کد خبر: ۷۳۶۴۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵ 20 April 2019
بعد از تعطیلات نوروز یک بار دیگر موج افزایش قیمت به بازار خودرو‌ها وارد شده و اکنون برای بسیاری از مردم این پرسش مطرح شده است که دلیل ورود این موج جدید افزایش قیمت خودرو چه بوده است؟ سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به این پرسش پاسخ داده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، قیمت خودرو‌ها در یک سال اخیر رشد بسیار چشمگیری داشته که کارشناسان برای این موضوع دلایل مختلفی را بر شمرده اند. در زمینه افزایش قیمت خودرو‌های خارجی می‌توان دلایلی، چون ممنوعیت واردات خودرو و همچنین افزایش قیمت دلار را برشمرد. در زمینه افزایش قیمت خودرو‌های داخلی نیز می‌توان به افزایش هزینه‌های تولید به دلیل افزایش دستمزد کارگران، افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت مواد اولیه، تحریم صنعت خودروسازی داخلی و ... اشاره کرد.

بعد از پایان تعطیلات نوروزی دوباره موج افزایش قیمت به بازار خودرو وارد شده است و قیمت‌ها در یک ماه اخیر دوباره افزایشی شده اند. به همین منظور و در راستای بررسی عوامل این افزایش قیمت اخیر، خبرنگار تابناک اقتصادی با سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفتگویی را ترتیب داده است.

در همین زمینه سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: قیمت خودرو‌های داخلی و مونتاژی در سال جدید افزایش یافته است و در حقیقت با یک آشفته بازاری در بازار خودرو مواجه هستیم. در حال حاضر از ۱۹ فروردین به این سمت، هنوز قیمت‌ها به حالت عادی خود باز نگشته است.
 
یک روز وقفه در عرضه خودرو یعنی یک موج قیمت به بازار/ قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار خودرو‌های خارجی/ لکسوس ۳ میلیاردی را ۵ میلیارد اعلام می‌کنند/ اجازه واردات خودرو‌های کارکرده زیر ۱۰ هزار دلار داده شود
 
وی ضمن اشاره به این موضوع که افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در سال جاری بین ۵ الی ۱۴ میلیون تومان بوده است، گفت: قیمت پراید ۱۳۱ که در ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ حدود ۴۱.۵ میلیون تومان بوده است هم اکنون در حدود ۴۷ میلیون تومان معامله می‌شود، قیمت پراید ۱۱۱ که ۴۵.۵ میلیون تومان بود هم اکنون به ۵۰.۵ میلیون تومان افزایش یافته است، قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ که قبل از سال به ۷۲ میلیون تومان رسیده بود الان ۸۲ میلیون تومان می‌باشد، قیمت پژو ۴۰۵ جی ال ایکس که به ۶۸ میلیون رسیده بود هم اکنون ۷۴ میلیون تومان معامله می‌شود و قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ که به ۸۶ میلیون تومان رسیده بود هم اکنون در حدود ۱۰۱ میلیون تومان معامله می‌شود.
 
موتمنی در مورد دلیل افزایش قیمت خودرو‌ها در سال جدید گفت: این افزایش قیمت به سمت تقاضا باز نمی‌گردد و تقاضا برای خرید کم است. وی ادامه داد: این افزایش قیمت به سمت عرضه باز می‌گردد. هر ساله معمولاً شرکت‌ها تا ۲۵ فروردین ماه به آن صورت خودرویی را به بازار عرضه نمی‌کنند و امسال نیز این اتفاق افتاده است. البته این بدان معنی نیست که شرکت‌ها را متهم به عدم عرضه کنیم بلکه به این خاطر است که این شرکت ها، چه شرکت‌های داخلی و چه شرکت‌های مونتاژکننده تا ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۸ تعطیل بوده اند و بعد از آن تا سیستم خود را به روز کنند چند روزی طول خواهد کشید. همین چند روز وقفه باعث شد تا آن آرامشی که قبل از سال در بازار حاکم بود بر هم بخورد. از طرفی هم اکنون بازار به گونه‌ای شده است که اگر یک روز در عرضه خودرو وقفه بیفتد یک موج قیمتی به بازار وارد می‌شود و برای فروکش کردن این موج قیمتی هم باید هفته‌ها صبر کرد. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مورد پیش بینی وضعیت قیمتی خودرو در روز‌های آتی گفت: اگر تولید انجام شود و عرضه افزایش یابد قطعاً قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

موتمنی در مورد قیمت خودرو‌های خارجی در بازار هم گفت: هم اکنون قیمت خودرو‌های خارجی در بازار بسیار بالاست و نسبت به قبل از سال، قیمت این خودرو‌ها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی افزایش یافته است. وی افزود: در بازار خودرو‌های خارجی خرید و فروشی به آن صورت انجام نمی‌شود و قیمت‌ها در این بازار به صورت سلیقه‌ای اعلام می‌شود.
 
فرد دارنده خودروی خارجی به علت آنکه می‌داند الان واردات ممنوع است و تعداد این نوع خودرو‌ها در بازار نیز کم است، قیمتی را بر اساس سلیقه خود اعلام می‌کند. به عنوان مثال قیمت لکسوس ال ایکس ۵۷۰ را ۵ میلیارد تومان اعلام می‌کنند در حالی که قیمت واقعی این خودرو ۳ میلیارد تومان است یا قیمت ایکس فور که قبل از سال ۱.۵ میلیارد تومان بود الان ۲ میلیارد تومان قیمت گذاری می‌کنند یا سانتافه‌ای که در آخرین روز سال گذشته ما پرونده آن را با ۷۰۰ میلیون تومان بستیم هم اکنون ۷۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌کنند یا توسانی که قیمتش تا قبل از پایان سال گذشته ۵۴۰ میلیون تومان بود هم اکنون ۶۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌کنند.
 
یک روز وقفه در عرضه خودرو یعنی یک موج قیمت به بازار/ قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار خودرو‌های خارجی/ لکسوس ۳ میلیاردی را ۵ میلیارد اعلام می‌کنند/ اجازه واردات خودرو‌های کارکرده زیر ۱۰ هزار دلار داده شود
 
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت خودرو‌های داخلی بر روی افزایش قیمت خودرو‌های خارجی تاثیرگذار بوده است یا خیر، گفت: بله، صددرصد تاثیرگذار بوده است.
 
وی ادامه داد: وقتی که قیمت خودرو‌های مونتاژ توسط شرکت‌ها افزایش می‌یابد قیمت این خودرو‌ها هم در بازار آزاد افزایش خواهد یافت.  
 
به عنوان مثال قیمت جک کرمان موتور در بازار از ۲۳۰ میلیون تومان در قبل از سال به ۲۵۰ میلیون تومان در بعد از سال افزایش یافت. دلیل این اتفاق چه بود؟
 
شرکت کرمان موتور قبل از سال خودروی جک را ۲۱۹ میلیون تومان فاکتور می‌کرد و بعد از تعطیلات همین خودرو را ۲۴۵ میلیون تومان فاکتور کرد. در نتیجه این افزایش قیمت ۲۶ میلیون تومانی توسط کرمان موتور، طبیعتاً قیمت این خودرو در بازار نیز افزایش خواهد یافت. این افزایش قیمت بار روانی را ایجاد خواهد کرد که بر روی قیمت سایر خودرو‌های مونتاژی هم اثرگذار خواهد بود.

موتمنی در پایان صحبت‌های خود گفت: ما اگر بخواهیم بازار باثبات و آرامی داشته باشیم به دلیل آنکه واردات ممنوع است باید تولید و عرضه را بیشتر کنیم. اگر نتوانیم نیاز روزانه بازار را تامین کنیم و خودرو به صورت قطره چکانی به بازار تزریق کنیم نخواهیم توانست قیمت‌ها را کنترل کنیم. وی ادامه داد: اگر واقعا نمی‌توانیم و قادر نیستیم عرضه خودرو به بازار را افزایش دهیم پیشنهاد این است که اجازه واردات خودرو‌های کارکرده زیر ۱۰ هزار دلار داده شود تا التهاب بازار فروکش کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار