کد خبر: ۷۲۸۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰ 24 March 2019
 
سیدمناف هاشمی

پس از برملا شدن حضور استاندار گلستان درخارج از کشور ابعاد تازه‌ای از ماجرای غیبت مناف هاشمی در بحران سیل این استان افشا شد.

سرویس سیاست مشرق - ماجرای استاندار گلستان که چند روز پس از سیل در این استان همه به دنبال وی می‌گشتند با سخنان «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور درباره علت غیبتش ابعاد تازه‌ای یافت. چند رو پس از سیل که مردم استان گلستان بخصوص شهر آق قلا را با مشکل زیادی روبرو ساخته است و نمایندگان این استان بیان می‌کردند که نمی‌توانند استاندار را بیابند و هر چه با او تماس می‌گیرند پاسخگو نیست، با رسانه‌ای شدن این موضوع وزیر کشور در گفتگو تلفنی با رسانه ملی گره از این معما گشود و بیان کرد که «مناف هاشمی» در خارج از کشور به سر می‌برد.

«رحمانی فضلی» درباره غیبت استاندار گلستان اینطور توضیح می‌دهد:

«استاندار گلستان شاید بیش از یک ماه قبل از عید نوروز تقاضای مرخصی داشتند که سفری داشته باشند گویا مشکل خانوادگی داشتند و مجبور به اعزام به خارج بودند. ایشان یک روز قبل از نوروز هم بیان کردند اینجا (استان گلستان) برنامه ریزی شده، تمام مسئولین حضور دارند و امکانات فراهم است و ضرورت دارد که ایشان برود. تقاضا داشتند و بنده هم به ایشان عرض کردم خودتان برآورد دقیق از محل داشته باشید اگر احساس کردید مشکلی ایجاد نمی‌شود و ضرورت شما در این زمینه حتمی و قطعی است می‌توانید (از مرخصی) استفاده کنید که ایشان به مرخصی رفتند در این ایام.»

 
 

آنچه از سخنان وزیر کشور می‌توان استنباط کرد این است که استاندار گلستان در بحبوحه سیل این استان، مردم و مشکلات آنرا رها کرده و به خارج از کشور رفته است - هر چند برای مشکلات خانوادگی که خود جای سؤال دارد خانواده آقای استاندار چرا و در کدام کشور زندگی می‌کنند و آیا خود ایشان نیز تابعیت یک کشور اروپایی را دارد؟

چند موضوع مهم در اینجا مطرح است. اول اینکه همواره مطرح شده که استاندار باید از نیروهای بومی استان باشد که ضمن آشنایی با امور استان نسبت به آن دلسوزی بیشتری داشته باشد اما ظاهراً آنچه که مطرح شده استاندار نه تنها بومی استان گلستان نیست بلکه به سبب مسائل خانوادگی به خارج از کشور عزیمت کرده است.

بیشتر بخوانید:

گلستان را آب برد؛ همه به دنبال آقای استاندار می‌گردند

عکس / وضعیت تأسف بار هموطنان در آق قلا

از سوی دیگر باید گفت که وظیفه استانداری یک مأموریت مستمر در کل سال است و بیشتر از همه، استانداران بایستی در زمان‌های بحران از جمله سیل و زلزله و بلایا و حوادث طبیعی و غیر طبیعی در استانداری حضور داشته باشند و تصمیمات مهم و حیاتی برای نجات مردم و کاستن مشکلات آنها بگیرند.

در همین رابطه، در روز ۲۹ اسفند «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در گفتگوهای تلفنی جداگانه با استانداران گلستان و مازندران ضمن دریافت گزارش آخرین وضعیت سیل و خسارات وارده به این دو استان، گفت: «لازم است همه امکانات استان برای کمک به مردم و جبران خسارات بکار گرفته شود.»

 

البته مشخص نیست که استاندار مازندران از کجا با جهانگیری صحبت کرده است استان گلستان یا خارج از کشور؟

آقای استاندار دلش با استان گلستان نیست؟

آنچه از اخبار و وقایع درباره استاندار گلستان بر می‌آید وی حتی در زمانی که در داخل کشور و استانداری بوده برای سمت‌های دیگری در پایتخت تلاش می کرده است. این موضوع را «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب تهران در توئیتی بیان کرده است. طبق گفته این عضو فراکسیون امید، مناف هاشمی علاقه‌ای به حضور در گلستان ندارد؛ دائم مشغول رایزنی برای شهرداری تهران یا معاونت وزارت اقتصاد است.

محمود صادقی نماینده تهران در این باره بیان می‌کند: «به مردم قول می‌دهم با مناف هاشمی و رحمانی فضلی برخورد لازم را کنیم.»

«حسینعلی حاجی دلیگانی»، نماینده مجلس درخصوص غیبت استاندار گفت:

با توجه به اینکه «پیگیری مشکلات خانوادگی» دلیل مرخصی یک ماهه آقای استاندار اعلام شده است، نمایندگان مجلس حتماً تحقیق و تفحص لازم را برای بررسی دوتابعیتی بودن یا نبودن آقای هاشمی انجام خواهند داد تا اگر این مسأله ثابت شود، برخوردهای لازم و قانونی در خصوص ایشان اعمال شود.

وی غیبت استاندار گلستان در وضعیت بحرانی فعلی را اقدامی دور از انسانیت توصیف کرد و ادامه داد: اصولاً مسؤولیت حکم می‌کند که مسؤولین در ایام عید آماده هر اتفاق غیرمترقبه ای باشند. حالا که سیل آمده و مردم خانه و کاشانه‌شان را در آب می‌بینند و حتی مشاهده می‌شود، در منطقه‌هایی خورد و خوراک هم پیدا نمی‌شود، دور از انصاف و انسانیت است که آقای استاندار حاضر نشده تا سفرش را نیمه کاره رها کرده و به استان محل مأموریتش بازگردد.، چون هیچ کاری را نمی‌توان مهمتر از رسیدگی به مشکلات مردم سیل زده دانست.

دروغ گویی مسئولان محلی استان گلستان برای پنهان سازی غیبت مناف هاشمی

جالب اینجاست که وزیر کشور دروغ غراوی، معاون استاندار گلستان را برملا کرد.

«میرمحمد غراوی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری درباره دلیل غیبت مناف هاشمی در استان گفته بود:

«طبق آخرین صحبتی که با استاندار داشتم، ایشان می‌خواست برای فرصتی کوتاه بر سر مزار مادر در روستای هزارجریب حاضر شود و به همین دلیل به آنجا رفت اما گویا بارش سنگین برف باعث مسدود شدن راه‌ها شده و ایشان نتوانست در منطقه حاضر شود».

خبرگزاری برنا هم در کانال خود و با دروغ خواندن مسئله غیبت هاشمی مطرح می‌کرد: «مناف هاشمی در جلسات ستاد بحران استانداری حضور داشته و در این روزها به طور مستمر پیگیر نحوه رسیدگی و کمک رسانی به سیل زدگان است و این نکته قابل تاکید است که مسئولان در چنین شرایطی نقش مدیریتی و ایجاد هماهنگی بین ارگان‌های امدادی را دارند و بیشتر از اینکه نیاز باشد آنها را در وسط آب سیلاب‌ها یا ویرانی خانه‌ها ببینیم باید انتظار هماهنگی‌های به موقع برای ساماندهی آوارگان حادثه داشته باشیم.»

 

جالب‌تر اینکه «پیروز حناچی» در تماسی با استاندار گلستان، آمادگی شهرداری تهران را برای کمک به مردم سیل زده این استان اعلام کرده است. به نظر می‌رسد فرد دیگری در استان گلستان خود را مناف هاشمی معرفی کرده و پاسخگوی تلفن‌ها بوده است!

 

 

قرائن و شواهد از این ماجرا بر می‌آید که استاندار و مسئولان زیر دستش برای اینکه سفر استاندار به خارج از کشور پنهان بماند تلاش بسیاری کردند اما با بحرانی‌تر شدن وضعیت مردم در این استان موضوع عاقبت توسط وزیر کشور بعد از چند روز برملا شد و در نهایت اسحاق جهانگیری حکم برکناری وی را امضاء کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار