کد خبر: ۷۳۴۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ 14 April 2019
نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، گفت: میزان بارش کشور در نیمه اول فروردین سال جاری، ۱۹ برابر سال آبی گذشته و حدود ۳ برابر دوره متوسط دراز مدت ۵۰ ساله بوده است.
 
گراف فراکسیون مستقلین ولایی

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست امروز( یکشنبه 25 فروردین ماه) فراکسیون با حضور وزیر نیرو، گفت: میزان بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر سال ۱۳۹۷) تا ۲۳ فروردین سال جاری، ۲۹۳ میلیمتر بوده که نسبت به آمار بلند مدت ۵۰ ساله، ۴۵ درصد و نسبت به متوسط بارندگی سال گذشته بیش از ۱۷۴ درصد افزایش داشته است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میزان بارش کشور در نیمه اول فروردین سال جاری، ۱۹ برابر سال آبی گذشته و حدود ۳ برابر دوره متوسط دراز مدت ۵۰ ساله بوده است، گفت: حدود 1.3متوسط بارندگی یکسال کشور در طی دو هفته فعالیت جبهه های بارشی (از تاریخ  26 اسفند 1397 لغایت 12 فروردین 1398) باریده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کل جریانات ورودی به مخازن سدهای کشور بیش از ۵۲ میلیارد مترمکعب بوده که 3 و نیم برابر سال گذشته بوده و بیش از ۲۵۰ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: ۳۸ درصد ورود آب به سدهای کشور (معادل ۲۰ میلیارد مترمکعب ) مربوط به بیست روز اول فروردین ماه بوده است.

44 تالاب خشک کشور 40 تا 100 درصد آبگیری شده است

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی بارش های مناسبت سال جاری و حجم زیاد جریان های سطحی، ۴۴ پهنه از تالاب های مهم کشور که در اثر خشکسالی مستمر سال های اخیر دچار مشکلات جدی شده بودند، بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری کرده و از آب پر شده اند.

23 میلیارد مترمکعب از آب سدها به صورت هدفمند رهاسازی شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور با بیان اینکه بمنظور مدیریت مخازن سدها و کنترل تراز آنها و جلوگیری از وارد آمدن خسارت سیلاب به پایین دست نسبت به رها سازی هدفمند ۲۳میلیارد مترمکعب تا پیش از وقوع سیلاب استان های جنوب و جنوب غرب کشور اقدام شده است، گفت: میزان ۱۰ میلیارد مترمکعب بیشتر از نیازهای عادی مصارف سدها بوده و این اقدامات در ۷۰ سد بزرگ مخزنی در ۲۰ استان انجام شده و کماکان در تعداد زیادی از استان ها ادامه دارد.

ذخیره مخازن سدها 62 درصد افزایش داشته است

جعفرزاده با تاکید بر اینکه حجم آب ذخیره شده در مخازن سدهای کشور ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در حال حاضر ۷۶ درصد حجم مخازن سدها آبگیری شده و از حیث تامین آب شرب، کشاورزی و سایر مصارف، باعث پایداری و تضمین تامین آب استان‌های مختلف کشور شده است، عنوان کرد: به صورت مثال سدهای زاینده رود در استان اصفهان، درودزن و سلمان فارسی در فارس، دوستی در خراسان رضوی، چاه نیمه ها در سیستان و بلوچستان، سفید رود در گیلان، استقلال و شمیل و نیان در هرمزگان آبگیری شده‌اند.

سه برابر ظرفیت سد دز رهاسازی شده است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رکورد حداکثر سیلاب روزانه ورودی در طول دوره آماری ۶۵ ساله رودخانه کرخه با متوسط روزانه ۵۹۰۰ متر مکعب در ثانیه و دبی پیک ساعتی ۸۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه شکسته شد، تصریح کرد: این سیلاب عظیم برای اولین بار در سد کرخه کنترل و مهار شد و به اندازه کل ظرفیت سد تاکنون آب از سد رهاسازی شده، همچنین میزان آب خروجی از سد دز افزایش قابل قبولی داشته  است.

 
بازدید کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از سد دز

 

وی اضافه کرد: از حدود 75 هزار کیلومتر طول رودخانه های دارای اولویت کشور، تاکنون کار تعیین حد بستر و حریم 53 هزار کیلومتر معادل ۷۰ درصد طول کل رودخانه ها صورت گرفته و نقشه های مربوطه جهت رعایت حدود حریم و بستر رودخانه ها به دستگاه های ذیربط ارسال شده است.

سالانه نسبت به رفع تصرفات و آزادسازی 2هزار هکتار از حریم و بستر رودخانه ها طی سنوات اخیر اقدام شده است

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در اجرای تغییر رویکرد برنامه های آزادسازی تصرفات غیرمجاز حریم و بستر رودخانه ها و به پشتوانه حمایت‌های قوه قضاییه از اقدامات موردی به سراسری، سالانه نسبت به رفع تصرفات و آزادسازی 2هزار هکتار از حریم و بستر رودخانه ها طی سنوات اخیر اقدام شده است، خاطرنشان کرد: در راستای جلوگیری از صدور اسناد مالکیت بستر رودخانه ها و ضرورت انجام استعلامات از وزارت نیرو قبل از صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز، تاکنون 30 هزار کیلومتر از رودخانه های کشور در سامانه کاداستر ملی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار