کد خبر: ۷۲۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰ 23 March 2019

با وجود آنکه وقوع سیلاب در گلستان پیشینه تاریخی دارد اما به نظر می‎رسد هنوز صدای غرش سیل به گوش رئیس جمهور نرسیده است.

 

صدای غرش سیل در گلستان به گوش رئیس جمهور نرسید/  گلستان را آب برد، مسؤولان را خواب!

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیل مهمان ناخوانده نوروزی پا به صحرای ترکمن گذاشت و شهرها و روستاهای گنبدکاووس، آق‎قلا، گمیشان را در آغوش کشید اما سردی این آغوش بر تن رنجور، خسته و یا ناامید مردان و زنان غیور ترکمن باقی ماند و  در دریای بی‎تدبیری مسؤولان محبوس شد.

* سیل در گلستان بر روی نوار تکرار

 انگار تنها یک باران سیل‎آسا کافی بود تا آرزوهای مردمان گلستان به‎ویژه دیار ترکمن‎سرا در آستانه عید باستانی نوروز در پسِ مهمان ناخوانده سیل رنگ ببازد، غم‎انگیزتر از آن شوق و ذوق کودکان و نوجوانانی است که در نزدیکی عید نوروز لباس‎های نو خود را نظاره می‎کردند تا در دیدوبازدیدهای نوروزی آن را به تن کنند.

در حالی که گلستانی‎ها برای آمدن لحظه تحویل سال نو و نشستن دور سفره هفت‎سین لحظه‎شماری می‎کردند تا برای دگرگونی حالشان به بهترین حال دست به دعا بردارند اما خشم طبیعت همه آرزوهای آنها در آستانه سال جدید را در کام سیل فرو بُرد تا بار دیگر داستان تلخ و البته تکراری سیل دامن‎گیر گلستانی‎ها شود.

مردم گلستان همچون سال 1396، بهار سال 1398 را از یاد نخواهند بُرد در سال 1396، 45 معدن‎چی زیر آوارها محبوس مانده بودند و امروز هزاران ترکمن محبوس آب‎های خروشان سد گلستان، بوستان و طغیان رودخانه گرگانرود شدند طغیانی که امروز به مزارع گندم، کلزا و باغات گلستانی‎ها رسیده و نبض بدآهنگ زندگی و روسیاهی روزگار را برای ترکمن‎صحرا به ارمغان آورده است.

آواز بلبل‎های ترکمن دیگر به گوش نمی‎رسد لاله‎های سرخ غرق در دریای بی‎تدبیری فرو رفته و نفس‎های خسته قایق‎رانان امروز نجات‎گر مصیبت‎دیدگان سیل گلستان شده است.

می‎خواهیم فصل جدیدی از ترکمن‎صحرا بگوییم، در حالی که داستان غم‎انگیز سیل و سیلی محکم طبیعت از گنبدکاووس تا بندرگز صدایش از هر منزلی به گوش می‎رسد اما به نظر می‎رسد صدای دردهای این مردم رنج‎دیده آنطور که باید بعد از چند شبانه‎روز به گوش مسؤولان نرسیده  است.

* خشم طبیعت سکوت رئیس جمهور را شکست

امروز صدای فریادهای دادخوهانه پدر زحمت‎کش ترکمن در میان منجلاب کم‎کاری‎ها و مدیریت کم‎فروغ مسؤولان گرفتار شده است.

دیگر پدر ترکمن آب و نان برای کودک دلبندش ندارد، کشاورزانی که خرسند از بارش‎های رحمت الهی به خوشه‎های زرد گندم در خردادماه می‎اندیشدند امروز همه این مزارع را سوخته در آتش طغیان طبیعت می‎بینند، خانواده‎ای خانه‎خراب نمی‎دانند از فراغ کودک از دست‎داده ناله کنند و یا از سقف ریخته، نوعروسی که همه آرزوهایش در خانه مادر را برآب رفته می‎بیند و خانواده‎ای که تنها یک جامه گل‎آلود از شب عید نوروز 98 برایش به یادگار مانده، چوپانی که داغ گله‎هایش در رمه پوشیده از آب جست‎وجو می‎کند، فروشنده‎ای که بارش نمک در آب شده و آوارگی و بی‎سرپناهی ضرب‎آهنگ سومین روز از نوروز 1398 این مردمان مصیبت‎دیده از سیل شده است.

سیل امروز نه تنها مردم گلستان بلکه با رئیس جمهور سخن می‎گوید، آقای رئیس جمهور! آیا صدای غرش مهارنشده سیل در گلستان را نشندید؟ آیا بحران سیل تنها باید با فروکش‎شدن خشم طبیعت مدیریت می‎شد؟ دیگر طبیعت چه باید می‎کرد تا  شما در پسِ این فاجعه غم‎انگیز پس از چند روز روزه سکوت خود را می‎شکستید؟!

بخش زیادی از مردم سیل‎زده گلستان در سرمای هوا از بی‎تدبیری و کمک‎کاری مسؤولان دلسرد شدند و نمی‎دانند وضعیت اسفناک این روزهای آنها، قربانی کم‎کاری‎های دیروز مسؤولان در تغییر کاربری اراضی و نابودی جنگل‎ها است یا خواب عمیق امروز مسؤولان که حتی وقتی گلستان را آب ببرد باز هم در خواب غفلت به سر می‎برند!

متأسفانه در حالی که مردم گلستان در سیلاب کم‎کاری‎های مسؤولان دست‎وپا می‎زنند برخی برای کمک‎رسانی به مردمان رنج‎دیده آدرس را اشتباهی می‎روند و بعضی از فعالان فضای مجازی به‎جای آنکه از سکوت سنگین دولت سخن بگویند اصل قضیه را در جاده انحرافی «نبود استاندار گلستان» در استان گم کردند گرچه حضور مسؤولان استانی در این شرایط بحرانی حائز اهمیت و ضروری است اما از بی‌توجهی دولت به مناطق سیل‌زده نیز نمی‌توان غافل شد، برخی مسؤولان هم انگار نمی‎دانند حضور پُررنگ‎تر آنها در میان سیل‎زدگان از وعده‎های سرخرمن آنها در اعطای وام‎های بلاعوض که معلوم نیست تا چه حدی عملیاتی شود واجب‎تر است.

اما در این میان برخی از نمایندگان گلستانی مجلس شورای اسلامی که تا دیروز به وکیل‎الدوله‎ها شبهات بیشتری داشتند و به سختی می‎توانستیم اثری از آنها در حوزه انتخابیه‎شان و در جمع مردم پیدا کنیم امروز وکیل‎المله شدند و به جای آنکه دولت را از بی‎تفاوتی نسبت به سیل‎زدگان خارج کنند با کت‎وشلوار اتوکشیده در کنار ویرانی‎های سیل حاضر می‎شوند و بر حاشیه‎های فضای مجازی موج‎سواری می‎کنند.

از سویی وضعیت بحرانی سیل در استان گلستان موجب شد تا آیت‎الله سیدکاظم نورمفیدی، امام جمعه گرگان و نماینده ولی‎فقیه در استان گلستان طی نامه‎ای از رئیس جمهور خواستار تسریع در کمک‎رسانی به سیل‎زدگان و حضور رئیس جمهور در استان گلستان شود و البته وضعیت اسفناک سیل در گلستان تا حدی پیش رفت که امام جمعه گرگان خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد: «بدون مقدمه می‌گویم: استان گلستان به‌ویژه ترکمن‌صحرا را دریابید.»

نماینده ولی‎فقیه در گلستان در این نامه با تشریح وضعیت سیل‎زدگان در استان گلستان افزود: ارتفاع آب در برخی از مناطق به بیش از دو متر رسیده است مردم حتی برای تأمین نیازهای اولیه غذایی خود مشکل دارند، کودکان و بیماران به‌شدت در مضیقه‌اند، امکانات استان جوابگوی این‌ همه نیاز و خسارت نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان نیز در این باره در گفت‎وگو با فارس گفت: در طی پنج روز گذشته به میزان ۷۰ درصد بارش سالیانه استان باران باریده است.

میرمحمد غراوی با بیان اینکه سیلاب از شرق استان حرکت خود را به سمت غرب طی کرده است، افزود: سیلاب از گنبدکاووس هدایت شد و در حال حاضر بخش عمده‎ای از مشکل در آق‎قلا است چراکه ظرفیت گرگانرود ۱۲۰ متر مکعب در ثانیه است اما حجم آب بسیار بیشتر از این مقدار است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که احتمال سرریز آب دشت‎ها را به رودخانه می‎دهیم و شاید رودخانه کشش نداشته باشد ممکن است از پل خواجه نفس وارد این روستا شود به همین دلیل از ساکنان روستاهای چارقلی و خواجه نفس و سیمین شهر می‎خواهیم امشب را در مراکز اسکان موقتی که امکانات در آن پیش‎بینی شده حاضر شوند تا اگر فردا شاهد آبگرفتگی بودیم امدادرسانی را با سرعت بیشتری انجام دهیم گرچه احتمال می‎دهیم خبری در پیش نباشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با بیان اینکه خوشبختانه خسارت جانی بر اثر سیلاب در استان گلستان گزارش نشده است، یادآور شد: در سیل اخیر خسارات مالی فراوانی به منازل مسکونی و زمین‎های کشاورزی وارد شده است.

اما قرجه‎ طیار، نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با  اعلام اینکه عمق فاجعه در استان گلستان بسیار بالاست، تأکید کرد: مردم به‎دلیل کمبود امکانات و عدم رسیدگی سریع‌تر به وضعیت‌شان به شدت از مسؤولان ناراحت و گله‎مند هستند.

*بحران سیل در گلستان با امکانات استانی تمام نمی‌شود

وی به سفر حجت‌الاسلام قمی به‎عنوان نماینده ویژه مقام معظم رهبری به شهرها و بخش‌های مختلف استان گلستان اشاره کرد و گفت: ایشان از نزدیک وضعیت سیل‎زدگان و مناطق سیل‎زده استان را دیده و قطعاً گزارش آن را به مسؤولان ارائه خواهند کرد.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی بر این مهم تأکید کرد که با امکانات استانی امکان خاتمه بحران سیل در گلستان وجود ندارد و ابراز کرد: از دولت و سازمان مدیریت بحران انتظار و حمایت ویژه‌ای داریم.

طیار با بیان اینکه در چنین وضعیتی انتظار مردم از مسؤولان استانی و کشوری بالاست، یادآور شد: حجم زیادی از زمین‌های کشاورزی، احشام و خانه‌های مردم در سیل اخیر دچار خسارات شده که امیدوارم هرچه سریع‌تر این خسارات برآورده شده و دولت کمک‌های بلاعوض را برای تأمین بخشی از خسارات رخ داده اختصاص دهد.

================================

گزارش مشترک از داود خاندوزی و فاطمه رائیجی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار