روند افزایش جمعیت در استان گیلان به دلیل مهاجرت‌ افراد غیر بومی، ساخت ویلا و خرید زمین‌های مردم بومی گیلان به شدت در حال آسیب زدن به این استان سرسبز شمالی است که در تولید محصولات کشاورزی نقش بسیار ارزشمندی دارد.
کد خبر: ۷۴۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ 05 May 2019

 ویلاسازی و مهاجرت زیاد به گیلان تا از بین رفتن شالیزارها و مراتع

 

خبرگزاری فارس: استان گیلان که یکی از پنج استان برتر کشور  با مساحتی بیش از 14 هزار کیلومتر و جمعیتی دو میلیون و 500 هزارنفری جزو استان‌های با تراکم جمعیت بالا محسوب می‌شود.

روند افزایشی جمعیت در این استان می‌تواند پیامدهای متفاوتی در حوزه‌های مختلف از قبیل فرهنگی، اقتصادی، کشاورزی و مسائل دیگر شود که اکنون به دلیل رشد بی‌رویه مهاجرت به این استان شاهد خسارت‌های جبران‌ناپذیر به کشاورزی و بافت سنتی استان گیلان هستیم.

اهمیت زمین‌های کشاورزی، شالیزارها و باغات چای از این رو ارزشمند است که اقتصاد مردم گیلان را تأمین می‌کنند.

زمین‌های کشاورزی برای همه ارزشمند است و همه افراد بومی استان از این مسئله آگاه هستند اما تعدادی از افراد به دلیل داشتن مشکل اقتصادی مجبور به فروش زمین‌های کشاورزی خود به افراد غیربومی می‌شوند تا بتوانند مشکلات اقتصادی خود را حل کنند.

روستائیان بومی گیلان معتقدند فروش زمین‌های کشاورزی به غیربومی‌ها و تبدیل آن زمین‌ها به شهرک و ویلا کار اشتباهی است و اگر مشکل اقتصادی نباشد مردم بومی استان گیلان هرگز دست به انجام این کار نخواهند زد.

به دلیل بیکاری و گران بودن ادوات کشاورزی، مردم بومی استان گیلان قادر به امرارمعاش نیستند و مجبور به فروش زمین‌های کشاورزی خود به غیربومی‌ها می‌شوند که این کار موجب خسارت‌های فراوانی ازجمله اینکه افراد بومی تبدیل به مستأجر و افراد غیربومی تبدیل به مالک می‌شوند.

جلوگیری از افزایش جمعیت در گیلان با تدوین برنامه‌های آمایشی

عمران علیزاده در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان به اینکه مهاجرت حق طبیعی افراد است و نمی‌توانیم این حق را از افراد سلب کنیم، اظهار کرد: ما در 10 سال اخیر شاهد افزایش مهاجرت به استان گیلان بودیم و اکنون نیز مسئله حاشیه‌نشینی در رشت 25 درصد آمار را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه مهاجرت افراد در 10 سال اخیر شامل بافت روستایی می‌شود، بیان کرد: گیان جزو پنج استانی مهاجرپذیر کشور است این در حالی است که پیش از این از گیلان بیشتر مهاجرت می‌شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اشاره به دلایل مختلف مهاجرپذیری استان گیلان تصریح کرد: بخشی از دلایل مهاجرپذیری گیلان به دلیل موضوع کشوری است که این مسئله در گیلان و مازندران در حال وجود دارد و بخشی دیگر نیز به دلیل مشکلات اقلیمی گیلان و بخشی نیز به دلیل گرانی در کلان‌شهرها است.

علیزاده با تأکید بر اینکه یکی از دلایل مهم و تأثیرگذار در فروش زمین‌های کشاورزی مسائل و مشکلات اقتصادی است، گفت: کم‌ارزش شدن پول ملی از مسائل مهم و تأثیرگذار در فروش زمین‌های کشاورزی به غیربومی‌ها است.

وی با اشاره به دیگر دلایل عمده مهاجرت‌پذیری به استان گیلان افزود: بیکاری، فقدان شغل، فقدان امکانات رفاهی، رشد دلالی و واسطه‌گری از عمده دلایلی است که موجب رغبت به فروش زمین‌ها به غیربومی‌ها و افزایش جمعیت در استان گیلان می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اشاره به پیامدهای افزایش روند جمعیتی به استان گیلان تصریح کرد: از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، آلودگی محیط‌زیست، مشکلات پسماند، خالی شدن روستاها از بومی‌ها، مسئله قومیتی از پیامدهای مختلف افزایش روند جمعیت است اما مهم‌ترین مسئله این است که غیربومی‌های ساکن در گیلان تنها مصرف‌کننده بوده و تولید کنند نیستند.

علیزاده با تأکید بر اهمیت برنامه‌های آمایشی در گیلان گفت: اگر با اقتضائات استان گیلان بتوانیم برنامه‌های آمایشی را تدوین کنیم، حتماً از روند افزایش جمعیت در استان گیلان می‌توان جلوگیری کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار