کد خبر: ۷۲۷۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰ 23 March 2019

 

در هفته ای که گذشت، کاخ ریاست جمهوری در دمشق به دلیل کثرت مهمانانی که وارد آن شدند، زمانی برای عوض کردن لوازم پذیرایی نداشت! در اغاز، وزیر دفاع روسیه، یک روز بعد، وزیر دفاع عراق و رئیس ستاد مشترک نیروهای ملسح ایران، وارد سوریه شدند، و احتمالا در ادامه، هیئت هایی از دیگر دولتهای عربی برای بررسی امکان دعوت از سوریه برای بازگشت به نشست مجمع عربی که قرار است در تونس برگزار شود، به سوریه می روند.

انتخاب: تسفي برئيل در هاآرتص نوشت: در هفته ای که گذشت، کاخ ریاست جمهوری در دمشق به دلیل کثرت مهمانانی که وارد آن شدند، زمانی برای عوض کردن لوازم پذیرایی نداشت! در اغاز، وزیر دفاع روسیه، یک روز بعد، وزیر دفاع عراق و رئیس ستاد مشترک نیروهای ملسح ایران، وارد سوریه شدند، و احتمالا در ادامه، هیئت هایی از دیگر دولتهای عربی برای بررسی امکان دعوت از سوریه برای بازگشت به نشست مجمع عربی که قرار است در تونس برگزار شود، به سوریه می روند.

پیام روس‌ها به بشار اسد

در ادامه این مطلب آمده است: مهمانان رسما تصریح کردند که برای گفتگو در مورد ادامه مبارزه با تروریستها وارد این کشور شده اند، اما این موضوع می توانست از طریق تماس تلفنی هم مورد بحث قرار گیرد. مساله اصلی، گام بعدی روسیه است که تبدیل به دغدغه اصلی این طرفها شده است. رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه جلسه اقدام مشترکی را با حضور وزیر خارجه و وزیر دفاع خود برگزار کرد که طبق گزارش های روسی و سوری، در این جلسه به آنها دستور داد نیروهای روسیه را از سوریه خارج کرده و جنگنده های روسی را از پایگاه حمیمیم بیرون برند.

طبق گزارشها، گروه اول جنگنده های روسی به روسیه بازگشته است. اما (جمعه) برای شرکت در نبرد استان ادلب به سوریه رفته اند. رئیس کمیسیون دفاع و امنیت در پارلمان روسیه تخمین زده است که روسیه حدود هزار سرباز خود را در سوریه نگاه می دارد، که به نظر می رسد با این اقدام قصد دارد به اسد بفهماند که نقش نظامی روسیه در سوریه به پایان خود نزدیک می شود.

با این حال، باید گفت این مساله درست نیست؛ چرا که استان ادلب هنوز منتظر راه حل است و پیش بینی می شود در صورتی که ترکیه نتواند به تعهداتش به روسیه وفادار مانده و نیروهای جبهه النصره و جیش الاسلام را از این استان خارج کند، نبرد ادلب به خشونت زیادی کشیده می شود.

دو قدرت بزرگ که تجهیزات نظامی در اختیار دارند، مانع تکمیل سیطره اسد بر سوریه می شوند. اخیرا بین روسیه و ترکیه شراره های خشم و تنش شعله ور شده است؛ چرا که رئیس جمهور ترکیه از روسیه خواست زمان بیشتری برای عمل به تعهداتش به آن بدهد و این در حالی است که روسیه تلاش می کند عملیات نظامی را برای انتقال به مرحله سیاسی و پایان جنگ، تکمیل کند.

طرفی که باید از عقب نشینی احتمالی روسیه از سوریه نگران باشد، اسرائیل است؛ چرا که روسیه را ضمانت مهمی برای جلوگیری از تمرکز ایران بر مرزهای سوریه با اسرائیل بویژه در تپه های جولان می داند. روسیه به تعهدات خود عمل نکرده و نیروهای ایرانی را تا فاصله ده کیلومتری شرق خط مرزی دور نکرد، بلکه پیشنهاد داد نقاط مراقبتی در طول مرزها برپا شود.

از سوی دیگر، اسرائیلیها امیدوارند از خروج نیروهای روسیه از سوریه، بعنوان عاملی برای فشار بر ایران استفاده شود، تا این کشور نیز در مورد خارج کردن نیروهای خود از سوریه اقدام کند. اما باید این مساله را در نظر داشته باشد که در این مرحله هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه ایران هم مانند روسیه چنین نیتی داشته باشد، وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار