کد خبر: ۷۳۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴ 13 April 2019

خانه خانوادگی هوشنگ ابتهاج در رشت تخریب شد

 

تابناک / خانه خانوادگی هوشنگ ابتهاج در شهر رشت تخریب شد تا در اثر تعلل میراث فرهنگی بار دیگر یک یادگار فرهنگی برای سودجویی و ساخت بنای نوساز نابود شود.

 

خانه ابتهاج

 

براساس تصاویر منتشر شده از شهر رشت، خانه مادری هوشنگ ابتهاج شاعر سرشناس معروف به سایه در شهر رشت تخریب شده است. این تخریب در حالی صورت گرفته که سال‌هاست بحث ثبت ملی این خانه مطرح است.

سازمان میراث فرهنگی پس از سال‌ها تعلل در ثبت ملی این بنا مدتی پیش اعلام کرده بود که انتساب این خانه به خانواده ابتهاج مشخص نیست.

هوشنگ ابتهاج نیز در واکنش به این ادعا به رسانه‌ها اعلام کرده بود همه می‌دانند این خانه به خانواده آنها تعلق داشته است. وی گفته بود: سند و اسناد این خانه در شهردازی و جاهای دیگر موجود است و همه می‌دانند این بنا به ما تعلق داشته است.

با وجود این مصاحبه و اعلام اینکه کارشناسان دفتر ثبت سازمان میراث فرهنگی در حال پیگیری این پرونده هستند، تعلل و کندی همیشگی سازمان میراث فرهنگی و بی‌توجهی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان و مدیران دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث به این بنا، این یادگار فرهنگی شهر رشت برای سودجویی و ساخت بنای نوساز تخریب شد.

 

 

خانه دارای مالک خصوصی بود! / قرار بود شورای شهر رشت آن را به قیمت 30 میلیارد ریال خریداری کند!

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت : خانه دارای مالک خصوصی بود و قرار بود شورای شهر رشت آن را به قیمت 30 میلیارد ریال خریداری کند.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ضمن تایید این خبر گفت : خانه دارای مالک خصوصی بود و قرار بود شورای شهر رشت آن را به قیمت 30 میلیارد ریال خریداری کند و طی انجام این فرایند ، ثبت آن در فهرست آثار ملی نیز انجام شود.


شهرود امیرانتخابی در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: خانه کوکی امیر هوشنگ ابتهاج در دهه 40 شمسی در اختیار مالک خصوصی قرار گرفته بود و مادامیکه خانه در اختیار مالک خصوصی قرار دارد، این اداره کل نمی تواند هیچ گونه اقدامی در خصوص ثبت ملی انجام دهد.


موضوع تخریب خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج در دیماه امسال داغ شد اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان گیلان اعلام کرده بود: خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه شاعر معاصر کشورمان در رشت، ثبت ملی می شود.


در همان زمان یلدا ابتهاج فرزند این شاعر بزرگ در آلمان طی ارتباط تلفنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود که باور نمی کنم؛ خوشبینم؛ اخبار خوشی در راه است و باید منتظر ماند.


اما گویا این خوشبینی ثمر نداد و روز (جمعه) این خانه در محله استاد سرا رشت تخریب شد.


اسفند ماه سال 96 در 90 سالگی استاد امیر هوشنگ ابتهاج، دو فوریت الزام شهرداری رشت به خرید خانه مادری او و تبدیل آن به بنیاد شعر و ادب سایه با رای قاطع اعضای شورای شهر تصویب شده بود.


ابتدای محله استادسرای رشت خانه مادری امیرهوشنگ ابتهاج و همچنین محل تولد پسر خاله او گلچین گیلانی است؛ امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به ه.ا.سایه شاعر و غزلسرای معاصر، زاده ششم اسفندماه 1306 در رشت است و سرایش های پرنیانی اش از گیلان، آرام و ملایم ترجمان جهان می شود تا هم امروز که برای فرزندان ادب اندیش این آب و خاک، تبدیل به اسطوره ای سترگ در شعر معاصر این سرزمین شده است.

 

 

گفتنی است پس از این اتفاق تاسف بار شاهد واکنش های متعددی نسبت به این موضوع بودیم که بخشی از آن ها را با هم مرور خواهیم کرد:

 

 

خانه سایه

 

دختر هوشنگ ابتهاج (هـ. ا. سایه) به تخریب خانه مادری این شاعر در رشت واکنش نشان داد.

یلدا ابتهاج در پی تخریب خانه مادری سایه در رشت که اعلام شده بود به خاطر بحث بر سر انتسابش به این شاعر ثبت ملی نشده و سرانجام پس از حدود دو سال کش و قوس تخریب شد، در صفحه شخصی‌اش نوشته است:

«افتاده‌ام از دیروز در تب و درد تن و امروز خبر رسید آخر! خانه مادری سایه در رشت فرو ریخت...
گفته و نوشته بودند بارها: خانه ابتهاج در رشت بنیاد شعر و ادب می‌شود.
خانه کودکی ابتهاج در رشت ثبت ملی می‌شود.
خانه کودکی ابتهاج در رشت تخریب نمی‌شود.
داستان فرهنگ و هنر انگار در این سرزمین همیشه بیگانه است. از ما نیست!
شما را چه به فرهنگ، هنر، شعر و ادب!
دلتنگم و با هیچ‌کسم میل سخن نیست
 کس در همه آفاق به دلتنگی من نیست»

 

 

 

بارها گفتم مدیرکلی میراث فرهنگی در قواره امیرانتخابی نیست؛ از مونسان و سالاری خواستم تکلیف را روشن کنند!

 

 

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری خانه ملت در واکنش به تخریب خانه کودکی هوشنگ ابتهاج به تابناک گفت؛ میراث های فرهنگی و طبیعی (ملموس و ناملموس) هر کشوری ظرفیت جذب گردشگران جهانی را دارد و گیلان ما نیز با توجه به داشتن گستره وسیعی از این میراث ها، با ثبت، معرفی و ترویج آنها می تواند به صنعت گردشگری اش رونق بیشتری بخشد.

 

لاهوتی تصریح کرد: رتبه صنعت گردشگری ایران از نظر ایمنی و امنیت در جهان رتبه ۸۷، بهداشت رتبه ۷۹، منابع انسانی و بازار کار رتبه ۱۰۵، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات رتبه ۹۴ و میزان مناسب بودن محیط تجاری رتبه ۷۹ را بدست آورده است و ایران فقط ۰.۸ درصد درآمد جهانی در این صنعت را داراست. این آمار با توجه به ظرفیت های موجود نظیر مکانهای تاریخی، استعداد طبیعی، ویژگیهای مرم شناختی، فرهنگی و جغرافیایی توانمندی زیادی برای توسعه توریسم دارد، قابل تامل است.

 

لاهوتی با اظهار تأسف نسبت به بی‌توجهی مسئولان دولتی به میراث فرهنگی و آثار باستانی، دولت را موظف به توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی میراث فرهنگی کرد و گفت: توجه به میراث فرهنگی ماندگار، اصالت ما را رقم می‌زند و با نابودی میراث تیشه به ریشه خودمان می‌زنیم.

 

عضو کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری خانه ملت در پایان اظهار کرد: بارها گفتم مدیرکلی میراث فرهنگی در قواره امیرانتخابی نیست و از مونسان و سالاری خواستم تکلیف را روشن کنند! ؛ مدیرکل فعلی گردشگری گیلان به هیچ عنوان توان اداره گردشگری استان را ندارد و با اقدامات خود اندک سرمایه گذاران موجود را هم مایوس می کند و چندین مرتبه هم به استاندار گیلان گفتم که گزینه فعلی در قواره گردشگری استان نیست و نباید فرصت ها را از دست دهیم.

 

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار