کد خبر: ۷۳۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 16 April 2019

تابناک / موزه لاهیجان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان لاهیجان است که ابتدا به عنوان مقبره کاشف السلطنه مورد بازدید قرار می‌گرفت، با تکمیل ساختمان نیمه کاره مجاور آرامگاه و از سال ۱۳۷۵ به عنوان موزه تاریخ چای ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

منطقه گیلان، لاهيجان يکي از قديمي ‌ترين و زيباترين شهرهاي استان گيلان است که به "شهر چاي" شهرت دارد زيرا چايکاري در ايران براي نخستين ‌بار به همت "حاج محمد ميرزا کاشف‌السلطنه چايکار" در سال 1319 هـ.ق در لاهيجان آغاز شد و به‌ سرعت در اين شهر و ديگر مناطق سواحل جنوبي درياي مازندران توسعه يافت.

موزه لاهیجان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان لاهیجان است که ابتدا به عنوان مقبره کاشف السلطنه مورد بازدید قرار می‌گرفت، با تکمیل ساختمان نیمه کاره مجاور آرامگاه و از سال ۱۳۷۵ به عنوان موزه تاریخ چای ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این موزه از یک سالن اصلی دو طبقه، یک برج و دو فضای اداری شمالی و جنوبی تشکیل شده‌ است. طبقه همکف از سالن اصلی بنا، به اسناد و مدارک مرحوم کاشف السلطنه و وسایل مربوط به چای و چاینوشی اختصاص داده شده و طبقه دوم بنا را ویترین‌ها و اقلام مردم‌شناسی تشکیل می‌دهند.

" کاشف ‌السلطنه اول کسي بود که چايکاري را در ايران، وظيفه همت خود دانسته و تمام عمر علاوه بر خدمات عمده که بر دولت و ملت نموده با نهايت سعي دراين راه کوشيده و مجددا براي توسعه کشت چاي در سن 65 سالگي مأمور به هند و چين و ژاپن شده و در مراجعت از راه بوشهر در روز شنبه 31 فروردين 1308 شمسي در " کتل ملوب " با اتومبيل پرت و اين جهان را با جهاني آرزو به جهانيان واگذار و شهيد راه وطن شد.

آرامگاه کاشف‌السلطنه و موزه تاريخ چاي ايران، متعلق به دوره معاصر بوده و داراي شماره ثبت ملي 1769 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور است.  

در موزه تاريخ چاي ايران 532 قلم اشياي تاريخي ثبت شده است.  اين مجموعه هم‌اکنون با داشتن ادوات و وسايل سنتی و تخصصی مربوط به چاي و مدارکي مربوط به چگونگي فعاليت هاي پدر چاي ايران همه ‌روزه پذيراي بسياري از افراد بومي و نيز گردشگران است.

اسماعیل پورحسن مدیر شعبه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لاهیجان در گفت و گو با ایسنا با بیان این که نوروز امسال بیش از ۴۹۵ هزار نفر گردشگر در این شهرستان اقامت داشته اند افزود: بقعه شیخ زاهد و موزه تاریخ چای ایران بیشترین بازدید را در این ایام داشتند.

این مسئول پل خشتی لاهیجان، حمام گلشن، بافت تاریخی لاهیجان، غار شیخان‌بر یا شیخان‌ور، خانه محمد صادقی، بقعه چهار پادشاه، مساجد جامع و اکبریه، مقبره شیخ زاهد گیلانی، بقاع سید رضا کیا، سید احمد میر شمس‌الدین، سید حسن صیقل‌بنه و سید موسی بارکوسرا را از جاذبه‌های تاریخی و زیارتی لاهیجان عنوان کرد و گفت: در تعطیلات نوروز امسال حضور گردشگر در شهرستان لاهیجان افزایش چشمگیری داشته است.

آرامگاه کاشف السلطنه (موزه تاریخ چای ایران) در شهرلاهیجان، انتهای خیابان کاشف شرقی، بعد از میدان دکتر حشمت، در میان خیابان شهید هاشمی نژاد و کاشف شرقی واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار