کد خبر: ۷۳۶۴۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵ 20 April 2019

بازداشت دو جاسوس اماراتی در ترکیه، رایزنی یک هیأت روسی بلندپایه با محمد بن سلمان درباره سوریه، تغییرات گسترده در کابینه عمران خان همزمان با سفر به ایران، امیدواری ترکیه به تمدید معافیت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دیدار نماینده ویژه پوتین با بشار اسد در دمشق، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افزایش سرمایه‌گذاری آمریکا برای خرابکاری در ایران و روسیه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «جینا هاسپل» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، از اختصاص منابع بیشتر در امور مرتبط با ایران و روسیه خبر داد.

مدیر سی‌آی‌ای در سخنرانی خود در دانشگاه آبرن در ایالت آلاباما گفته است، در سال گذشته، تیم رهبری ما گام‌هایی در راستای بهبود توانایی سی‌آی‌ای برای مقابله با چالش‌های پیش روی برداشت و تلاش‌های ما در حال نتیجه دادن است.

جینا هاسپل تصریح کرد، زمان، پول و خلاقیت بیشتری صرف مقابله با سرسخت‌ترین دشمنان آمریکا شده است.

مدیر سی‌آی‌ای گفته است: پس از سال‌ها تأخیر به دلیل معقول، تأکید بر مبارزه با تروریسم پس از یازدهم سپتامبر، سرمایه گذاری ما بر امور روسیه و ایران تقویت شده است.

افزایش سرمایه‌گذاری آمریکا برای خرابکاری در ایران و روسیه/بازداشت دو جاسوس اماراتی در ترکیه/رایزنی یک هیئت روسی بلندپایه با محمد بن سلمان درباره سوریه/تغییرات گسترده در کابینه عمران خان همزمان با سفر به ایران

جینا هاسپل همچنین گفته است: گروه‌هایی مانند داعش و القاعده را به دقت زیر نظر خواهیم داشت؛ اما ما توجه و منابع خود را بر دولت ـ ملت‌های رقیب متمرکز خواهیم کرد.

یادآور می‌شود، «دن کوتس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی به کمیته امنیتی مجلس سنا در بهمن ماه گذشته گفته بود در سال جاری میلادی تهدیدهای امنیتی علیه آمریکا و متحدانش دامنه و تنوع بیشتری خواهند داشت و چین و روسیه در این تهدیدها نقش مهمی دارند.

بازداشت دو جاسوس اماراتی در ترکیه

رویترز به نقل از منابع ترک از دستگیری دو جاسوس اماراتی در استانبول خبر داد. به گفته منابع ترکیه، این دو جاسوس از شهروندان عرب ساکن ترکیه جاسوسی می‌کرده‌اند و یکی از آنها با جنایت خاشقجی در ارتباط است. این افراد روز دوشنبه هفته جاری دستگیر شده‌اند.

هنوز جرئیات بیشتری در این رابطه منتشر نشده است.

رایزنی یک هیأت روسی بلندپایه با محمد بن سلمان درباره سوریه

یک هیأت روسی بلندپایه متشکل از وزارتخانه های امور خارجه و دفاع با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ریاض دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار درباره موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه بحث و تبادل نظر شد. سوریه یکی از مهمترین محورهای گفت وگو در این دیدار بود.

وزارت خارجه روسیه امروز در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود: «الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه و همچنین دو نماینده وزارت دفاع در دیدار با محمد بن سلمان حضور داشتند.

در ادامه بیانیه گفته شده، در این دیدار مفصل درباره روبط فیمابین و اوضاع خاورمیانه و منطقه خلیج فارس گفت وگو شد. طرفین همچنین درخصوص اهتمام ویژه به وجود تضمین هایی برای سازش سیاسی پایدار در سوریه بر اساس قطنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و حمایت از بازسازی سوریه تأکید کردند.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه خاطرنشان کرد، در جریان دیدار با محمد بن سلمان بر ضرورت تکمیل تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در اسرع وقت به عنوان یک گام مهم برای پیشبرد روند سیاسی در این کشور تأکید شد.

تغییرات گسترده در کابینه عمران خان همزمان با سفر به ایران

به دنبال استعفای ناگهانی «اسدعمر» وزیر دارایی پاکستان، «عمران خان» نخست وزیر این کشور ناگهان تغییرات گسترده ای در کابینه خود به وجود آورد.

گزارش ها حاکی است، «فوادچوهدری» که پیش از این به عنوان وزیر اطلاع رسانی پاکستان مشغول فعالیت بود به عنوان وزیر علوم و فناوری پاکستان انتخاب شد.

افزایش سرمایه‌گذاری آمریکا برای خرابکاری در ایران و روسیه/بازداشت دو جاسوس اماراتی در ترکیه/رایزنی یک هیئت روسی بلندپایه با محمد بن سلمان درباره سوریه/تغییرات گسترده در کابینه عمران خان همزمان با سفر به ایران

سمت مهم وزارت کشور نیز از «شهریار آفریدی» گرفته شده و به «اعجاز شاه» داده شده تا او به عنوان وزیر کشور جدید پاکستان کار خود را آغاز کند.

البته شهریار آفریدی نیز به کلی طرد نشده بلکه باید مسئولیت خود به عنوان وزیر امور مرزها را آغاز کند.

«غلام سرور خان» که تاکنون به عنوان وزیر نفت پاکستان فعالیت می کرد از امروز وزیر هوافضای این کشور خواهد بود.

«فردوس عاشق اعوان» سیاستمداری که از حزب مردم جدا شده و به حزب تحریک انصاف پیوسته بود نیز اینک به عنوان معاون ویژه اطلاع رسانی عمران خان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

«ظفرالله مرزا»، معاون جدید عمران خان در امور بهداشت و سلامت کشور خواهد بود و از امروز فعالیتش شروع می شود.

گفته می شود، عمران خان از برخی وزرای خود به خصوص وزیر نفت به دلیل کارکرد ضعیف گله داشت و آنها را مجبور به استعفا کرده است.

این در حالی است که اسد عمر رسما اعلام کرد، حاضر به ادامه فعالیت با حزب تحریک انصاف نیست.

برخی مجامع داخلی پاکستان مدعی هستند، دولت پاکستان دچار اختلاف درونی شده ولی «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان این ادعا را رد کرده است.

امیدواری ترکیه به تمدید معافیت تحریم های آمریکا علیه ایران

«ابراهیم کالین» که به آمریکا سفر کرده با اعلام اینکه ایران یکی از مهمترین تأمین کنندگان نفت مورد نیاز ترکیه بوده و همچنین یکی از مهمترین همسایگان این کشور محسوب می‌شود که مرزی طولانی را نیز با ترکیه دارد، عنوان داشت: امیدواریم آمریکا دوره معافیت از تحریم‌های علیه ایران را تمدید کند.

در ماه نوامبر آمریکا به ترکیه، ژاپن و شش کشور دیگر ۱۸۰ روز فرصت داد تا خرید نفت خود از ایران را پایان دهند اما اکنون با نزدیک بودن زمان پایان این دوره این هشت کشور به دنبال تمدید دوره معافیت از تحریم‌ها هستند.

در همین رابطه، جمعه «هیروشی سکو» وزیر اقتصاد ژاپن در کنفرانس خبری گفت: حفظ روابط ژاپن با ایران به عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده نفت خام در جهان بسیار مهم است زیرا ما تقریباً تمام نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تأمین می‌کنیم.

وی همچنین عنوان داشت: قصد داریم که مذاکرات نزدیک با طرف آمریکایی را برای جلوگیری از تأثیر مضر اقدامات ایالات متحده بر تأمین انرژی پایدار ژاپن و فعالیت‌های شرکت‌های خود داشته باشیم.

دیدار نماینده ویژه پوتین با بشار اسد در دمشق

«آلکساندر لاورنتیف»، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه و «سرگئی ورشینین»، معاون وزیر امور خارجه روسیه با «بشار الاسد»، رئیس جمهوری سوریه در دمشق دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، دفتر ریاست جمهوری سوریه جمعه (سی ام فروردین) اعلام کرد که بشار اسد در دفتر خود لاورنتیف و ورشینین و هیأت همراه آن دو را به حضور پذیرفت.

دو طرف در این دیدار در مورد جدول کاری نشست آتی مذاکرات آستانه و همچنین در خصوص اهمیت هماهنگی مداوم بین دو طرف در باره مسائلی که منجر به تحقق خواسته‌های مردم سوریه و رهایی آن‌ها از تروریسم و بازگشت امنیت و ثبات به سوریه شود، رایزنی کردند.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور سوریه در این دیدار بر اهمیت تلاش برای پشت‌سر گذاشتن موانعی که باعث عدم اجرای توافق‌های حاصل شده در خصوص استان ادلب از جمله از بین بردن گروه‌های تروریستی موجود در این استان می‌شود، تأکید کرد.

در این دیدار، «علی مملوک»، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه و «ایمن سوسان»، معاون وزیر امور خارجه سوریه و سفیر روسیه در دمشق حضور داشتند.

افزایش سرمایه‌گذاری آمریکا برای خرابکاری در ایران و روسیه/بازداشت دو جاسوس اماراتی در ترکیه/رایزنی یک هیئت روسی بلندپایه با محمد بن سلمان درباره سوریه/تغییرات گسترده در کابینه عمران خان همزمان با سفر به ایران

همزمان با این دیدار، «یوری بوریسکوف»، معاون «دیمتری مدودوف»، نخست‌وزیر روسیه در رأس هیأتی دولتی وارد فرودگاه دمشق شد و قرار است طی سفر دو روزه با همتای خود و وزیر امور خارجه سوریه دیدار کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار