قائم مقام منابع طبیعی استان گیلان گفت: بالا آمدن آب سفره‌های زیرزمینی سبب می‌شود که تولید برنج در سال جاری افزایش پیدا کند. امسال خوشبختانه پشت سد سپیدرود آب وجود دارد و قطعا محصول برنج امسال که محصول اصلی استان است، اضافه خواهد شد.
کد خبر: ۷۴۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ 11 May 2019

 تولید برنج امسال افزایش پیدا می‌کند

 

تابناک / غلامرضا حسین‌زاده در گفت و گو با ایسنا با حضور در دفتر این خبرگزاری، با بیان اینکه ما کشوری غنی هستیم اما به دلیل تحریم‌ها در زمینه تامین هزینه‌ها با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم، اظهار کرد: اگر از روش‌های آبیاری مدرن استفاده کنیم، هیچ‌گاه در استان گیلان با کمبود آب مواجه نخواهیم بود، استفاده کردن از این روش‌ها موجب می‌شود که راندمان آب به 90 درصد برسد که در این هنگام می‌توان شاهد مشکلات کمتری در این زمینه بود.
 
وی افزود: در تابستان در بحث تامین آب با مشکلاتی مواجه هستیم، زیرا در سال‌های گذشته برف آب شده کوه‌های اطراف به دریای گیلان ریخته می‌شد، اما اکنون به دلیل اینکه استان‌های زنجان و قزوین سدهایی را ساخته‌اند، این برف‌های آب شده وارد سدهای آن‌ها می‌شود.
 
حسین‌زاده با بیان اینکه با این وجود استان گیلان آب خوبی دارد، عنوان کرد: بالا آمدن آب سفره‌های زیرزمینی سبب می‌شود که تولید برنج در سال جاری افزایش پیدا کند. امسال خوشبختانه پشت سد سپیدرود آب وجود دارد و قطعا محصول برنج امسال که محصول اصلی استان است، اضافه خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه دخالت بشر در طبیعت به صورت غیر استاندارد خسارات سیل را بیشتر کرده است، تصریح کرد: خسارت سیل در شهر گیلان کم بوده و علت آن پوشش گیاهی بسیار خوب این منطقه و عدم ساخت و ساز است.
 
این کارشناس حوزه شیلات بیان کرد: سیل و باران امری طبیعی برای گیلان به شمار می‌رود و همانند سیلی که در استان‌های مختلف رخ داده، در استان گیلان هر ساله اینگونه اتفاقات را شاهد هستیم. به همین دلیل 200 ارزیاب بیمه سازمان نظام مهندسی که وظیفه این کار را بر عهده دارند، در ستاد بحران حضور داشته و در حالت آماده باش هستند تا به سایر استان‌ها کمک کنند.
 
اختصاص 35 هزار هکتار از اراضی شیبدار استان گیلان به کشت چای 
 
قائم مقام منابع طبیعی استان گیلان گفت: با توجه به اینکه چای محصولی است که در اراضی شیبدار کشت می‌شود، باید گفت که حدود 35 هزار هکتار از اراضی شیبدار استان گیلان به کشت چای اختصاص داده شده، زیرا پوشش گیاهی این زمین‌ها به نگهداری آب در داخل خاک کمک می‌کند.
 
وی با اشاره به عملکرد صندوق بیمه در این استان، بیان کرد: از ابتدای شروع کار صندوق بیمه ما با سازمان نظام مهندسی و ارزیاب‌ها همکاری‌هایی داشتیم، اما هنگامی که نام بیمه دولتی به میان می‌آید، باید بحث حمایتی در آن مطرح باشد.
 
حسین زاده خاطرنشان کرد: هنگامی که صندوق بیمه قصد دارد تا در زمینه سیل، بارندگی و غیره کمک‌هایی را به کشاورزان انجام دهد و خساراتی را پرداخت کند، نباید بر این باور باشد که پرداخت خسارات برای صندوق بیمه سودآور خواهد بود، این در حالی است که در چند سال اخیر صندوق بیمه به این امر اعتقاد داشت.
 
قائم مقام منابع طبیعی استان گیلان ادامه داد: در طی 10 سال گذشته از 238 هزار هکتار زمینی که در استان وجود داشت، بیش از 100 هزار هکتار بیمه شده، اما در سال گذشته 154 هزار هکتار از این میزان را بیمه کردند، یعنی مردم توان مالی بیمه کردن را ندارند.
 
وی اضافه کرد: در استان گیلان میزان زمین‌های بیمه شده هر سال کاهش پیدا می‌کند. زمانی صندوق بیمه وظیفه داشت که مساحت بیشتری را بیمه کنند، اما اکنون تمایلی به بیمه کردن مساحت بیشتری از زمین‌های مردم را ندارد.
 
حسین‌زاده با بیان اینکه باید بیمه را از چند جنبه بررسی کرد، گفت: نگاهی که سازمان نظام مهندسی به آن دارد، به نوعی جنبه مدیریتی است، یعنی کشاورز بدون تخصص فنی هر میزان که بخواهد به زمین خود کود بدهد، در صورتی که این کود برای کشور هزینه دارد و دولت آن را به کشاورزان ارزان‌تر می‎دهد.
 
این کارشناس حوزه شیلات افزود: کشاورزان بدون آزمایش خاک، کود بی‌رویه‌ای را به زمین خود می‌دهند، زدن کود بی‌‎رویه چندین معایب دارد، از جمله اینکه ساقه برنج بلند می‌شود و با وزیدن کوچکترین بادی منجر به خم شدن ساقه‌ها می‌شود که این امر خود موجب خساراتی خواهد شد.
 
حسین‌زاده تصریح کرد: سازمان کشاورزی در این زمینه همکاری لازم را ندارد و بر همین اساس ما صندوق بیمه محصولات کشاورزی را موظف کرده‌ایم تا افراد فاقد گواهینامه بیمه مهارت را بیمه نکنند که این می‌تواند نتایج خوبی را در آینده برای ارزیابی خسارات داشته باشد.
 
قائم مقام منابع طبیعی گیلان در خصوص میزان فارغ‌التحصیلان فعال در استان، گفت: سازمان نظام مهندسی یک سری اهداف و وظایفی را از جمله کمک به ارتقای تولید کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و غیره بر عهده دارد، اما اصلی‌ترین وظیفه این سازمان، سازمان‌دهی و سامان‌دهی فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی است.
 
حسین زاده ادامه داد: در بحث سازمان‌دهی، ما افراد را جذب کرده و سپس آن‌ها را بر اساس صلاحیت‌شان رتبه‌بندی می‌کنیم، بعد به آن‌ها پروانه اشتغال می‌دهیم تا بتوانند با آن پروانه فعالیت کنند.
 
این کارشناس حوزه شیلات بیان کرد: رویه دانشگاه‌ها در ایران به این شکل است که یک فرد کارشناس حوزه شیلات است اما در کشوری مانند مجارستان این کارشناسان به صورت تخصصی‌تر فعالیت دارد. بر همین اساس ما نیز در نظام مهندسی متوجه شدیم که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به دلیل پراکندگی دروس در تمام زمینه‌ها تجربه ندارند، به همین دلیل تلاش کردیم تا افراد را به سمت فعالیت تخصصی سوق دهیم.
 
وی خاطرنشان کرد: در این راستا کارگاه‌های آموزشی توسط این سازمان برگزار می‌شود که افراد در هر کارگاه به صورت مجزا شرکت می‌کنند. مدت زمان این کارگاه‌ها پنج سال است و هر سال 50 جلسه برگزار شده و در نهایت امتحانی از افراد گرفته می‌شود که در نهایت آن‌ها را براساس صلاحیت وارد عرصه کار می‌کنیم.
 
این کارشناس حوزه شیلات گفت: در حال حاضر 10 هزار و 400 نفر در سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان عضویت دارند که از این تعداد 62 درصد بیکار هستند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 17 هزار فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی در استان گیلان حضور دارند، اما فعالیتی ندارند. همچنین 500 نفر از اعضای ما در واحدهای فنی مرغ‌داری مشغول به فعالیت هستند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار