کد خبر: ۷۳۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱ 11 April 2019

یکی از نخستین جا‌هایی که خسارات بسیاری در سیل به خود دید و باعث حیرت مردم شد، شیراز بود. متأسفانه در این فاجعه، برخی از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و شمار بسیاری نیز دچار خسارات مالی و جانی شدیدی شدند؛ اما این موضوع به مثابه زنگ خطری شد تا دیگر مناطق خسارت کمتری ببینند.

به گزارش «تابناک»؛ بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل نود در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: امیدوارم روزی همه مسئولان ملی فکر کنند و مشکلات کشور، دغدغه ملی باشد، سیل لرستان، خوزستان و کرمانشاه و ... باید دغدغه عموم نمایندگان شود.

وی گفت: نمایندگان به جای آنکه حوزه‌ای و منطقه‌ای فکر کنند، باید کلان‌نگر شوند. به هر حال، مجلس ما یک مجلس ملی است، ولی درباره حوزه شیراز باید بگویم که کمیسیون اصل نود قرار است به موضوع ورود کند و بازدید میدانی از آنجا را در برنامه خود قرار داده است.

همچنین قرار است، کمیسیون علاوه بر شیراز، از استان‌های دیگری که درگیر سیل هستند بازدید داشته باشد؛ اما از آنجا که بیشترین آسیب به مردم در شیراز رسید و در واقع شیراز بود که زنگ خطر سیل را در کشور به صدا درآورد و نشان داد که سیل چقدر می‌تواند ویرانگر باشد، قرار است بازدید‌ها از این منطقه آغاز شود.

این نماینده مجلس افزود: اما چیزی که در شیراز بیش از هر جای دیگر مشهود است، عملکرد غلط دستگاه‌ها و قوای مختلف است و وظیفه ماست که به موضوع ورود کنیم. بی گمان، عوامل انسانی در سالیان متمادی باعث ایجاد این بحران شد، وگرنه ایران در سال‌های گذشته هم با شدت بارندگی مواجه بوده، اما هیچ گاه چنین اتفاقاتی رخ نداده بود.

اما در خصوص شیراز باید گفت که همدلی و حضور مردم و مسئولان واقعا روحیه نوع دوستی را به همگان نشان داد. نیرو‌های نظامی و انتظامی و مردم نهاد، همه ورود و کمک کردند تا اوضاع آرام شود و حضور وزرا و اعضای هیأت دولت بسیار کمک کننده بودند.
منطقه سعدی در سالیان متمادی بار‌ها دچار آسیب دیدگی شده بود و بازدیدی که ما داشتیم و افرادی که در آنجا بودند، اذعان داشتند در ۲۰ سال گذشته، این قسمت شش بار دچار آبگرفتگی شده بود و این نشان می‌دهد، مشکل ریشه‌ای است.

وی در ادامه یادآور شد: یکی از دلایل این است که ساخت و ساز‌ها در این منطقه بدون ضابطه و غیر قانونی بوده، ولی به هر حال شهروندان در آنجا زندگی می‌کنند و باید مشکل آن حل شود. از سوی دیگر، از آنجا که منطقه سعدی، منطقه گردشگری نیز به شمار می‌آید، این بی قانونی در ساخت و ساز، چهره نازیبایی از شهر را نیز پدید آورده بود.

این نماینده همچنین افزود: خوشبختانه در سفر‌هایی که تیم دولت به شیراز داشت، پیشنهاد‌هایی داده شد که این مسأله حل شود، چون اگر دوباره بارندگی شود، سعدی دچار آبگرفتگی می‌شود. این منطقه در مسیل قرار دارد و طی سالیان متمادی مسیر رودخانه تملک و تصاحب شده و الان وضعیت خطرناک شده است.

به پیشنهاد جهرمی، وزارت ارتباطات ملکی را که در شیراز داشتند، در اختیار وزارت مسکن قرار می‌دهد تا مجموعه‌ای را که در منطقه مسیل هستند، به این محل منتقل کنند. نوبخت نیز از این موضوع حمایت کرد و وزیر راه نیز قرار است این موضوع را در دستور کار قرار دهد تا هر چه زودتر مشکل حل شود، چون اگر این موضوع حل نشود و باز هم بارندگی شود، سعدی در آب فرو خواهد رفت.

پارسایی در خصوص منطقه دروازه قرآن نیز گفت: مسیل آن قسمت باید ۸۰ هزار متر مکعب آب را از خود عبور می‌داد؛ اما در گذشته منطقه را دستکاری کرده اند و تنها یک لوله که کمتر از ۱۶ متر مکب آب دارد، برای عبور آب در نظر گرفته اند. این دستکاری‌ها باعث این ویرانی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار