کد خبر: ۷۲۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ 24 March 2019


اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال تنخواه به مازندران و گلستان، اینستکس آب باریکه ای برای مقاومت در برابر آمریکا، آغاز ترمیم راه های ورودی به آق قلا، طراحی سرویس ارتباطی رایگان ویژه نهادهای امدادیاز جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه چهارم فروردین ماه است.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال تنخواه به مازندران و گلستان، اینستکس آب باریکه ای برای مقاومت در برابر آمریکا، آغاز ترمیم راه های ورودی به آق قلا، دستور آذری جهرمی برای طراحی سرویس ارتباطی رایگان ویژه نهادهای امدادی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه چهارم فروردین ماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

اعزام تجهیزات بهداشتی و پشتیبانی به منطقه آق قلا/ارتش تا ایجاد آرامش در منطقه می ماند

سردار «ابوالفضل شکارچی» با ارتباط تصویری با بخش خبری ساعت 9 امروز یکشنبه چهارم فروردین شبکه یک سیما درباره اقدامات انجام شده از سوی نیروهای مسلح برای مناطق سیل زده گلستان گفت: پس از دریافت دستور رهبر معظم انقلاب سردار باقری در دستوری امیر «صالحی»، جانشین خود را در راس یک هیات عالیرتبه نظامی برای بررسی منطقه اعزام کرد که هم اکنون در منطقه آق قلا مستقر هستند و فعالیت های خود را آغاز کردند.

 

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: سردار باقری دستورالعملی برای کل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع صادر کرد تا همه این بخش ها همه امکانات و تجهیزات لجستیکی و سایر اقلام لازم برای امدادرسانی و کمک به مردم این منطقه را ارسال کنند.

 

دستور آذری جهرمی برای طراحی سرویس ارتباطی رایگان ویژه نهادهای امدادی

«محمدجواد آذری جهرمی» بامداد یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «ستاره‌ مربع ها برای خدمت به مردم طراحی شده‌اند نه خالی کردن جیب آنها با بخت‌آزمایی‌ ها. از مدیران اپراتورها خواستم برای امداد رسانی در مواقع بحران، یک سرویس ستاره مربع رایگان برای نهادهای امدادی طراحی کنند تا آنها از نیاز خدماتی آسیب‌دیدگان به صورت منطقه‌ای و به لحظه مطلع گردند».

 

این اقدام در پی وارد آمدن خسارت به زیرساخت های ارتباطی مناطقی از استان گلستان بر اثر سیل اخیر و به منظور تسریع در خدمت رسانی به آسیب دیدگان در شرایط بحران صورت می گیرد.

 

آغاز ترمیم راه های ورودی به آق قلا /شروع عملیات بازسازی مناطق سیل زده پس از تصویب در دولت

«عبدالرضا رحمانی فضلی» شب گذشته (شنبه سوم فروردین ماه) در ارتباط تصویری با برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بیان نتایج جلسه مدیریت بحران برای سیل اخیر پرداخت و با اشاره به دستور مقام معظم رهبری به رییس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر امدادرسانی سریع به حادثه دیدگان و بهبود وضعیت سیل زدگان گفت: «این دستور تاثیر به سزایی در روند خدمت رسانی دارد و قرار است ظرف 10 روز آینده میزان خسارت وارده به منازل و اموال سیل زدگان برآورد و پس از تصویب در دولت، عملیات بازسازی آغاز می شود و با کمک های دولت در مراحل بعد، خسارات مادی مردم قابل جبران است.»

 

وزیر کشور با اشاره به اینکه از چهارم فروردین ترمیم راه های ورودی به آق قلا آغاز می شود، گفت: «اقلیم آب و هوایی و بارندگی ها تاکنون مانع از امدادهای هوایی شده بود اما از چهارم فروردین با حضور بیشتر نیروهای نظامی و امدادی اقدامات بهتری برای تسکین آلام مردم ارائه می شود.»

 

اینستکس آب باریکه ای برای مقاومت در برابر آمریکاست/ باید این طرح در سال ۹۸ اجرایی شود

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در کنار سیاست های کلان ثابت که از قانون اساسی و مصلحت اندیشی بزرگان نظام نشئت گرفته در اجرا و عمل از سوی دستگاه های مختلف همچون وزارت امور خارجه هرساله با تغییراتی روبرو می شود. به منظور ارزیابی آنچه که در سیاست خارجی ایران در سال 97 صورت گرفته و اولویت های دیپلماسی کشور در سال ۹۸ «حسن بهشتی پور» کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با خبرگزاری شبستان به ارایه توضیحاتی پرداخته که در زیر می خوانید:

 

سوال: اقدامات موفق سیاست خارجی ایران در ارتباط با کشورهای همسایه در سال 97 چه بود؟

توسعه همکاری با کشورهای همسایه در سال گذشته بسیار مهم و ارزنده بود. از آن جمله می توان به همکاری با کشورهای افغانستان و هند در بندر چابهار اشاره کرد که موفقیت بسیار خوبی بود. رساندن راه آهن قزوین- رشت به آستارا نیز اقدام بسیار خوبی بود که همکاری های شمال و جنوب میان ایران، روسیه و آذربایجان را تقویت بخشید.

سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران و همکاری های بین ایران، روسیه و ارمنستان از سویی دیگر هم بسیار مهم و آینده ساز بوده است.

همچنین سفر آقای روحانی به عراق نیز نشاندهنده توجه به همسایه ها بوده و قطعا در سیاست خارجی ایران تاثیر بسزایی داشته و خواهد داشت.

 

سوال: در صحنه بین المللی چه موفقیت هایی به دست آوردیم؟

در سال گذشته دو موفقیت بسیار خوب در دادگاه بین المللی لاهه برای ایران کسب شد. یکی در تیرماه و دیگری در آذرماه بود که دیوان لاهه به نفع ایران رای داد و در خصوص شکایت ایران در مورد برجام و دیگری اموال بلوکه شده در لوکزامبورگ دادگاه به نفع ایران رای داد. این دو شکست مهم بین المللی در صحنه حقوق جهانی برای آمریکا بود.

 

سیاست خارجی ۹۸ در راستای تامین معیشت و ارتقای رفاه مردم باشد

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در کنار سیاست های کلان ثابت که از قانون اساسی و مصلحت اندیشی بزرگان نظام نشئت گرفته در اجرا و عمل از سوی دستگاه های مختلف همچون وزارت امور خارجه هرساله با تغییراتی روبرو می شود. به منظور ارزیابی آنچه که در سیاست خارجی ایران در سال ۹۷ صورت گرفته و اولویت های دیپلماسی کشور در سال ۹۸ «احمد بخشایش» عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، کارشناس سیاست خارجی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرگزاری شبستان به ارایه توضیحاتی پرداخته که در زیر می خوانید:

 

سوال: سیاست خارجی ایران در سال ۹۷ بیشتر معطوف به چه بخشی بود؟

در زمینه سیاست خارجی در سال گذشته بخشی که به اینستکس و برجام گذشت ما مشغول به غرب بودیم و بیش از اندازه در این زمینه وقت گذاشتیم. به نظر من لازم نبود در این حد برای این مساله وقت بگذاریم. من معتقدم بیشترین وقتمان در این زمینه اتلاف شد.

 

سوال: در چه بخش هایی خوب عمل کردیم؟

دیپلماسی عمومی ایران در سال ۹۷ و مجموع موضع گیری های وزارت امور خارجه و توئیت های آقای ظریف قابل توجه بود. اصولا سیاست خارجی ایران از سه لایه تشکیل شده که لایه اول آن مربوط به ارتباط ما با محور مقاومت است که آن ها را به متحدین استراتژیک ما تبدیل کرده. به نظر من ما در رابطه با محور مقاومت خوب عمل کرده ایم.

لایه های بعدی ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس، جهان اسلام و کشورهای بزرگ جهان است که در این دو لایه هم در برخی از موارد خوب عمل کردیم و در برخی از موارد نتوانستیم خوب عمل کنیم.

 

گسترش کمک رسانی ارتش به استان های سیل زده شمال کشور

امیر سرتیپ دوم «شاهین تقی خانی» در پی فرمان مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا مبنی بر گسیل امکانات بیشتر از سوی نیروهای مسلح به استان‌های سیل زده شمال کشور، ارتش اقدامات امدادرسانی به اهالی این مناطق را افزایش داد.

 

سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: ارتش بر حسب ضرورت و وظیفه ذاتی خود از نخستین ساعات این سانحه طبیعی، در منطقه حاضر شده، لیکن در پی فرامین فرمانده معظم کل قوا و متعاقب آن رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دامنه اقدامات خود در این مناطق را افزایش داده است.

 

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس از شب گذشته امکانات و تجهیزات مکانیکی مورد نیاز از قبیل وسایل مهندسی، بیل مکانیکی و لودر و همچنین ۱۵ دستگاه پمپ قوی تخلیه آب، علاوه بر تجهیزات به‌کار گرفته شده در روزهای قبل به منطقه ارسال شده است.

 

سخنگوی ارتش با اشاره به ضرورت تامین لوازم و اقلام اولیه برای کمک‌رسانی به مردم، ادامه داد: همچنین ۵۰۰ تخته چادر، 2000 تخته پتو و چندین هزار غذای کنسرو شده به منطقه اعزام شده و یک بیمارستان صحرایی نیز در منطقه برپا شده‌ است و  برای جابجایی‌های هوایی نیز ۶ فروند بالگرد شنوک و ۲۱۴ و یک فروند هواپیمای فرندشیپ از پایگاه‌های آبیک، اصفهان و تهران نیروی زمینی ارتش در منطقه مستقر خواهد شد.
 

چاره ای جز نگاه به صادرات نداریم

«مهرداد لاهوتی» در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به شعار «رونق تولید » گفت:  در سال ٩٨ ما با توجه ویژه به تولید می توانیم تحریم ها را به یک فرصت تبدیل کنیم و از این فرصت استفاده کنیم.

 

این عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : تولید در کشور ما در حالت رکود به سر می برد و توان خرید داخل ما پایین است و راهی نداریم به جز اینکه نگاه به صادرات را افزایش دهیم و با توجه به افزایش قیمت ارز صادرات مقرون به صرفه است.

 

وی تاکید کرد: آمار ما در قاچاق کالا در گذشته ٢۵ میلیارد دلار بود و الان به ١٢ و نیم میلیارد دلار رسیده است که این یعنی این حجم  واردات را در کنار واردات رسمی به کشور داشتیم  که همه اینها آسیب بود. هرچند که الان ما در بحث صادرات قاچاق داریم و اینها نشان می دهد تمایل و اشتیاق به صادرات بیشترشده است از آن طرف کشورهای همسایه ما نیز چشم به صادرات ما دارند.

 

سخنگوی فراکسیون نمایندگان مستقلین بیان کرد: کشورهای همسایه ما در سال ۱۳۰۰ میلیارد دلار وارادت  دارند که سهم ما در بحث وارادت این کشورها  2 درصد است. اگر در سال آینده همین 2 درصد را با ارتباطات سیاسی و اقتصادی را به چهار درصد برسانیم معنی اش این است که ۲۵ دلار صادرات مان را افزایش داده ایم و این رونق تولید در پی دارد.

 

اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال تنخواه به مازندران و گلستان

۱۰۰ میلیارد ریال تنخواه برای جبران خسارات­ ناشی از بارندگی‌های اخیر به هر یک از استانهای مازندران و گلستان در نظر گرفته شد. به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان های برنامه ریزی این دو استان ابلاغ شده است­ تا با همکاری ستادهای مدیریت بحران همزمان با ارایه کمک های اضطراری به آسیب دیدگان، خسارات وارد شده به شهروندان ارزیابی شود و در اسرع وقت گزارشی از میزان خسارات به هر خانوار را برای ارسال کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کنند./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار