کد خبر: ۷۳۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ 06 April 2019

 

سینماگران متولد فروردین -بخش دوم

سینماپرس: همزمان با آغاز فصل بهار نگاهی داریم به زندگی هنرمندان شناخته شده سینما، تلویزیون و تئاتر کشور که در ماه فروردین دیده به جهان گشوده اند.

همزمان با ایام نوروز نگاهی به زندگی ۳۲ هنرمند مطرح و شناخته شده سینما، تلویزیون و تئاتر کشور داریم که در ماه فروردین به دنیا آمده اند. قطعاً خواندن این مطلب برای سینمادوستان همزمان با شکوفایی و بهار طبیعت خالی از لطف نخواهد بود.

در بخش دوم این مقاله نگاهی گذرا به زندگی ۱۶ هنرمند مطرح کشور خانم ها و آقایان: ژاله کاظمی، عبدالرضا اکبری، رخشان بنی اعتماد، آتش تقی پور، رعنا آزادی ور، نوید محمدزاده، مهران مدیری، علیرام نورایی، کامران تفتی، ناصر هاشمی، مریلا زارعی، محمدعلی کشاورز، محسن تنابنده، ایرج قادری، حمید فرخ نژاد و مهراوه شریفی نیا خواهیم داشت.

لازم به ذکر است در این مقاله اسامی هنرمندان بر اساس روز تولدشان در ماه فروردین ذکر شده است.

*****************

ژاله کاظمی ۱۲ فروردین سال ۱۳۲۲ در خانواده‌ ای فرهنگی در تهران متولد شد. سال هایی از کودکی و نوجوانی را در آبادان گذراند و در سال ۱۳۳۷ به همراه خانواده به تهران نقل مکان کرد. و که برادرش هوشنگ کاظمی بعنوان دوبلور فعال در رادیو مشغول به کار بود، به فعالیت در عرصه گویندگی گرایش پیدا کرد و گویندگی و دوبلاژ را به شکل حرفه‌ای آغاز کرد.

در دهه ۱۳۴۰، که دوران طلایی دوبله در ایران خوانده می‌شود، بر قله این حرفه ایستاد و یکی از چند دوبلور درجه‌اول بود که علاوه بر گویندگی، در زمینه مدیریت دوبلاژ هم فعالیت می‌کرد.

ژاله کاظمی به‌جای بسیاری از ستاره‌های سینما صحبت کرده‌است، از جمله ویوین لی در «اتوبوسی بنام هوس»، الیزابت تیلور در «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» و «گربه روی شیروانی داغ»، میا فارو در «گتسبی بزرگ»، جولی کریستی در «دکتر ژیواگو»، جولی اندروز در «اشک ها و لبخندها» و سوفیا لورن در تمام فیلمهایش!

این هنرمند ۱۲ فروردین ماه سال ۱۳۸۳ در شهر واشنگتن آمریکا دار فانی را وداع گفت.

 

عبدالرضا اکبری ۱۴ فروردین سال ۱۳۳۲ در شهر بافت از توابع استان کرمان به دنیا آمد. وی از سن ۱۶ سالگی جذب کانون پرورش فکری شد و به اتفاق دوستانش در سال ۱۳۴۷ گروه تئاتر موسوم به گروه تئاتر نجف آباد را تأسیس کردند. اولین مربی آنها داریوش مؤدبیان بود و بعدها بهزاد فراهانی این سمت را به عهده گرفت. فعالیت آن ها تا سال ۱۳۶۰ ادامه پیدا کرد و با منحل شدن گروه به تلویزیون آمد. او در چندین تله تئاتر شرکت کرد و از این طریق به سینما راه یافت و توانست در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به ایفای نقش بپردازد.

«اخراجی ها»، «دختری با کفش های کتانی»، «مأموریت آقای شادی»، «کانی مانگا» و... از جمله فعالیت های وی در عرصه سینما است. اکبری همچنین در سریال های تلویزیونی بسیاری از جمله «آنام»، «معمای شاه»، «شوق پرواز»، «دلنوازان»، «عملیات ۱۲۵»، «اغما» و... نقش آفرینی کرده است. پندار اکبری فرزند این هنرمند سینمای کشور است که مدتی است در مسیر پدر قرار گرفته و فعالیت هایی در عرصه بازیگری دارد.

 

رخشان بنی اعتماد کارگردان مطرح سینمای کشور ۱۴ فروردین سال ۱۳۳۳ در تهران به دنیا آمد. او در رشته کارگردانی سینما در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران (دانشکده سینما و تئاتر) تحصیل کرد. وی از سال ۱۳۵۲ با سمت منشی‌صحنه در تلویزیون مشغول به کار شد و تا سال ۱۳۵۹ چند فیلم مستند کوتاه را کارگردانی کرد. با کارگردانی فیلم» خارج از محدوده» در سال ۱۳۶۶ کارگردانی فیلم‌های بلند را آغاز کرد.   سپس فیلم‌نامه «زرد قناری» را نوشت و کارگردانی آن را نیز خود انجام داد. با نوشتن فیلم‌نامه فیلم «نرگس» و کارگردانی آن با همکاری فریدون جیرانی، در سال ۱۳۷۰ به عنوان بهترین کارگردان در دهمین جشنواره فیلم فجر برگزیده شد. پس از آن، فیلم‌های «روسری آبی»، «بانوی اردیبهشت»، «نرگس»، «زیر پوست شهر» و «خون بازی» برای وی افتخارات و جایزه‌های بیشتری به ارمغان آورد.

جهانگیر کوثری مفسر ورزشی و تهیه کننده سینما همسر او و باران کوثری بازیگر مطرح سینمای کشور فرزند این سینماگر است. بنی اعتماد تاکنون در بسیاری از فستیوال های سینمایی جهان به عنوان داور حضوری جدی داشته است.

 

آتش تقی پور ۱۵ فروردین سال ۱۳۲۴ در شهر خوی دیده به جهان گشود. او دیپلم ادبی را در ارومیه گرفت و در سال ۱۳۴۵ وارد دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک شد. در سال ۱۳۴۹ در رشتهٔ بازیگری و کارگردانی فارغ التحصیل شد و به عنوان بازیگر با کارگاه نمایش در چندین اجرا همکاری کرد. اولین کار حرفه ای او بازی در نمایش حکومت زمانخان به کارگردانی رکن الدین خسروی بود که در سال ۱۳۴۶–۱۳۴۵ در تالار سنگلج به اجرا درآمد.

«دم سرخ ها»، «ترومای سرخ»، «شب واقعه»، «زیر درخت هلو»، «تارزن و تارزان»، «جیب برها به بهشت نمی روند» و... از جمله آثار این هنرمند پیشکسوت در سینما است. تقی پور همچنین در سریال های «سال های برف و بنفشه»، «تفنگ سرپر»، «تنهاترین سردار» و... نیز به ایفای نقش پرداخته است.

 

رعنا آزادی ور ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۶۲ در تهران به دنیا آمد. آزادی ور که به هنر بازیگری علاقه بسیاری داشت در یکی از کلاس های بازیگری ثبت نام کرده بود که به برای بازی در فیلم سینمایی «مارمولک» به کمال تبریزی معرفی شد و مورد پسند این فیلمساز قرار گرفت و توانست در اولین حضور سینمایی اش در مقابل پرویز پرستویی ایفای نقش کند و پله های ترقی را به یکباره طی کند.

این بازیگر کم کار سینمای ایران تجربه همکاری با فیلمسازان بزرگی از جمله اصغر فرهادی، فریدون جیرانی، مجید مجیدی، سیروس الوند، عباس کیارستمی و بهمن فرمان آرا را داشته است.

 

نوید محمدزاده ۱۷ فروردین سال ۱۳۶۵ در شهر ایلام دیده به جهان گشود. محمدزاده یکی از بازیگرانی است که علیرغم سال ها فعالیتش در سینما و تئاتر کمتر کسی او را می شناخت اما به یکباره و شاید بر اساس شانس! ‌ توانست معروف و محبوب و به یکی از ستاره های سینمای کشور بدل شود.

محمدزاده بازیگری را از سال ۸۲ در مؤسسه هفت هنر کرج آغاز کرده و در این موسسه زیر نظر هنرمندانی همچون محمد یعقوبی، مهتاب نصیرپور، علی سلیمانی، و امیر قنبری آموزش دیده است. او تا سال ۸۶ فعالیت حرفه ای نداشته اما در این سال در فیلم «در میان ابرها» به کارگردانی روح الله حجازی در نقش مکمل مرد بازی کرده است. او در همان سال ها در جشنواره استانی تئاتر تهران جوایزی را دریافت کرده و پس از آن نیز در جشنواره یازدهم تئاتر دانشگاهی جایزه بازیگری دوم مرد را دریافت کرده است.

وی سال ۸۷ با بازی در نمایش «ماه در آب» نوشته فارس باقری و کار محمد کوروش نیا به تئاتر حرفه ای راه پیدا کرد و برای بازی در این نمایش جایزه بازیگری مرد را در جشنواره استانی تهران دریافت کرد. پس از آن در فیلم «آندو» به کارگردانی بهروز قبادی بازی کرد که این نمایش مجوز اکران نگرفت.
 
این بازیگر جوان که جوایز معتبر بسیاری را از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده و میلیون ها طرفدار دارد در فیلم هایی همچون «خفه گی»، «بدون تاریخ بدون امضا»، «ابد و یک روز»، «مغزهای کوچک زنگ زده» و... نقش آفرینی کرده است.
 
 
مهران مدیری متولد ۱۸ فروردین ۱۳۴۶ در تهران، کارگردان، بازیگر، خواننده، مجری، طراح صحنه و لباس، مجری طرح، صداپیشه و تهیه کننده است. او بی شک یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های سینما و تلویزیون است.
 
مدیری کارگردان، بازیگر، ‌ طنزپرداز، تهیه کننده و مجری خلاقی است که توانسته در سال‌های کاری خود، شخصیتی خاص و جذاب از خود به نمایش بگذارد. شاید همین جذابیت و تاثیرگذاری موجب شده‌است که حواشی زیادی پیرامون وی و کارهای هنری‌اش شکل بگیرد.  مجله نیوزویک در مقاله‌ای مدیری را بیستمین مرد قدرتمند سال ۲۰۰۹ در ایران نامید.   مهران مدیری در سال ۱۳۷۲، به همراه داریوش کاردان اولین برنامه طنز خود را برای نوروز ساخت. تا سال ۱۳۷۲ با نمایش‌های زیادی چون «شوخی»، «تلگراف»، «آرسنال»، «پانسیون»، «سیمرغ»، «هملت»، «کیسه بوکس» و... روی صحنه رفت. همچنین در این دوران به عنوان بازیگر در نمایش‌های رادیویی «قصه‌ های شب» نیز حضور داشت. آغاز شهرت مدیری از سال ۱۳۷۲ بود که در مجموعهٔ طنز «نوروز ۷۲» بازی کرد. پس از آن مدیری در چندین مجموعهٔ طنز دیگر که توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشت. وی در آن دوران در فیلم سینمایی «دیدار»   (محصول سال ۱۳۷۳) به کارگردانی محمدرضا هنرمند و نویسندگی جمشید ملک پور، در کنار مینا لاکانی ایفای نقش کرد.
 
مدیری بعدها به کارگردانی روی آورد و در سینما و تلویزیون آثاری را تولید کرد که اغلب جزو پر مخاطب ترین فیلم ها و سریال ها بوده اند.
 
 

علیرام نورایی زاده ۱۸ فروردین ۱۳۵۶، تهران بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. وی از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را در زمینه تئاتر شروع کرد و همچنین فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۸۴ با ایفای نقش در فیلم سینمایی «گرگ و میش» آغاز نمود. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به حضور در تئاترهای مختلف، فیلم‌های کوتاه، جشنواره تئاتر دانشجویی و مجموعه‌های تلویزیونی اشاره کرد.

همچنین تاکنون در سریال‌های «آسپرین» (مجموعه نمایش خانگی) «پول کثیف»، «جابربن حیان»، «ماتادور»، «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»، و فیلم های سینمایی «سیب ترش»، «قلاده‌ های طلا»، و... بازی کرده‌است.

نورایی فارغ التحصیل لیسانس مهندسی رشته کامپیوتر از دانشگاه جهان است و به جز بازیگری رزمی کار است و در رشته پارکور بعنوان مربی فعالیت می کند.

 

 کامران تفتی ۱۹ فروردین سال ۱۳۵۸ در تهران به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل رشته بازیگر در مقطع لیسانس است و همچنین فرزند اردشیر تفتی بازیگر پیشکسوت قبل از انقلاب می باشد علاوه بر هنر بازیگری پا در کار خوانندگی و کنسرت دادن نیز گذاشته است.

«خواب و بیدار» و «شمس العماره» از مشهورترین مجموعه‌های هستند که تفتی در آن ایفای نقش کرده است.

 

ناصر هاشمی زاده ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۳۵ در شهر لنگرود است. او برادر مهدی هاشمی و همسر سابق سیما تیرانداز است و هرچند در عرصه‌های مختلف فیلم‌سازی حضور داشته است اما بیشتر به عنوان بازیگر سینما و تلویزیون شناخته می‌شود.

ناصر با تشویق برادرانش مهدی و محمود هاشمی به هنرهای نمایشی روی آورد و در دوره‌های دبیرستان در چندین نقش بسیار کوتاه در تئاترهای برادرش مهدی هاشمی بازی کرد و پس از آن فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۶۳ در چندین تئاتر، تله تئاتر، فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان وارد عرصه حرفه‌ای شد.

وی برخلاف برادر خود چندان در سینما و تلویزیون پرکار نیست. سریال «پدرسالار» از جمله آثاری بود که در مطرح شدن این بازیگر نقش بسزایی داشت.

 

مریلا زارعی ۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۵۳ در شهرستان نطنز دیده به جهان گشود.   او با سریال «کارآگاه» در سال ۱۳۷۴ وارد قاب تلویزیون شد؛ فیلم «پاتک» نیز اولین تجربه سینمایی وی بود، حضور در فیلم «دو زن» تهمینه میلانی در سال ۷۷ باعث شهرت و شناخته شدن وی شد. مریلا زارعی سرانجام با بازی کوتاه اما بسیار تاثیرگذارش در «سربازهای جمعه» (مسعود کیمیایی، ۱۳۸۲) مزد زحماتش را از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر، از هشتمین جشن خانه سینما  و از نویسندگان و منتقدان دریافت کرد.

این بازیگر نقش های تأثیرگذاری در سینما بازی کرده که از جمله آن ها می توان به فیلم های «شیار ۱۴۳»، «زیر سقف دودی»، «جدایی نادر از سیمین» و... اشاره کرد.

 

محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور ۲۶ فروردین ماه سال ۱۳۰۹ در اصفهان به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک است، همچنین فارغ التحصیل رشته نقشه برداری می باشد، او یکبار ازدواج کرده و یک فرزند دارد. نام خانوادگی قبلش اش اصلانی است، متولد محله سیچان اصفهان و فرزند دوم خانواده است اصالتا از گرجی تبارانی (کشور گرجستان) است که زمان شاه عباس به ایران آمده اند.

این بازیگر با فیلم «شب قوزی» در سال ۱۳۴۳ وارد سینما شد. سال ۱۳۴۷ به عنوان کارگردان سریال «خانه قمرخانم» وارد تلویزیون شد اما بازیگری اش در سال ۱۳۵۴ با سریال «آتش بدون دود» در تلویزیون آغاز شد.

پخش سریال «دایی جان ناپلئون» در سال ۱۳۵۵ چهره اش را شناخته کرد سپس با «سلطان و شبان» سال ۶۰ و «سربداران» سال ۶۳ و در نهایت با «هزاردستان» در سال ۶۶ چهره اش به شهرت نسبی رسید اما خاطره انگیز ترین سریالی که هنوز بعد از ده ها سال او را با آن نقش می شناسند سریال «پدرسالار» است؛ نقش اسدالله خان در این سریال بر عهده استاد کشاورز بود.

در کارنامه هنری این بازیگر کهنه کار ده ها اثر شاخص سینمایی، تلویزیونی و تئاتری به چشم می خورد. کشاورز چند سالی است به دلیل بیماری و کهولت سن امکان بازی در هیچ اثری را پیدا نکرده اما گاهی اوقات در برخی مجالس و محافل سینمایی حاضر می شود.

 

محسن تنابنده ۲۶ فروردین سال ۱۳۵۴ در تهران به دنیا آمد. او فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه هنر و معماری است. تنابنده فیلم نامه نویس و بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون است و همه او را با بازیگر نقش نقی در سریال «پایتخت» می شناسند.

تنابنده در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۶ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «استشهادی برای خدا» شد. وی در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نفش اول مرد را برای بازی در فیلم‌ های «سنگ اول» و «هفت دقیقه تا پائیز» به‌دست آورد. تنابنده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «قسم» به عنوان کارگردان حضور داشت.

 

ایرج قادری ۲۸ فروردین سال ۱۳۱۳ در تهران دیده به جهان گشود. وی پس از اخذ دیپلم، در رشته داروسازی در دانشگاه پذیرفته شد اما تحصیلات را ناتمام رها کرد و به هنر رو آورد.

قادری فعالیت در سینما را سال ۱۳۳۴ با بازی در فیلم «چهار راه حوادث» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان آغاز و سال ۱۳۴۱ شرکت سینمایی پانوراما را تأسیس کرد.

وی که اغلب به عنوان یکی از فیلمسازان سینمای پیش از انقلاب شناخته می شود، فعالیت خود در دوران پس از پیروزی انقلاب را با ساخت «تاراج» ادامه داد. بعد از این فیلم و تا اوایل دهه ۷۰ فیلمی نساخت و با درام جنایی «می خواهم زنده بمانم» فیلمنامه ای از رسول صدرعاملی و براساس داستان زندگی پدرام تجریشی فعالیت خود را مجددا آغاز کرد. بسیاری از بازیگران سینما از جمله جمشید هاشم پور و محمدرضا گلزار را این هنرمند به سینما معرفی کرد و آن ها شهرت و موقعیت شان را مدیون او هستند.
 
قادری ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۱ درگذشت.

 

حمید فرخ نژاد در ۲۸ فروردین ماه سال ۱۳۴۸ در آبادان متولد شد.  او تحصیل کرده رشته کارگردانی تئاتر در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

فرخ نژاد فعالیت خود را در سینما به عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد. در سال ۱۳۶۹ با بازی در فیلم «در کوچه های عشق» ساخته خسرو سینایی بازیگری را در سینما آغاز کرد. در سال ۱۳۷۸ بازی در فیلم «عروس آتش» که دومین فیلم کارنامه سینمایی اش بود آغاز درخشش او در سینما به حساب می آید.   بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در هجدهمین جشنواره فیلم فجر برایش به همراه آورد. فیلمنامه این فیلم که توسط فرخ نژاد و سینایی بود نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را نیز برایش به همراه آورد.

فرخ نژاد سال ۸۸ با دو فیلم «به رنگ ارغوان» و «آتشکار» در جشنواره حضور داشت. هر دو این فیلم ها از فیلم های مطرح اواخر دهه ۸۰ محسوب می شوند. بازی فرخ نژاد در هر دو فیلم با تحسین بی سابقه منتقدان مواجه شده است.

 

مهراوه شریفی نیا متولد ۲۹ فروردین ۱۳۶۰ در تهران بازیگر سینما و تلویزیون است. وی دیپلم ریاضی فیزیک دارد و مشغول تحصیل در رشته موسیقی در دانشگاه هنر تهران می‌باشد. او فرزند محمدرضا شریفی نیا و آزیتا حاجیان است.

شریفی‌نیا یک ترم در رشته کارگردانی سینما درس خواند اما از ادامه تحصیل در این رشته انصراف داد. ساز تخصصی او پیانو می‌باشد. او در پروژه «شاخه گلی برای دبورا» دستیار کارگردان ضیاءالدین دری بود. او خواهر بزرگتر ملیکا شریفی نیا می باشد.

مهراوه شریفی نیا در یک خانواده هنرمند به دنیا امده است که همین امر باعث شده است از سن ۸ سالگی در سال ۱۳۶۸ در فیلم نوستالژیک و ماندگار «دزد عروسک ها» در کنار مادرش آزیتا حاجیان بازی کند.

این بازیگر اگرچه در سینما فعالیت هایی دارد اما بیشتر به عنوان یک بازیگر تلویزیونی شناخته می شود.

*****************

لازم به ذکر است بخش قبلی این مقاله به گروهی دیگر از هنرمندان متولد فروردین از جمله ژاله علو، جمشید لایق، مهشید افشارزاده، زهره فکورصبور، مهرشاد کارخانی، جواد نوروزبیگی، عزت الله مقبلی، واروژ کریم مسیحی، همایون ارشادی، خسرو شکیبایی، پوران درخشنده، جمشید حیدری، منوچهر اسماعیلی، نعمت الله گرجی، نرگس محمدی و محسن افشانی اختصاص داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار