کد خبر: ۷۳۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱ 11 April 2019

انصراف مصر از ائتلاف ضد ایرانی، گفت وگوی ترامپ با بن سلمان در مورد ایران، برگزاری نشست تشکیل «ناتو عربی» در عربستان سعودی و جریمه یک میلیارد دلاری بانک انگلیسی بر سر نقض تحریم‌های ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به سرنگونی بمب افکن راهبردی آمریکا توسط طالبان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته برخی رسانه‌های افغانستا،ن از سقوط یک بمب‌افکن متعلق به نیروهای تروریست ارتش آمریکا در منطقه «لر» واقع در شهرستان «واشیر» ولایت هلمند خبر دادند.

بر اساس اعلام طالبان، این بمب‌افکن راهبردی از نوع B52 بوده که در این منطقه از سوی نیروهای این گروه مورد شلیک قرار گرفته است.

سرنگونی بمب افکن راهبردی آمریکا توسط طالبان/انصراف مصر از ائتلاف ضد ایرانی/ گفتگوی ترامپ با بن سلمان در مورد ایران/ برگزاری نشست تشکیل «ناتو عربی» در عربستان سعودی

هنوز هیچ مقام رسمی دولت افغانستان و نیز مقامات ناتو در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

انصراف مصر از ائتلاف ضد ایرانی

بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران) «رویترز» به نقل از منابع آگاه، از کناره‌گیری مصر از مشارکت در طرح «ناتوی عربی» که به ابتکار آمریکا و با هدف ایجاد جبهه‌ای واحد علیه ایران مطرح شده است، خبر داد.

رویترز که این تصمیم مصر را ضربه‌ای به راهبرد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مهار قدرت ایران توصیف کرده، به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: مصر رسما تصمیم خود به انصراف از مشارکت در این ائتلاف را به آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، مصر هیأتی به نشست روز یکشنبه اعضای این ائتلاف هم که در شهر ریاض عربستان سعودی برگزار شد، اعزام نکرده است.

سرنگونی بمب افکن راهبردی آمریکا توسط طالبان/انصراف مصر از ائتلاف ضد ایرانی/ گفتگوی ترامپ با بن سلمان در مورد ایران/ برگزاری نشست تشکیل «ناتو عربی» در عربستان سعودی

رویترز با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد جبهه‌ای متشکل از متحدان عربش برای مقابله امنیتی، سیاسی و اقتصادی با ایران، به نقل از منابع آگاه، نوشته است: «مصر به این دلیل انصراف داد که در جدی بودن این ابتکار تردید داشت و هنوز سند رسمی که این طرح را تشریح کند، دریافت نکرده بود؛ به این دلیل که این طرح خطر بروز مناقشه با ایران را افزایش می‌داد.»

یک منبع عربی دیگر هم گفته که عدم اطمینان به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا و احتمال اینکه جانشین ترامپ، طرح ناتوی عربی را کنار بگذارد، هم از جمله عوامل اثرگذار بر تصمیم قاهره بوده است.

یک منبع سعودی در مورد روند پیشرفت این طرح گفته است: «خوب پیش نمی‌رود.»

گفت وگوی ترامپ با بن سلمان در مورد ایران

دفتر ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد: دونالد ترامپ با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در مورد ایران گفت وگو کرده و ترامپ در این گفت وگوی تلفنی، ضمن مهم ارزیابی کردن نقش عربستان در ثبات منطقه، بر لزوم افزایش فشارها علیه ایران تأکید کرده است.

این در حالی است که اقدام واشنگتن در روز دوشنبه، مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، واکنش‌های منطقه‌ای و بین المللی گسترده‌ای را موجب شد. در حالی که این اقدام با محکومیت بسیاری از کشورها و گروه‌های مقاومت مواجه شد، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از آن استقبال کردند.

برگزاری نشست تشکیل «ناتو عربی» در عربستان سعودی

نمایندگان کشورهای آمریکا، عربستان سعودی، امارات، بحرین، کویت، قطر، عمان و کویت در ریاض نشست مقدماتی برای تشکیل «ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» تشکیل دادند؛ ائتلافی که در رسانه‌ها به «ناتو عربی» معروف شده است.

«واس» خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش کرد که این نشست روز دوشنبه برگزار شده و توضیح داد، «طلال بن عبدالله العتیبی» مشاور نظامی محمد بن سلمان ولی عهد سعودی، ریاست هیأت عربستان سعودی در این نشست را بر عهده داشت.

واس همچنین مدعی شده است، این نشست گامی مهم برای آغاز «ناتو عربی» است که «هدف آن گسترش ثبات و امنیت در منطقه و تمامی جهان خواهد بود.»

سرنگونی بمب افکن راهبردی آمریکا توسط طالبان/انصراف مصر از ائتلاف ضد ایرانی/ گفتگوی ترامپ با بن سلمان در مورد ایران/ برگزاری نشست تشکیل «ناتو عربی» در عربستان سعودی

طبق این گزارش، این نشست مقدماتی برای تشکیل ناتو عربی، یکی از نتایج نشست مشترک آمریکا و کشورهای عربی و اسلامی در ریاض در 21 می 2017 است؛ اولین سفر خارجی دونالد ترامپ به منطقه پس از تکیه بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا.

در این تاریخ، پنجاه کشور عربی و اسلامی با حضور دونالد ترامپ در ریاض گرد هم آمدند و موضوع ایران، یکی از اصلی‌ترین محورهای این نشست بود و پیشنهاد تشکیل ائتلاف «ناتوی عربی» نیز برای اولین بار در این نشست با هدف عمده مقابله با ایران مطرح شد؛ هرچند پس از آن صرفا در حد یک پیشنهاد ماند.

جریمه یک میلیارد دلاری بانک انگلیسی بر سر نقض تحریم‌های ایران

بانک بریتانیایی استاندارد چارتر به دلیل نقض قوانین مربوط به پولشویی و تحریم‌های ایران به پرداخت مجموعا یک میلیارد دلار جریمه در آمریکا و بریتانیا محکوم شده است.

در پی تحقیقاتی مختلف در فعالیت‌های این بانک که به پیش از سال 2014 بازمی‌گردند این جریمه مشخص شده است. این بانک در ماه فوریه نزدیک به 900 میلیون دلار را برای پرداخت‌های احتمالی مربوط به این پرونده‌ها کنار گذاشته بود.

سرنگونی بمب افکن راهبردی آمریکا توسط طالبان/انصراف مصر از ائتلاف ضد ایرانی/ گفتگوی ترامپ با بن سلمان در مورد ایران/ برگزاری نشست تشکیل «ناتو عربی» در عربستان سعودی

استاندارد چارتر در عین ‌حال متعهد شده که نظارت بر قانونمند بودن فعالیت‌های خود را افزایش و بهبود دهد. نزدیک به 639 میلیون دلار از این جریمه به نقض تحریم‌های ایران، کوبا، سودان، سوریه و میانمار مربوط است.

این بانک در عین حال 102 میلیون دلار جریمه به اف.سی.ای، نهاد نظارت بر فعالیت‌های مالی بریتانیا می‌پردازد.

اف.سی.ای در پی تحقیقات خود اعلام کرده، نظام نظارتی بانک استاندارد چارتر بر جلوگیری از پولشویی دچار کاستی‌های جدی و مدام بوده است.

بیل وینتر، مدیر استاندارد چارتر گفته است، مقابله با جرایم مالی در کانون فعالیت‌های این بانک است و استاندارد چارتر هیچ گونه سهل‌انگاری یا تخلفی را از این پس تحمل نخواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند یکی از بانکداران شعبه دوبی استاندارد چارتر به دسیسه برای نقض تحریم‌ها اذعان کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار