کد خبر: ۷۳۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ 08 April 2019

مقامات ارشد اطلاعاتی اسرائیل گفته اند، افشاگری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یک سال پیش در مورد دسترسی اسرائیل به یک بایگانی اسناد مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، منجر به آسیب رسانی به سیاست و وضعیت اطلاعاتی اسرائیل شده است.

با این حال، دفتر نتانیاهو این استدلال را مسخره خوانده و گفته که اقدامات بعدی رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، ثابت کرد که این حرکت درست بوده است.

دفتر نتانیاهو گفته: «افشاسازی آرشیو هسته ای ایران، مزایای استراتژیکی برای اسرائیل به ارمغان آورد و ترامپ زمانی که از توافق هسته ای خارج شد و تحریم ها را علیه ایران اعلام کرد، به این افشاگری اشاره داشت. همین تازگی ها نیز ایالات متحده تحریم هایی را علیه مقامات ارشد برنامه هسته ای ایران اعمال کرد.»

حدود یک سال پیش، نتانیاهو اسنادی را ارائه کرد که مدعی بود، نشان می دهد ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای بوده است.

نخست وزیر اسرائیل در یک سخنرانی که در برابر پس زمینه ای از قفسه های حاوی زونکن های طبقه بندی شده با پوشه ها، چندین دیسک فشرده و یک گاوصندوق بیان شد، اظهار داشت، در سال 2017، ایران این اسناد را به یک سایت مخفی شبیه به یک انبار مخروبه در حومه تهران منتقل کرد. هدف این بود که شواهدی از یک برنامه اتمی نظامی را پنهان کند.

افشاگری نتانیاهو در مورد اسناد هسته ای ایران آسیب جدی برای اسرائیل بود

نتانیاهو گفت: «تعداد کمی از ایرانی ها می دانستند که این انبار کجاست، تعدادی خیلی اندک و البته چند اسرائیلی نیز این را می دانستند.» وی افزود: «چند هفته پیش، در یک دستاورد اطلاعاتی بزرگ، اسرائیل نیم تن از منابع موجود در این غرفه ها را به دست آورد و این چیزی است که ما به چنگ آورده ایم. 55 هزار صفحه. 55 هزار فایل دیگر در قالب 183 سی دی. همه چیزهایی که می بینید یک نسخه دقیق از اسناد اصلی ایرانی است.»

نتانیاهو عملیات اسرائیل را یکی از مهم ترین دستاوردهای اطلاعاتی در تاریخ اسرائیل نامید.

یکی از مقامات ارشد اسرائیلی به نیویورک تایمز گفت، این سایت مخفی از فوریه سال 2016 تحت نظارت اسرائیل بوده است. این مقام افزود: عوامل مؤساد در ژانویه 2018 به این سایت نفوذ و این اسناد را شبانه به اسرائیل منتقل کردند.

یوسي كوهن، رئیس موساد در همان ماه، از واشنگتن دیدن كرد و ترامپ را در جریان این عملیات گذاشت. به گفته این مقام رسمی، نمایش اسناد به تعویق افتاد، زیرا برای ترجمه فارسی و ارائه تجزیه و تحلیل آنها زمان لازم بود.

در پاسخ به انتقادات برای بحث در مورد عملیات به طور عمومی، همکاران نتانیاهو اظهار داشتند که هیچ خسارات اطلاعاتی به وجود نیامده است، زیرا ایرانیان در چند ساعت این عملیات را کشف کرده و حتی برای پیدا کردن عوامل اسرائیل، در حالی که هنوز در ایران بودند، عملیات شکار را به راه انداختند.

اما منابع اطلاعاتی آشنا با وقایع می گویند، افشاسازی این عملیات در واقع موجب آسیب برای اسرائیل شده است.

اسنادی که نتانیاهو افشا کرده، مربوط به زمانی پیش از امضای معاهده هسته ای ایران در سال 2015 است. آژانس بین المللی انرژی اتمی قبلا اعلام کرده بود که ایران در آن زمان یک برنامه اتمی نظامی داشته. یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس پس از افشای اسناد، اعلام کرد که شواهد معتبری وجود ندارد که تلاش های ایران برای توسعه یک سلاح هسته ای پس از سال 2009 ادامه داشته است.

هرچند نتانیاهو مدرکی مبنی بر اینکه ایران معاهده هسته ای را نقض کرده است، ارائه نکرد، اما ادعا نمود، این اسناد نشان می دهد، این معاهده بر مبنای تقلب از سوی تهران بوده و ایرانیان دانش هسته ای خود را برای استفاده در آینده حفظ کرده اند.

وی گفت: این توافق راه را برای ایران فراهم ساخت تا زرادخانه کامل سلاح های هسته ای را بسازد.

بعدها ترامپ اعلام کرد که سخنرانی نتانیاهو نشان داد، انتقاد او از توافق هسته ای موجه است و چند روز بعد اعلام کرد واشنگتن از این توافق نامه خارج می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار