند.»

به گزارش ایسنا، دومین جلسه دادگاه «محمدرضا خاتمی» دبیرکل پیشین حزب مشارکت، به اتهام ادعای تقلب در انتخابات سال ۸۸، دیروز (شنبه) در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت برگزار شد.
 
ابتکارجالب یک امام جمعه‌ درخطبه‌ها

امام جمعه شهر پیشوا تقریبا یک ســال و نیم اســت بخشــی از خطبه‌های نماز جمعــه را به معرفی کتــاب و معرفی نویســنده کتاب اختصاص می‌دهد.
 
واکنش پگاه آهنگرانی به پیشنهاد کدخدایی

پس از اینکه سخنگوی شورای نگهبان از پگاه آهنگرانی دعوت کرد به عنوان ناظر بر فرایند انتخابات اسفند ۹۸ نظارت کند، بازیگر سینما به پیشنهاد سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد.پگاه آهنگرانی نوشت: من حدود یکسالی است که درگیر ساخت مستندی هستم که بخشی از آن به وقایع سال ۸۸ میپردازد و در همین ارتباط مثل همه مستند‌ها ممکن است با ده‌ها چهره سیاسی یا فرهنگی مرتبط با این موضوع گفتگو داشته باشم که سخنگوی محترم شورای نگهبان هم یکی از آنان است و جناب آقای کدخدائی لطف کردند و در این فیلم جلوی دوربین ما قرار گرفتند که از ایشان بابت این همکاری تشکر میکنم، اما مسئله نظارت بر انتخابات آینده توسط من که از طرف ایشان مطرح شد به گمانم صرفا جهت ابراز حسن نیت بود و من آن را چندان جدی نگرفتم، چون حرفه من سینماست و علاوه براین که شخصا علاقه‌ای به ایفای نقش ناظر در چنین معرکه‌ای ندارم آن را چندان عملی هم نمی‌بینم، چون کاری را که احزاب و سازمان‌ها با تشکیلات و سازماندهی وسیع نتوانستد انجام دهند و هزاران حرف و حدیث در آن به وجود آمد، چگونه ممکن است امثال من به شکل فردی بتوانند، پس منطقی است که نباید این پیشنهاد بزرگوارانه را جدی تلقی کنیم و بهتر است هر کدام به کاری که بیشتر بلدیم بپردازیم.گفتنی است؛ سخنگوی شورای نگهبان در پیامش نوشته بود: خانم آهنگرانی سوالاتی پیرامون انتخابات سال ۸۸ داشتند که تلاش کردم به آن‌ها پاسخ دهم. در پایان از ایشان دعوت کردم به عنوان یکی از ناظران مردمی شورای نگهبان بر فراینو انتخابات پیش رو نظارت کنند تا از نزدیک با نحوه عملکرد ناظران ما آشنا شوند.
 
ادعایی درخصوص وکیل نجفی

یک منبع آگاه در گفتگو با فرهیختگان گفت که محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران متهم پرونده قتل میترا استاد، علیزاده طباطبایی وکیل پرونده خودش را عزل کرد. بنظر می‌آید بیان اظهارات غلط که باعث ضربه به نجفی شده، علت این تصمیم بوده است. طی روز‌های اخیر انتقاد از اظهارات علیزاده شدت گرفته بود. این در حالی است که محمود علیزاده طباطبایی در گفتگو با انصاف نیوز درباره‌ی خبر عزلش از وکالت نجفی گفت: من اطلاع ندارم؛ به من خبری نداده اند.
 
واکنش وندی شرمن به پیشنهاد "مذاکره بدون پیش‌شرط" پمپئو

نماینده ارشد دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای به تازه‌ترین اظهار وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکره با ایران واکنش نشان داد. وندی شرمن در مذاکرات هسته‌ای در زمان ریاست جمهوری اوباما در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: عکس گرفتن با رهبر کره شمالی، دونالد ترامپ را به نتیجه دلخواهش نرساند. حالا وی به دنبال امتحان کردن شانس خود با ایران است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا امروز در دیدار با همتای سوئیسی خود اظهار کرد که آمریکا آماده است تا بدون پیش‌شرط با ایران وارد مذاکره شود.
 
واکنش فلاحت‌پیشه به اظهار نظر اخیر پمپئو
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا صورت نمی‌گیرد گفت: با توجه به اینکه دو طرف به زورآزمایی و چالش نهایی رسیده‌اند امکان رسیدن به یک توافق جدی وجود دارد منتهی باید آمریکایی‌ها برای توافق آمادگی داشته باشند.حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با ایسنا، در واکنش به اظهار نظر اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران است، گفت: واقعیت آن است که ترامپ درباره ایران دچار اشتباه محاسباتی شده بود. به همین دلیل فکر می‌کرد می‌تواند ایران را پای میز مذاکره بکشاند، اما ایران و کشور‌هایی که با ایران کار می‌کنند به گونه‌ای خود را سازگار با شرایط جدید کرده و تلاش نمودند تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنند.وی با تاکید بر اینکه مذاکره با ایران برای آمریکا برند و مزیت سیاسی محسوب می‌شود، گفت: ترامپ می‌خواست امضای خودش پای توافق باشد و اینکه از مزایای اقتصادی توافق با ایران بهره گیرد.فلاحت پیشه توضیح داد: آمریکایی‌ها قبل از برجام به ایران فشار آوردند که در نهایت ایران در برجام به توافق ۷۰ میلیارد دلاری با کشور‌های اروپایی و ۴۰ میلیارد دلاری با کشور‌های دیگر رسید که ترامپ این توافق را سودده برای آمریکا نمی‌دانست، چون باور او این است که هرگونه توافق در دنیا و یا در طرف مقابل توافق‌هایی که به هم زده می‌شود، باید در آن منافع آمریکا دیده شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با این توضیح که صحبت‌های پمپئو در آستانه سفر نخست وزیر ژاپن انجام می‌شود، افزود: آن‌ها به اصطلاح جریان قوی دیپلماتیک در موضوع ایران و آمریکا را شکل داده‌اند و سعی می‌کنند که به توافق برسند. از نشانه‌های این "جریان قوی دیپلماتیک" تکاپو در دنیای مرتجع است که دچار نگرانی شده‌اند.ترامپ نشان داد که در قبال رسیدن به توافق با ایران مجموعه شرایطی را فراهم کرده، چون اکنون دیگر آمریکا مسیر قهقرا را در پیش گرفته است.وی یادآور شد زمانی که آمریکا آخرین معافیت‌های نفتی را لغو کرد گفتم که آمریکا آخرین برگش علیه ایران را خرج کرد، اما ایران برگه‌های زیادی دارد. این همان سیر قهقرای آمریکا است کما اینکه امروز هم برخی تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق کردند و صحبت از گفت‌وگوی بدون پیش شرط می‌کنند.فلاحت پیشه در جمع بندی سخنان خود گفت: در شرایط کنونی مذاکره بین ایران و آمریکا صورت نمی‌گیرد مگر آنکه شرایط عادی شود. یعنی تحریم‌های ظالمانه در دوران ترامپ تعدیل شده که با تعدیل آن امکان ورود به تنش زدایی وجود دارد. دو طرف به چالش و زورآزمایی در حد نهایی رسیدند لذا امکان رسیدن به توافق وجود دارد منتها باید آمریکایی‌ها برای توافق آمادگی داشته باشند.
 
ادعایی درباره گفت و گوی نجفی با برادر میترا استاد
 
یکی از خبرنگاران در توییتی نوشت که برادر میترا استاد گفته است: نجفی یک‌ساعت با من حرف‌زد که رضایت بگیرد، اما رضایت نمی‌دهیم.یکی از خبرنگاران در توییتی نوشت که برادر میترا استاد گفته است: نجفی یک‌ساعت با من حرف‌زد که رضایت بگیرد، اما رضایت نمی‌دهیم.به گزارش انتخاب، مرجان لقایی در توییتر نوشته است: برادر میترا استاد در اولین گفتگو پس از قتل خواهرش به خبرنگاران گفته نجفی یک ساعت با من صحبت کرد رضایت بگیرد، اما ما رضایت نمی‌دهیم. قتل سیاسی نیست.پیشتر برادر میترا اعلام کرده بود که بزودی از پشت پرده‌های دسیسه قتل خواهرش سخت خواهد گفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار